הרשויות ביפן בודקות את תוצאות רעידת האדמה העזה בעוצמה 7.6 שפקדה היום (שני) את החוף המערבי של המדינה, כאשר אזהרת הצונאמי עדיין בתוקף מחשש לפגיעת גלים בגובה של עד חמישה מטרים אחרי שתועדו מקרים של גלים בגבוה של עד 1.2 מטרים.

אחרי 52 שנה: האישה האחרונה שעומדת בראש בית המלוכה - פורשת
הניצחון של סמוטריץ'? דיווח: טוני בלייר יעמוד בראש צוות לפינוי רצון מעזה

רעידת האדמה החזקה התרחשה סמוך לשעה 16:00 אחר הצהריים (שעון מקומי) בחצי האי נוטו שבמחוז אישיקאווה במרכז החוף המערבי של האי הונשו, הגדול באיי יפן. זמן קצר לאחר מכן התרחשו רעשי משנה בעוצמה של 5.7 ו-6.1 וגם בשעות הבאות נמשכו רעידות משנה, החזקה שבהן הגיעה לעוצמה של 6.2.

מאחר שהרעידה החזקה הייתה רדודה, בעומק של עשרה ק"מ בלבד, מיהרו הרשויות לפרסם התרעת צונאמי חמורה עבור חלקים נרחבים בחוף המערבי מחשש הגלים יגיעו לגובה של עד חמישה מטרים ובהמשך עודכנה ההתרעה לגלים בגובה של עד שלושה מטרים. "אני מפציר באנשים באזורים שבהם צפויים גלי הצונאמי להתפנות מוקדם ככל האפשר", קרא ראש הממשלה, פומיו קישידה, שהנחה את כוחות ההצלה לספק תגובה מהירה.

כעשרים דקות לאחר רעידת האדמה החזקה, תועדו גלים של יותר מ-1.2 מטרים בעיר ווג'ימה, ובהמשך נמסר על גלים של 80 ס"מ בעיר טויאמה ועל גלי צונאמי באזורים נוספים לאורך החוף. התרעות צונאמי פורסמו גם במזרח הרחוק של רוסיה, בקוריאה הצפונית ובקוריאה הדרומית, שם השירות המטאורולוגי דיווח על גלי צונאמי קטנים בחוף המזרחי ותושבים בשש ערים נקראו לעבור לאזורים גבוהים יותר.

עשרות אלפי משקי בית נותקו מזרם החשמל ונזקים נגרמו למבנים, לכבישים ולתשתיות בחוף המערבי, אולם הרשויות הבהירו כי אף כור גרעיני לא נפגע. כוחות ההצלה קיבלו יותר מ-50 דיווחים על מבנים שקרסו ובמקרים רבים דווח על לכודים מתחת להריסות. החזאים התריעו כי עדיין עלולות להתרחש רעידות משנה חזקות שיכולות לגרום לקריסה נוספת של מבנים ולמפולות בוץ ולכן התושבים נקראו להתרחק מאזור הסכנה.

מדובר בהתרעת הצונאמי החמורה ביותר שפורסמה ביפן מאז רעידת האדמה בעוצמה 9.1 שפגעה במזרח יפן ב-11 במרץ 2011 ועוררה גלי צונאמי שהותירו יותר מ-18 אלף הרוגים. הגלים גם פגעו במתחם הגרעיני בפוקושימה וגרמו לקריסתו של אחד הכורים ולדליפה הרדיואקטיבית הקשה ביותר מאז אסון צ'רנוביל ב-1986.