ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, ניצל את נאומו לציון היום הלאומי כדי לגייס את נאמניו לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי ביוני הקרוב כאשר הכריז כי "אנחנו חייבים לכבוש את בריסל".

אורבן מחכה לכם: זה מה שתמצאו באחת הערים הידידותיות לישראל

בנאום למרגלות המוזיאון הלאומי לציון המרד ההונגרי של 1848, יצא אורבן נגד התרבות המערבית. "מיליוני בני אדם בעולם המערבי חיים כאילו הם באים מכלום והולכים לשום דבר. הם לא מוטרדים משום דבר", התריס. "הם מתחילים מלחמות, משרטטים מחדש גבולות של מדינות ומלחכים כמו ארבה".

הוא גם תקף כי בריסל - הנהגת האיחוד האירופי - היא אימפריה נוספת שמנסה לשלוט על ההונגרים, וכי גם היא תיכשל כמו האימפריות הקודמות. "כבר הראינו כי אם נקבל כבוד, ניתן מצדנו את מה שצריך וניצור עידן של שלום ושגשוג", אמר. "נראה שבריסל לבדה לא רוצה להבין את זה. אם אנחנו רוצים לשמר ריבונות וחירות, אין אפשרות אחרת מלבד לכבוש את בריסל".

"אנחנו נצעד לבריסל ונעשה את השינוי באיחוד האירופי", התריס בהתייחסו לבחירות לפרלמנט האירופי ב-9 ביוני. "אנחנו מדינה של 1,100 שנה, מנוסה ועמידה. אנחנו יודעים באיזה שער עלינו לצעוד וכיצד לארגן מחדש את האיחוד האירופי". הוא הוסיף כי "עד סוף השנה, נהיה הרוב בעולם המערבי", וזאת מתוך ציפייה גם לניצחון של טראמפ בארה"ב.

אורבן גם שלח איום לעבר האופוזיציה והאשים כי היא בוגדת ומשתפת פעולה עם בריסל. "עבור כל דור הונגרי, מגיע הרגע שבו צריך לקבל החלטה - האם אתם לצד האמת או שאתם מבקשים להתקבל ללהקת עושי השלום העולמית", אמר. "האם אתם הולכים בנתיב הצדק ההונגרי או בשדרות סורוס. האם שוברים אבן או בונים קתדרלה, מלחמה או שלום. בבחירות לאיחוד האירופי אתם חייבים להחליט - האם אתם ניצבים למען ארצכם או אוכלים לחם של זרים".

בצד של האופוזיציה, היום הלאומי סימן את הופעתו של מנהיג חדש - פיטר מגיאר, הגרוש של ג'ודית וארגה, לשעבר שרת המשפטים ואחת הנשים החזקות בשלטון שהיה אחד המקורבים ביותר לצלחת אולם התפטר מתפקידיו בחברות הממשלתיות בחודש שעבר והפך למתנגד קולני של אורבן ונאמניו.

כ-50 אלף בני אדם התקבצו בבודפשט לעצרת שארגן מגיאר ובה הודיע על הקמת תנועה עממית שבקרוב תהפוך למפלגה פוליטית. הוא הציג תוכנית בת 12 נקודות שבין השאר קוראת לאפשר את עצמאות התקשורת, להבטיח את עצמאות התביעה ומערכת המשפט, לשפר את הקשר במסגרת נאט"ו והאיחוד האירופי, להיאבק בשחיתות הציבורית ושיפור תנאי המחייה של התושבים.

"שום דבר לא יכול להימשך כמו שהיה בשלושים השנים האחרונות. יש משבר מוסרי, פוליטי וכלכלי בהונגריה", הצהיר. "האמון בכל המערכת הפוליטית התערער. העם ההונגרי כבר לא מאמין לממשלה שמתייחסת למדינה כמו המגרש שלה. הפערים שנוצרו באופן מלאכותי נועדו רק להסתיר את הפעילות של מפעל העוצמה, את העברת ההון בין חברים ומשפחות". הוא הוסיף כי "המטרה היא ליצור הונגריה חופשית, אירופית, מודרנית וריבונית".