סקר חדש שנערך בארה"ב מעלה ממצאים מדאיגים בנוגע לתמיכה האמריקאית במלחמה נגד חמאס בעזה, כך שאפילו חלק מתומכי ישראל כבר החלו להטיל ספק. וגם: 34% מהמשיבים סברו שאף אחד מהצדדים אינו מעוניין בשלום.

בתו של מזכיר ההגנה הבריטי: "סטודנטים יהודים לא מרגישים בטוחים בקמפוס"
"מנרמלים פגיעה בנערות": האו"ם שוב תחת מתקפה

הממשל האמריקני מעניק לאורך המלחמה גיבוי ותמיכה באינטרסים הישראלים נגד החמאס, אולם בחינת דעת הקהל האמריקאית מראה תמונה שונה. סקר חדש, שנערך בהובלת ד"ר יצחק מנסדורף מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (JCPA), מוצא כי קרוב לשליש מהציבור האמריקאי מחזיק בדעות אנטי-ישראליות נוכח המלחמה בעזה – כך שאפילו חלק תומכי ישראל מטילים ספק בעובדות. לפי הממצאים, שפורסמו לאחרונה, רבע מהנשאלים סברו שהדיווחים על תקיפות מיניות נגד נשים ישראליות מצד חמאס היו מוגזמים למדי. זאת ועוד, מספר דומה (24%) בקרב האמריקאים מאמין כי הדיווחים על חטופים ישראלים המוחזקים בידי חמאס אינם נכונים לחלוטין.

הסקר, שנערך בקרב 300 אזרחים אמריקאים בגילאי 18-65, בחן את דעת הקהל בנוגע לאפקטיביות של הפגנות פרו-פלסטיניות מול הפגנות פרו-ישראליות, אמינות הדיווחים על החטופים הישראלים המוחזקים בידי חמאס ואף בדבר האפשרות להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

"האהדה הכוללת לישראל בקרב האמריקאים עדיין נוכחת ברמות גבוהות, כאשר 80% מהציבור ממשיכים לתמוך בישראל, אך במקביל גם תומכים בהפסקת אש. עם זאת, בסקר הנוכחי ראינו כי אפילו חלק מתומכי ישראל מטילים ספק בכמה דברים חשובים לנו", מסביר ד"ר מנסדורף, ומוסיף: "הבעיה העיקרית היא עניין התקיפות הישראליות ברצועה, שכן למעלה מ-34% סברו שהדיווחים על פגיעה באזרחים עזתיים אמינים וישראל נתפסת כאחראית לכך". 

לפי הממצאים, יותר מ-24% מהמשתתפים בסקר מאמינים כי הדיווחים על תקיפות מיניות נגד נשים ישראליות מצד חמאס הם מוגזמים ולא תואמים את המציאות, ואילו 35% היו לא בטוחים בכך. כמו כן, למעלה מ-21% מהמשתתפים הסכימו שהיהודים 'משתמשים' בשואה כדי לזכות באהדה עולמית, מול 26% שבחרו לא להביע דעה.

בהתייחס לשיגורי הטילים מצד חמאס לעבר ערים ישראליות, 22% טענו שחמאס מכוון בעיקר למטרות צבאיות של ישראל. כאשר נשאלו על היום שאחרי המלחמה, כ-28% התרשמו שישראל יותר מעוניינת בשלום מאשר הפלסטינים, ואילו יותר מ-34% ציינו שאף אחד מהצדדים אינו מעוניין בשלום.

ד"ר מנסדורף מסכם: "ממצאים חדשים אלו מראים את המשך ההשפעה השלילית על דעת הקהל לגבי אחריותה של ישראל לנפגעים בעזה. אמנם רבים מהנשאלים התלבטו או בחרו שלא להביע דעה בנושאים מסוימים, אך חשוב לציין שהעמדות הללו קיימות גם בקרב הציבור בארה"ב שאינו תומך בחמאס, ולרוב מביע דעות פרו-ישראליות".