למעלה מ-70 נשים אפגניות כתבו מכתב פתוח למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, נגד דבריה האחרונים של ראש הנציגות האפגנית של האו"ם רוזה אוטונבאייבה, על חינוך בנות אפגניות במדרסות אסלאמיות, כך לפי הדיווח שפורסם היום (שבת) בעיתון הבריטי "אינדיפנדט". רוזה אוטונבאייבה, מקירגיזסטן היא נציגה מיוחדת של האו"ם לאפגניסטן, ומשמשת כראש משלחת הסיוע של האו"ם במדינה. היא מונתה לתפקיד ב-2021.

ארגוני נשים בישראל נגד האו"ם: "מתעלם מרצח, שחיטה, אונס וחטיפה"
ארדן על שתיקת האו"ם מול האלימות המינית של חמאס: "היה צריך להביא את העדויות בפניהם"

לפני כשבועיים, אוטונבאייבה אמרה שהאו"ם מקבל "עוד ועוד עדויות אנקדוטות" על כך שלבנות מותר ללמוד בבתי ספר דתיים באפגניסטן. היא אמרה, "אנחנו מקבלים יותר ויותר עדויות אנקדוטיות לכך שבנות בכל הגילאים יכולות ללמוד במדרסות. עם זאת, לא לגמרי ברור מהי מדרסה, או אם יש תוכנית לימודים סטנדרטית המאפשרת מקצועות חינוך מודרניים, וכמה בנות מסוגלות ללמוד שם". את הדברים אמרה בתדרוך שלה למועצה באו"ם. היא הוסיפה, כי פקידי הטליבאן אמרו שהם עובדים על יצירת תנאים "לאפשר" החזרת בנות לבית הספר.

נשים באפגניסטן מפגינות נגד הטליבאן (צילום: רויטרס)
נשים באפגניסטן מפגינות נגד הטליבאן (צילום: רויטרס)

היא ציינה כי לדעתה למועצת הביטחון של האו"ם צריכה להיות יותר "מעורבות ישירה", קשר ישיר, עם משטר הטליבאן שתפס את השלטון בקאבול. השליחה המיוחדת של האו"ם לאפגניסטן הציעה למועצת הביטחון לנצל את הרצון והכמייהה של הטאליבן להכרה בינלאומית, וזאת על ידי פתיחת ערוצי תקשורת, ואמרה שזו הדרך היחידה להשיג "קונצנזוס עמיד ומפורט יותר" במדינה.

זאת נאמר, למרות שמנהיגים פרו-דמוקרטיים של ממשלים קודמים באפגניסטן, דחקו בעולם שלא להציע פלטפורמה לארגון הטליבאן ולמנהיגיו.

הקואליציה של נשים אפגניות, פעילים, שופטים לשעבר, דיפלומטים וארגוני זכויות אדם, דחתה את עמדתה של אוטונבאייבה שליחת האו"ם ואת הצהרותיה במועצת הביטחון, וקבעה כי זהו ניסיון לנרמל את איסור החינוך של הטליבאן נגד נשים ונערות, ובין היתר מדובר בהפרת זכויות אדם.

"הצהרות כאלה הן חסרות אחריות לחלוטין ונתפסות כמנרמלות את איסור החינוך לבנות באפגניסטן תחת הטליבאן. כל מי שמכיר את הנושא יודע, המדרסה ומערכות בית ספר פורמליות לא יכולות להיות מתאימות לבנות מסיבות רבות", נכתב במכתב לראש האו"ם. מדרסות הן בתי ספר אסלאמיים אשר מספקים לעתים קרובות גם חינוך דתי חינם, מחסה ומזון לתלמידים.

נשים באפגניסטן (צילום:  Sanaullah SEIAM / AFP)
נשים באפגניסטן (צילום: Sanaullah SEIAM / AFP)

"מאז שהטליבאן חזר באוגוסט 2021, הם הקימו מאות מדרסות דתיות חדשות ברחבי אפגניסטן, לא רק עבור נערים ונערות בגילאי בית ספר אלא גברים ונשים בוגרים. שם, קיים חשש אמיתי מהקצנה המונית של הנוער", הוסיפו במכתב. "הטליבאן הם קבוצה מיליטנטית אידיאולוגית שמשתמשת בדת ובאמונות דתיות של אנשים למטרותיהם הפוליטיות והצבאיות", הזכירו.

עוד ציינו, כי תוכנית הלימודים הפורמלית לחינוך באפגניסטן "תואמת הן לחינוך הדתי והן לנושאים מודרניים. לרבות מדע, מתמטיקה, ספרות, שפות זרות, היסטוריה וגיאוגרפיה, ואילו במדרסות של הטליבאן - שם מלמדים תלמידים בעיקר לימודי דת".

"יתר על כן, ישנם דיווחים ומחקרים רבים שמראים שאנשים שלומדים במדרסות בשליטת הטליבאן - הופכים לקיצוניים, ואף לומדים על לוחמנות והתקוממות", הוסיפו. "חינוך מודרני הוא המפתח לקידום מדינה, ובמיוחד להשתתפות פעילה של נשים בתחום הכלכלי, החברתי, הפוליטי". עוד הוסיפו, כי להעדר מערכת חינוך פורמלית ולמניעת התקדמות של בנות תהיה השפעה רצינית על אפגניסטן.

מזכ''ל האו''ם, אנטוניו גוטרס (צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)
מזכ''ל האו''ם, אנטוניו גוטרס (צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)

כותבות המכתב, המייצגות מיליוני נערות ונשים אפגניות תחת משטר הטליבאן, ביקשו ממזכ"ל האו"ם לדחוף את הטליבאן לבטל את המדיניות האחראית להידרדרות במצב זכויות האדם, במיוחד עבור נשים ונערות, ולחייב את הטליבאן לקחת אחריות להפרות השיטתיות. אחת מחמש הדרישות במכתב למזכ"ל האו"ם, מבקשת לדחוף את הטליבאן "להפסיק להפיץ אידיאולוגיות קיצוניות, כולל במערכת החינוך ובמדרסות", בטענה שההשלכות של מדיניות כזו הרסנית עבור אפגניסטן ומעבר לה.

אפגניסטן תחת הטליבאן, היא המדינה היחידה בעולם שאוסרת על ילדות ונשים ללמוד בבתי ספר תיכוניים ובאוניברסיטאות. האיסור קיים כבר יותר משנתיים ועלול לגרום להשלכות כלכליות וחברתיות רציניות על המדינה אם יימשך.