ארצות הברית מנסה להגיע ל"עסקה גדולה" שתסיים את המלחמה בעזה, תוביל לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, תבטיח רפורמה משמעותית ברשות הפלסטינית ביום שאחרי אבו מאזן ותמנע מלחמה בלבנון, ובתקופה האחרונה רשמה התקדמות מסוימת בדרך להשגת מטרות שאפתניות אלו בקרב מדינות ערביות באזור. כך עולה מדיווח של פרשן ה"וושינגטון פוסט" דיוויד איגנשיוס.

"האיום המרכזי והמיידי": מהן השלכות בעקבות הדיון בהאג?
מבוכה גדולה לחיזבאללה: כך חוסל מפקד כוח רדואן

על פי הפרסום הבוקר (חמישי) של איגנשיוס, שנחשב לבעל קשרים הדוקים הן בקרב הממשל בוושינגטון והן בקרב מקבלי החלטות בישראל, את אחד המכשולים העיקריים שעומדים בפני האמריקאים מהווה ההתנגדות של ישראל לחזרה של "רשות פלסטינית מתוקנת" לעזה ביום שאחרי המלחמה. לדברי הפרשן, חרף העובדה שארצות הברית היא הגורם היחיד שמסוגל לעצב מדיניות ולהשפיע באופן משמעותי על הנעשה במזרח התיכון, אין בכוחה לכפות החלטות על ישראל.

"ממשל ביידן מנסה לעזור לישראל לסמן נתיב יציאה מהסכסוך על ידי עבודה עם בעלות בריתה הערביות המתונות המרכזיות", כתב, "בלינקן משלים בימים האלה סיור באזור שבו הוא מקבל התחייבויות תמיכה לשיקום עזה לאחר המלחמה מסעודיה, איחוד האמירויות הערביות, ירדן ומצרים - בתנאי שישראל תסכים בסופו של דבר ליצירת מדינה פלסטינית".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"מסלול היציאה מהמלחמה, אם כן, מסומן בבירור", הוסיף, "אבל נתניהו עדיין מסרב להתחייב להקים בעתיד מדינה פלסטינית. אז תוכנית הסיום שהונדסה על ידי ארה"ב תקועה. בלינקן חיזר אחרי הערבים, אבל הוא לא מצליח לזוז את נתניהו, שזהירותו משקפת את דעותיהם של רבים מהישראלים שעדיין טראומטיים מהטבח שהתרחש ב-7 באוקטובר וחוששים מריבונות פלסטינית".

על פי המאמר, בוושינגטון חוששים שאם לא יסומן בקרוב "מסלול יציאה" ברור מהמלחמה בעזה, יהיה קשה עד בלתי אפשרי למנוע גלישה למלחמה בהיקף מלא בין ישראל לחיזבאללה בלבנון. מלחמה כזו, מדגיש איגנשיוס, עלולה להוביל לסכסוך אזורי רחב אפילו יותר שייערב באופן ישיר גם את איראן.

"ביידן שיכנע את ישראל שלא לתקוף את חיזבאללה בלבנון מיד לאחר ה-7 באוקטובר", טען, "אבל רקטות חיזבאללה הפכו את הצפון הישראלי לשרשרת של ערי רפאים, ופקידים ישראלים אומרים בפשטות שאם חיזבאללה לא ייצור אזור חיץ לאורך הגבול, ישראל תתקוף כדי לדחוק אותו לאחור". 

ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)
ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)

"האם הדיפלומטיה יכולה למנוע סכסוך רחב יותר? פקידים אמריקאים חקרו כל ערוץ, בהצלחה מסוימת. חיזבאללה ואיראן אותתו מאז אוקטובר דרך מתווכים שהם לא רוצים מלחמה בקנה מידה מלא. אבל הן משחקות משחק כפול. חיזבאללה אומר שהוא מוכן לשיחות כדי ליישב מחלוקות גבול בין לבנון לישראל כאשר הלחימה בעזה תיפסק, אבל הוא ממשיך לירות רקטות לצפון ישראל. החות'ים ירו טילים על אוניות בים האדום. אם ההתקפות האלה לא יפסקו, מזהירים פקידים, ארצות הברית תנקוט במהרה פעולה צבאית נגד החות'ים, וישראל בסופו של דבר תרסק את חיזבאללה בלבנון".

החות'ים בתימן מודים במתקפה על מכלית נורבגית (צילום :רויטרס)

"בקצה הנתיב האפל הזה ממתין עימות שמתבשל כבר 45 שנה בין איראן לבין אויביה המושבעים, ישראל וארצות הברית. ייתכן שהממשל האיראני עצמו לא רוצה בקרב הזה, אבל גורמים בקרב 'משמרות המהפכה' ייתכן שבהחלט כן".

לדברי איגנשיוס, אם ישראל תסכים להכרה אפשרית עתידית בריבונות פלסטינית, "הפרס האמיתי עבורה יהיה נורמליזציה של היחסים עם סעודיה, המדינה העשירה והחזקה ביותר בעולם הסוני. בלינקן קיבל התחייבות ממוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, שהוא מוכן לחבק את ישראל בגלוי - אך רק לאחר שהמלחמה תסתיים וישראל תקבל נתיב למדינה פלסטינית. בן סלמאן רוצה להיות אנואר סאדאת של המאה ה-21, אבל הוא חושש לשלם את המחיר באי-שקט פנימי ובסופו של דבר התנקשות, כפי שאירע לנשיא מצרים שחתם על הסכם השלום ההיסטורי עם ישראל".