מלחמת חרבות ברזל: ארה"ב ובריטניה הכריזו היום (רביעי) על סנקציות חדשות נגד מנהיגי חמאס ואנשי כספים של הג'יהאד האיסלאמי, בהם מחמוד א-זאהר. שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון מסר: "לא יהיה לחמאס עתיד בעזה".

ארבעה חטופים בפיר מנהרה: תרחיש האימים שגרם לאסון הכבד של גולני
"מטריף את האמריקאים": מה הביא לבקשה החריגה של ביידן מנתניהו?

מטרת הסנקציות המתואמות היא לבודד את חמאס באמצעות הקפאת נכסים והטלת הגבלות נסיעה. שר החוץ קמרון התחייב לשבש פעולות טרור. בריטניה הטילה סנקציות על שבעה בני אדם נוספים הקשורים לחמאס במסגרת צעדים נגד האיום המתמשך שמציב ארגון הטרור, בהם ניתוק הגישה שלו למימון והטלת הגבלות תנועה חדשות על בני אדם המקושרים לארגון.

הצעד, שנעשה בתיאום עם ארצות הברית, הוא סבב שני של הטלת סנקציות על גורמים המקושרים לחמאס מאז המתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. אחד מהמנהיגים שעליהם הוטלו סנקציות הוא מחמוד א-זהאר, אחד ממייסדי חמאס. בנוסף, סנקציות יוטלו על עלי בארכה, ראש מערך קשרי החוץ של חמאס, שהגן בפומבי על מתקפת ה-7 באוקטובר על ישראל, וביקש להצדיק את חטיפת האזרחים.

פעילות גבעתי בעזה (צילום :דובר צה"ל)

בין הגורמים שהוטלו עליהם סנקציות – אחד ממנהיגי הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, ארגון טרור המעורב במתקפת הטרור על ישראל ב-7 באוקטובר. הסנקציות מכוונות אל דמויות מפתח ברשת שמימנה את חמאס, וכוללת דמויות שפועלות בלבנון ואלג'יריה. הצעדים הללו מראים שאנשים המקושרים אל חמאס לא יוכלו לברוח מאחריות, אפילו אם הם פועלים מחוץ לעזה.

 השר קמרון: "הסנקציות שאנו מכריזים עליהן היום כנגד חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני ימשיכו לעצור את הגישה של הארגונים הללו למימון, ויתרמו להמשך הבידוד שלהם. נמשיך לעבוד עם השותפות שלנו להשגת פתרון ארוך טווח שיאפשר לישראלים ופלסטינים לחיות בשקט".

רשימת דמויות המפתח שכעת יהיו נתונות לסנקציות תנועה ונכסיהן יוקפאו כוללת את: מחמוד א-זהאר – ממנהיגי חמאס בעזה ומייסד שותף. עלי בראכה – אחראי קשרי חוץ של חמאס – פועל מלבנון. מאהר עובייד – מנהיג פוליטי שהחזיק בעבר במשרות בכירות בחמאס. אכרם אל אג'ורי – סגן מזכ"ל הגא"פ ומנהיג פלוגות אל-קודס – הזרוע הצבאית של הארגון – פועל מסוריה.

חאלד חומאן ורידא עלי חמיס – שהזרימו מימון לחמאס באמצעות מערכות החלפת המטבע שלהם בלבנון. איימן אחמד אל דווייק – איש כספים של חמאס שפועל מאלג'יריה שסייע בהפעלת תיק ההשקעות הבינלאומי של הארגון.

שר החוץ הבריטי ביקר לאחרונה באזור, והכריז שבריטניה תעניק תוספת סיוע הומניטרי בשווי של 30 מיליון ליש"ט לאו"ם ולארגוני אחרים בשטח. תוספת זו תספק מחסה, שמיכות, מזון ותרופות לאזרחים בעזה.

חברות והבעת תמיכה בחמאס הן בגדר פעילות לא חוקית בבריטניה, שנושאות עמן עונש של עד 14 שנות מאסר. עשרות מדינות, ביניהן בריטניה וארצות הברית, כמו גם האיחוד האירופי, הגדירו את חמאס כארגון טרור.

ההכרזה על הטלת הסנקציות היום, מתקיימת בהמשך להכרזת בריטניה בחודש שעבר שהתמקדה במנהיג המדיני של חמאס בעזה, יחיא סינוואר, בנוסף לבכירים נוספים ואנשי כספים בארגון. הסנקציות הן חלק ממהלך רחב של יותר צעדים שמטרתם לשבש את פעילות הטרור של הארגון, כולל כוח המשימה הבינלאומי שהוקם לאחרונה במטרה לאפשר לבריטניה ולשותפיה לחלוק מודיעין פיננסי.