תוצאה ידועה מראש: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבטיח הלילה את מועמדותו כנציג המפלגה הדמוקרטית בבחירות הכלליות שיערכו בחודש נובמבר, לאחר שניצחונו בפריימריז במדינת ג'ורג'יה זיכה אותו במספר מספק של דליגטים לזכות בתואר.

ביידן טוב לישראל? זהו האחוז מהציבור שתומך בנשיא ארה”ב
באירופה מזהירים: אם טראמפ ייבחר - יש להיערך לפרישת ארה"ב מנאט"ו

במקביל, ניצחונות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בארבע מדינות, בהן ג'ורג'יה – שבה הוא עומד לדין על ניסיון להטות את תוצאות בחירות 2020. כזכור, בימים שלאחר בחירות 2020, שתוצאותיהן התעכבו ימים ארוכים ברקע קשיים לוגיסטיים שהביעה עמה תקופת הקורונה, התקשר טראמפ למזכיר המדינה של ג'ורג'יה, וביקש ממנו "למצוא עוד 11,800 קולות" לטובתו. זהו אחד מארבעה כתבי אישום שמתנהלים בימים אלו נגד הנשיא לשעבר.

אם ייבחר מחדש, טראמפ יהיה הנשיא הראשון לכהן בבית הלבן כאשר עומדים נגדו כתבי אישום. תואר מפוקפק זה יצטרף לתקדימים נוספים שקבע בכהונתו, כאשר היה לנשיא הראשון שהודח בקונגרס, בעקבות שיחת טלפון שקיים עם נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, בה ביקש ממנו חומרים מפלילים על האנטר ביידן.

האנטר ביידן בדרך לבית משפט (צילום: REUTERS/Karen Pulfer Focht)
האנטר ביידן בדרך לבית משפט (צילום: REUTERS/Karen Pulfer Focht)

בראשית 2021, בימיה האחרונים של הקדנציה שלו קבע טראמפ תקדים נוסף כאשר הפך לנשיא הראשון שהודח פעמיים בקונגרס, בעקבות מעורבותו בהסתערות האלימה של תומכיו על גבעת הקפיטול בשישה בינואר 2021. שתי הדחות אלו לא לוו בהעזבתו את הבית הלבן, אך היו שתי נקודות שיא בקדנציה כל כך שערורייתית, עד כי המרכז למורשת ניקסון שחרר הצהרה המבקשת להזים את ההשוואה בין טראמפ לנשיא שנאלץ לפרוש בעקבות פרשת "ווטרגייט".

ההסתערות על בניין הקפיטול. זיכתה את טראמפ בהדחה שנייה (צילום: רויטרס)
ההסתערות על בניין הקפיטול. זיכתה את טראמפ בהדחה שנייה (צילום: רויטרס)

בצדו השני של המתרס, מתמודד ביידן עם יתרון הכהונה החוזרת (מרבית הנשיאים שהתמודדו לאחר כהונתם זכו לחזור לבית הלבן לקדנציה שנייה, בכך התוצאה של 2020 נחשבת ליוצאת דופן) אך גם עם אתגרים משלו. ביידן מלכתחילה אינו מועמד שמעורר התלהבות רבה בקרב המצביע הדמוקרטי, ובחירתו כמועמד נראתה כפשרה אפרורית – אך נחוצה. 

בנוסף, גילו של ביידן מעורר דאגה בקרב המצביעים, שכן אם ייבחר לכהונה שנייה יהיה הנשיא המבוגר ביותר שתפס את מקומו בחדר הסגלגל בגיל 81 (טראמפ, הצעיר ממנו בארבע שנים בלבד, סובל מבעיה תדמיתית דומה, ולפי סקרים אחרונים מרבית האמריקאים מאמינים כי השניים מבוגרים מכדי לשאת בתפקיד). מלחמת חרבות ברזל והתמיכה הבלתי מסויגת שנתן בתחילתה לישראל נגסו בתמיכה בו מצד מצביעים, והביאו לביקורת נרחבת מצד האגף הפרוגרסיבי של המפלגה. 

אך בסופו של דבר, לא עמדותיהם של טראמפ וביידן בנוגע למעורבות ארצות הברית במלחמה במזרח התיכון הן שיכריעו את הבחירות. לעיתים רחוקות נושאי מדיניות חוץ הם שמכריעים את תוצאות הבחירות. הם אמנם גורמים לתנודות בסקרים לאורך הדרך, אך ביום הבוחר המצביע האמריקאי מתעניין הרבה יותר באיכות חייו האישית ובמאזן חשבון הבנק שלו (או במילים פשוטות: "זו הכלכלה, טמבל").

בנובמבר הקרוב מיליוני אמריקאים ייצאו לקלפיות ויבחרו באחד משני תרחישים: כהונה שנייה של הנשיא שאולי קצת מבוגר מדי לתפקיד, ולא צפוי להביא בשורה מרגשת או שינוי מרענן לבית הלבן; או כהונה שנייה של הנשיא שטלטל את הממסד עד היסודות וסיפק כותרות שערורייתיות בקצב מסחרר. ההוא שרק השבוע נחשף כי אמר ש-"היטלר עשה גם דברים טובים" (אם כי, זה לא צריך להפתיע את כל מי שזוכר את התבטאותו ב-2018, כאשר לאחר צעדה ניאו-נאצית בווירג'יניה שבה נדרסה מפגינת-נגד למוות, אמר כי "ישנם אנשים טובים בשני צדי המתרס").