על רקע העלייה החדה באנטישמיות ברחבי העולם מאז מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר, בריטניה קיבלה החודש את הנשיאות של כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה (IHRA), הגוף החשוב בעולם לקידום החינוך, המחקר והנצחת השואה.

חילוקי הדעות בישראל הכריעו: ביידן לא מתכוון לדבר עם נתניהו בקרוב

כוח המשימה, שמונה 35 מדינות, נוסד בשנת 1988 ופועל "לאחד ממשלות ומומחים כדי לחזק ולקדם את לימודי השואה, ההנצחה והמחקר ברחבי העולם", ובין השאר הוא עומד מאחורי ניסוח ההגדרה המעודכנת של אנטישמיות שהתקבלה כבר על ידי עשרות מדינות וארגונים. בינואר 2020, התקבלה הצהרת שטוקהולם שמהווה את המסמך המכונן של כוח המשימה וכוללת את המחויבות של המדינות החתומות להנציח את השואה ולחנך את הדורות הבאים על השמדת העם היהודי.

בתחילת החודש, העבירה קרואטיה את נשיאות כוח המשימה לבריטניה, אחת המדינות החתומות על אמנת שטוקהולם ואשר מחויבת לשיתוף הפעולה שנועד לקדם את המטרות של חינוך השואה והנצחתה. הכהונה הבריטית תעמוד תחת הכותרת "בגלוי לכל" במטרה להדגיש כי השואה התרחשה לעיני כל העולם ולא בפינה חשוכה ונסתרת.

הלורד אריק פיקלס, השליח המיוחד של בריטניה לנושא השואה שישמש הנשיא התורן של IHRA, ציין כי הנשיאות הבריטית "תדגיש את האופי של החברה שאפשר את הרצח של שישה מיליון גברים, נשים וילדים יהודים" וכי היא גם "תחקור מדוע רבים כל כך היו עדים לשואה, סייעו לה, השתתפו בה ולמען האמת גם הרוויחו ממנה".

"השואה הייתה השעה האפלה של האנושות בהיסטוריה. עלינו להבטיח שהיא לא תחזור על עצמה", אמר שגריר בריטניה בישראל, סיימון וולטרס. "בריטניה גאה לקבל את נשיאות IHRA ומחויבת לשמירה על בטחונה של הקהילה היהודית ולמיגור אנטישמיות באשר היא".

אמה וסיימון וולטרס (צילום: רפי דלויה)
אמה וסיימון וולטרס (צילום: רפי דלויה)

במהלך הנשיאות, הממשלה הבריטית גם תתמקד בשמירה על זיכרון השואה ובהבטחה לשמור עליו לעתיד – זאת באמצעות חינוך צעירים וצעירות, הגנה על העובדות והתמודדות עם עיוותים, לרבות התמקדות בתפקידה של הבינה המלאכותית, שימוש ב-DEEP FAKE  ודיס-אינפורמציה ברשתות החברתיות. כמו כן, בריטניה תפעל לבחינת הדרכים למיגור האנטישמיות בתחומי הספורט.

הכהונה הבריטית גם תעמוד בסימן של אירועים משמעותיים, ובראשם ציון 25 שנה להצהרת שטוקהולם ו-80 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ. כמו כן, יושק פרויקט "עיר הולדתי" במטרה לעודד בני נוער בבריטניה לבחון את המרכיבים המקומיים של ההיסטוריה של השואה במדינות שחברות בכוח המשימה. לנוכח העלייה החדה באנטישמיות, בריטניה גם תשים דגש על מאבק בניסיונות לעורר הכחשת שואה. הנשיאות הבריטית גם תתמקד בסוגיית האנטישמיות בספורט, אחרי יוזמות מוצלחות דומות מצד גרמניה והולנד.

בחודש שעבר, הודיע ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, על הגדלת הסיוע הממשלתי לקרן לביטחון הקהילה היהודית, ארגון שמגן על אתרי הקהילה בבריטניה, עם תוספת של 54 מיליון פאונד לאורך ארבע השנים הקרובות, וזאת אחרי שהקרן כבר קיבלה 18 מיליון פאונד עבור השנה הנוכחית והשנה הבאה. הסיוע הממשלתי יאפשר לקרן לגייס מאבטחים ולהציב מערכות אזעקה ומצלמות במעגל סגור.