בעוד נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מאשים את ישראל בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות בשל המלחמה בחמאס ברצועת עזה, כוחותיו לא עוצרים את התקיפות האוויריות באזורים הכורדיים בסוריה ובעיראק שגם גובות את חייהם של אזרחים ופוגעות בבתי חולים ובאתרים בלתי צבאיים.

לאחר שתקף את ישראל והתמוטט: חבר הפרלמנט הטורקי מת

בסוף השבוע, הודיע משרד ההגנה הטורקי כי 12 מחייליו נהרגו בחילופי אש ובהתקפות של חמושים מהמחתרת הכורדית (PKK) באזורים ההרריים של צפון עיראק במהלך שישי ושבת. בעקבות זאת, פתח חיל האוויר בתקיפות אוויריות נרחבות בצפון עיראק ובצפון מזרח סוריה, ומשרד ההגנה הכריז כי ביומיים האחרונים הותקפו עשרות יעדים, כולל מערות, בונקרים ומחסנים, וכי "נוטרלו" לפחות 56 מחבלים.

הנשיא ארדואן הכריז כי ארצו תשלם "כל מחיר שנדרש" כדי למנוע את הקמתה של "תשתית טרור" בסוריה ובעיראק. "טורקיה הישנה, שבה הפוליטיקה עוצבה על ידי טרור, היא דבר ששייך לעבר", אמר היום והפנה איום לעבר הבדלנים הכורדים: "אנחנו יודעים מה השאיפות שלכם, אנחנו יודעים בדיוק מי אתם. כל עוד החיים שלנו מאפשרים את זה ועם תמיכה בלתי מתפשרת של האומה היקרה שלנו, נמשיך להילחם בכם".

מול ההצהרות הטורקיות על פגיעה ביעדים של הבדלנים הכורדים, מרכז המידע של רוז'אבה, שירות הידיעות של המינהל האוטונומי של האזור הכורדי בצפון מזרח סוריה, דיווח כי התקיפות פגעו באתרים אזרחיים כדוגמת תחנת רכבת, מפעל דפוס, חברת בנייה ואולם אירועים. מפקד המיליציה הכורדית-ערבית של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, מזלום עבדי, האשים את הטורקים בביצוע פשעי מלחמה וכי אנקרה "מייצאת את הבעיות הפנימיות שלה עם מדיניות תוקפנית בלתי מוצדקת".

על אף שהתקיפות הנוכחיות הן בתגובה ישירה למותם של החיילים, מדובר בהמשך המגמה של הסלמת הפעילות הטורקית נגד האזורים הכורדיים מאז תחילת אוקטובר, תוך שאנקרה מנצלת גם את העובדה שתשומת הלב הבינלאומית מופנית לעבר המלחמה של ישראל נגד חמאס ברצועת עזה.

ב-4 באוקטובר, שלושה ימים אחרי ששני שוטרים נפצעו בפיצוץ מטען חבלה באנקרה, פתח הצבא הטורקי בתקיפות אוויריות באזורים הכורדיים בצפון סוריה במזרחה. לפי מרכז המידע של רוז'אבה, שירות הידיעות של המינהל האוטונומי של האזור הכורדי, מדובר בקמפיין האווירי הקשה ביותר באזור בארבע השנים האחרונות, כאשר במשך שישה ימים נהרגו 48 בני אדם, בהם תשעה אזרחים, והותקפו שורה של יעדים, כולל תחנות חשמל, שדות נפט, בית חולים ומתקני תעשייה.

דוח של ארגון "משמר זכויות האדם" תיאר כיצד חוות כותנה בכפר כורדי בצפון מזרח סוריה, ובתוכה 30 עובדים קשי יום שרק באו להרוויח את לחמם, הייתה יעד לתקיפה אווירית טורקית ב-9 באוקטובר. "סמוך לשעה עשר בבוקר, משהו פגע בראש שלי", סיפרה רזקה סאלח פוואז (50) שהייתה במקום עם בתה, פארה עדנאן רמדאן (14). "שמעתי את פארה צועקת שהיא איבדה את הרגל שלה. ניסיתי להגיע אליה, אבל קרסתי". לפי פוואז, לא היו במקום חמושים או אנשי צבא, אלא רק אזרחים.

באותו היום, ארדואן לא התנצל על כך שכוחותיו אינם מבחינים בין אזרחים לבין חמושים, אלא סיפק את אחד מנאומיו התוקפניים בנוגע למלחמה בעזה כשהוא מתריס כי "ישראל ביצעה פשעים ומעשי טבח שיביישו את כל האנושות".

"לאזרחים שנפגעו על ידי פעולות הצבא הטורקיה, כולל רזקה ופארה, שהאחראים ישלמו מחיר", ציינו בארגון "משמר זכויות האדם". "ילדים עם נכויות זכאים להגנה ולסיוע. טורקיה צריכה לחקור לעומק את התקיפות שהרגו או פצעו אזרחים ולספק סער הולם, במידת הצורך, לקורבנות או למשפחותיהם. היא צריכה למצות את הדין עם האחראים להפרות של החוק ההומניטרי הבינלאומי שנובעות מהתקפות כאלה".

למרות זאת, מועצת הביטחון של האו"ם או ועדת זכויות האדם של האו"ם עדיין לא התכנסו לדון בתקיפות הטורקיות, והנושא לא מטריד את הסטודנטים בקמפוסים בארה"ב או את המפגינים ברחובות ניו יורק ולונדון שממשיכים לקרוא לאינתיפאדה ולחיסול מדינת ישראל.