ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה גרעינית, מוחמד איסלאמי, התייחס היום (רביעי) לסערה סביב גירוש פקחי הגרעין המנוסים מאדמת הרפובליקה האסלאמית וטען: "לא גירשנו אף אחד, אלא הסרנו מהרשימה שמות של פקחים משלוש מדינות אירופיות שנוהגות בתוקפנות פוליטית נגד איראן".

איסלאמי הדגיש בנוסף כי "ישנם 127 פקחים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) באיראן על מנת לפקח על הפעילות הגרעינית שלנו". לדבריו, "שלושה או ארבעה מתוך הפקחים שגורשו על ידי איראן לא ביקרו בה במשך שנים. לכך ניתן להוסיף כי מספר המגורים באופן כללי לא גדול בהשוואה למספר הפקחים הכולל באיראן, שעומד כאמור על 127". איסלאמי שלח גם אצבע מאשימה לצרפת, בריטניה וגרמניה, השותפות להסכם הגרעין והאשים אותן בכך שהן "לוחצות על איראן ליישם באופן חד צדדי את סעיפי ההסכם, בזמן שהן לא מקיימות אף אחד מההבטחות שלהן".

מוחמד איסלאמי. איראן נגד הודעת סבא
מוחמד איסלאמי. איראן נגד הודעת סבא

לפני כשבועיים בכירים אמריקאים בממשל ביידן הצהירו כי "הדלת עדיין פתוחה לדיפלומטיה בנוגע להסכם הגרעין בין מדינות המערב לאיראן". יחד עם זאת, הדגישו הגורמים כי "אם נראה הזדמנות לכך, נבדוק אותה, אך כרגע אין ממש על מה לדבר". המסרים של הגורמים הועברו על רקע עסקת חילופי האסירים בין המדינות, שבמסגרתה שוחררו חמישה אסירים איראנים תמורת חמישה אסירים אמריקאים.

בחודש ספטמבר האחרון, הודיעה הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית כי איראן החליטה לסלק כשליש מפקחי הגרעין שהוקצו למדינה. בתגובה, מזכ"ל הסוכנות, רפאל גרוסי, הוציא הודעת גינוי וכינה את המהלך "בלתי פרופורציונלי וחסר תקדים המפריע ליכולת לפקח על פעילותה הגרעינית של טהרן".

אתר גרעין בסמוך לעיר אספהאן  (צילום: gettyimages)
אתר גרעין בסמוך לעיר אספהאן (צילום: gettyimages)

עוד נמסר בהצהרה הרשמית של סבא"א, כי הפקחים שסילקה הרפובליקה האסלאמית הם המנוסים ביותר בתחום טכנולוגיית העשרת האורניום, וביצעו עבודת אימות חיונית במתקני ההעשרה באיראן שנמצאים תחת פיקוח של הסוכנות. לדבריו של גרוסי, "הצעד של איראן משפיע באופן ישיר על היכולת של הסוכנות לבצע ביעילות את הבדיקות שלה באיראן, למרות שצעד זה מאושר על ידי האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT)".

"אני מגנה בחריפות את הצעד החד-צדדי וחסר התקדים הזה, המשפיע על התכנון וההתנהלות של הסוכנות, וסותר בגלוי את שיתוף הפעולה שצריך להתקיים בין הסוכנות לאיראן. מדובר בהחלטה מצערת מאוד מצד איראן, וצעד נוסף בכיוון השגוי, ומהווה מכה מיותרת ליחסים המתוחים ממילא בין סבא"א לטהרן, ביישום הסכם ה-NPT. ללא שיתוף פעולה יעיל, האמון ימשיך להיות חמקמק, והסוכנות לא תהיה יכולה לממש את המנדט שניתן לה, ולספק הבטחות אמינות שהפעילות הגרעינית של איראן מיועדת למטרות שלום בלבד", הוסיף. גרוסי גם קרא בסיום לממשלת איראן "לשקול מחדש את החלטה ולחזור למסלול של שיתוף הפעולה עם הסוכנות".