סוכנות הידיעות האמריקאית, לוס אנג'לס טיימס, דיווחה אתמול (רביעי) על עימות פיזי שהתרחש במהלך ארוחת ערב חגיגית של בית הספר למשפטים באוניברסיטת ברקלי, זאת על רקע המלחמה המתמשכת ברצועת עזה. האירוע החל כאשר עשרות סטודנטים מבית הספר למשפטים הוזמנו לארוחת ערב לרגל סיום הלימודים בחצר ביתם של בני הזוג היהודים, דיקן בית הספר למשפטים באוניברסיטת ברקלי, פרופ' ארווין צ'מרינסקי ואשתו פרופ' קתרין פיסק.

"הצעה היסטורית": הדמוקרטים והרפובליקנים מתאחדים במאבק נגד האנטישמיות

צבי יחזקאלי בטוח: אירופה כבר אבודה - וזה היעד הבא עליו ישתלט האסלאם

אולם הארוחה החגיגית התדרדרה מהר לפסים אלימים כאשר סטודנטית פלסטינית-אמריקאית בשם מאלאק אפאנה נעמדה מול האורחים וניסתה לפתוח בנאום על מותם של הפלסטינים בעזה ותמיכתה של האוניברסיטה בתאגידים "המעורבים במלחמתה של ישראל", כך לדבריה. על פי התיעודים, שצולמו בידי סטודנטים פרו-פלסטינים נוספים שנכחו באירוע, צ'מרינסקי ביקש מהסטודנטית לעזוב את המקום, בזמן שאשתו ניסתה לקחת את המיקרופון מידיה של אפאנה, תוך שהיא דורשת ממנה לצאת מביתם באופן מידי.

הויכוח בין בני הזוג לשאר הסטודנטים הפלסטינים הסלים עד כדי התקוטטות פיזית בין פיסק, שניסתה לשלוף את המיקרופון מידי הסטודנטית, שהתנגדה לכך במשך דקות ארוכות. זמן קצר לאחר מכן, מאלאק אפאנה וחבריה מ'תא הסטודנטים למען צדק בפלסטין' בבית הספר למשפטים באוניברסיטת ברקלי, עזבו את המקום.

בריאיון שהתקיים לאחר האירוע, סיפרה אפאנה כי היא חשה שהותקפה על ידי פיסק ואף שוקלת להגיש נגדה תלונה לאחר התייעצות עם עורכי דין. כמו כן, הסטודנטית טענה כי בני הזוג היהודים מנעו ממנה בפועל את הזכות לחופש הביטוי. בתגובה לכך, פרופ' צ'מרינסקי, מומחה למשפט חוקתי, פרסם הצהרה בה ציין כי הויכוח התרחש בתוך שטח ביתם הפרטי של בני הזוג ולכן הזכות לחופש הביטוי איננה רלוונטית במקרה זה. לדברי הפרופסור, שידוע בתור אחד המבקרים הגדולים של הפעילות הפרו-פלסטינית באוניברסיטת ברקלי, הסטודנטים הפלסטינים בחרו לקיים את מחאתם הפוליטית דווקא באירוע זה בשל מוצאם היהודי של בני הזוג.

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת ברקלי בארצות הברית (צילום: צילום מסך)
הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת ברקלי בארצות הברית (צילום: צילום מסך)

נשיאת אוניברסיטת ברקלי, פרופ' קרול כריסט, התייחסה לאירוע ואמרה כי היא מזועזעת ומודאגת עמוקות ממה שהתרחש בביתו של הדיקן. עוד הוסיפה כי אמנם המוסד תומך באופן חד משמעי בזכות לחופש הביטוי, אך במקביל לכך גינתה את הניסיונות להשתמש באירוע חברתי במעונו הפרטי של אדם כפלטפורמה למחאה. מאז השבעה באוקטובר, בית הספר למשפטים באוניברסיטת ברקלי עלה לכותרות מספר פעמים, זאת בעקבות הפגנות פרו-פלסטיניות וקריאות אנטישמיות נרחבות נגד מרצים וסטודנטים יהודים.