נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הנחה היום (רביעי) לבחון את העלאת המכסים על ייבוא של מוצרי פלדה ואלומיניום מסין - צעד שנועד להגן על התעשיות האמריקאיות במדינות המתנדנדות לקראת הבחירות לנשיאות.

לא מה שציפינו: חלקים במפלגה הרפובליקנית התנגדו למימון סיוע לישראל
"תסתפק בזה": ברק רביד מסביר - זה מה שאמר ביידן לנתניהו

ביידן יגיע היום לפיטסבורג שבפנסילבניה למפגש עם נציגי איחוד עובדי הפלדה, שם הוא יציג את התוכנית שלו להגנה על התעשייה המקומית. לפי הודעת הבית הלבן, ביידן יקרא לנציבת הסחר, קתרין טאי, לבחון את העלאת המכסים על מוצרי פלדה ואלומיניום מרמה של 7.5% לרמה של 25%, וזאת בנוסף למכסים נפרדים של 25% על פלדה ועשרה אחוזים על אלומיניום שנקבעו תחת ממשל טראמפ.

בשנה שעברה, ייבאה ארה"ב מסין 598 אלף טון של מוצרי פלדה מסין, ירידה של 8.2 אחוזים לעומת השנה שלפני כן. לשם השוואה, הייבוא המקביל מקנדה עמד על 6.9 מיליון טון והייבוא ממקסיקו עמד על 4.2 מיליון טון. בשל כך, ביידן גם הציג צעדים חדשים לשיתוף פעולה עם הרשויות במקסיקו על מנת להבטיח שסין לא מנסה לעקוף את המכסים האמריקאיים באמצעות העברת המוצרים המיובאים דרך הגבול הדרומי.

יתמודדו ראש בראש בנובמבר. ג'ו ביידן ודונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
יתמודדו ראש בראש בנובמבר. ג'ו ביידן ודונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

צעד נוסף שעליו יכריז ביידן יהיה חקירה של משרד נציבת הסחר על התמיכה האגרסיבית של השלטון הסיני בתעשיית בניית האוניות המקומיות ולתעשיות נלוות. "בתעשיות ייצור כמו פלדה, הייצור של סין הוא כבר יותר מכפי שסין עצמה או העולם יכולים לספוג בקלות", הסבירה לאיל בריינרד, יו"ר המועצה הכלכלית הלאומית בבית הלבן. "הסובסידיות של סין וצורות סיוע אחרות יכולות להוביל להצפה של מוצרים מיוצאים בשווקים הבינלאומיים במחירים מלאכותיים נמוכים, ובכך הם מערערים את הפלדה האמריקאית".

אתמול ציינה הנציבה טאי כי הממשל "בוחן באופן רציני" כיצד להגן על הסחר האמריקאי מול האיומים הכלכליים והמסחריים מצד בייג'ינג. "המדיניות של סין גורמת לתלות ולפגיעות במגזרים רבים, פוגעת בעובדים ובעסקים אמריקאיים ויוצרת סיכונים אמיתיים לשרשראות האספקה שלנו", אמרה בעדות בפני חברי הקונגרס.

הצעדים החדשים נועדו לבסס את מעמדו של ביידן כמגן של התעשייה האמריקאית, ובמיוחד של תעשיית הפלדה בפנסילבניה ובמדינות המערב התיכון של ארצות הברית, שצפויות להיות מכריעות בבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב. גם יריבו הרפובליקני, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, כבר הכריז כי הוא יטיל מכסים גבוהים על מוצרים מיובאים, בעיקר מסין.