ברית נאט"ו פותחת היום (שני) בתרגיל צבאי נרחב בצפון אירופה, כאשר לראשונה הוא יכלול פעילות גם בשתי החברות החדשות - פינלנד, שמחזיקה בגבול של 1,340 ק"מ עם רוסיה, ובשוודיה שתצטרף רשמית בהמשך החודש.

לקראת רמדאן רותח: ההונאה השנייה שמתכנן לנו חמאס
מומחה מצרי לביטחון מאשים את נתניהו: "מחפש תירוצים להכשיל את העסקה לשחרור חטופים"

תרגיל "תגובה נורדית" מתקיים בכל שנתיים בנורווגיה ומאפשר לכוחות הברית להתאמן בתנאים הקיצוניים של האזור הארקטי. אולם השנה, התרגיל התרחב גם לפינלנד, שהצטרפה באפריל אשתקד, ולשוודיה, שצפויה להפוך לחברה ה-32 בברית בהמשך החודש אחרי שהונגריה סיימה את תהליך האשרור אחרי עיכובים ממושכים. "בפעם הראשונה, פינלנד משתתפת בתור מדינה חברה בנאט"ו ביישום של ההגנה הקולקטיבית של אזורי הברית", נמסר בהודעה מטעם הצבא הפיני.

בתרגיל שיימשך שבועיים יטלו חלק יותר מ-20 אלף חיילים מ-13 מדינות שיתאמנו בים, באוויר וביבשה עם נושאות מטוסים, צוללות וספינות מלחמה ויותר ממאה מטוסי קרב. "אנחנו צריכים להילחם ולעצור כל מי שמנסה לאתגר את הגבולות שלנו, את הערכים ואת הדמוקרטיה", אמר בריגדיר טרון סטרנד, מפקד מרכז המבצעים האוויריים של חיל האוויר הנורבגי. "עם המצב הביטחוני הנוכחי באירופה, התרגיל רלוונטי באופן קיצוני וחשוב יותר מאי פעם".

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Vyacheslav Prokofyev/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Vyacheslav Prokofyev/Pool via REUTERS)

תרגילים צבאיים בבלארוס לאחר שפוטין העביר נשק גרעיני למדינה (צילום: רויטרס)

"תגובה נורדית" הוא חלק מהתרגיל הענק "מגן איתן 24", הגדול ביותר בתולדות נאט"ו, שיצא לדרך באמצע ינואר עם 90 אלף חיילים ועשרות כלי טיס וכלי שיט. במרכז התרגיל עומד התסריט של מתקפה רוסית על אחת המדינות החברות והפעלת סעיף 5 של אמנת נאט"ו שקובע כי התקפה חמושה על אחת המדינות היא התקפה על כולן.