יו"ר בית הנבחרים, ג'ונסון, נוצרי ציוני אדוק, שם את עתידו הפוליטי על כף המאזניים במאבקו להעביר חבילת סיוע תקציבית נדיבה לאוקראינה, טיוואן וישראל. חבילת הסיוע, המסתכמת בכ-95 מיליארד דולר, נועדה לסייע למדינות להתמודד עם האיומים מצד "ציר הרשע" בהובלת רוסיה, סין ואיראן.

כרסום הלגיטימציה: ציר הרשע שואב עידוד מהביקורת על ישראל
תקרית הרג עובדי הסיוע בעזה: השאלות הקשות שנותרו בלתי פתורות

ג'ונסון, שעלה לתפקיד יו"ר בית הנבחרים כמעט במקרה לאחר הדחתו של קודמו, מק'ארתי, הוכיח את עצמו כמנהיג נחוש ונחרץ. למרות סיבובי בחירות קשים וכמה יריבים פוליטיים רבי עוצמה, הצליח ג'ונסון לגייס תמיכה רחבה לחבילת הסיוע. במסגרת תקציר הפרקים הקודמים, חסם יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון בגופו את הצעת החוק המקורית, שעברה בסנאט בראשות היו"ר הדמוקרטי צ'ק שומר עוד במהלך חודש פברואר.

הצעת החוק, בשווי 95 מיליארד דולר, כוללת סיוע ביטחוני לישראל, טייוואן ולאוקראינה. החוק, שעבר בסנאט ברוב של 70 תומכים מול 29 מתנגדים, כולל סיוע הומניטרי לעזה ומימון לפעילות נגד החות'ים בים האדום. בעוד שהחוק נשלח לבית הנבחרים זה מכבר, הוא נתקל בהתנגדות משמעותית מצד גורמים בתוך המפלגה הרפובליקנית, דבר שמנע ממנו להתקדם.

יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון הביע התנגדות נחרצת להצעה, ואמר בעבר: "אם הצעת החוק הדו-מפלגתית הזו של הסנאט תישאר בעמדתה בנוגע לבעיות הגבול ותגיע לבית - היא תמות עוד בהגעתה". כידוע, לצורך הפיכת הצעת חוק לחוק נדרש אישורם הן של בית הנבחרים והן של הסנאט, ולבסוף חתימת הנשיא. מאז 7 באוקטובר, ראה הנשיא במשבר תקיפת החמאס הזדמנות ייחודית לקידום חוק התמיכה, ושאמור לגשר על הפערים בין המפלגות.

לחקיקה זו חשיבות רבה בהקשר של ישראל, וזאת מכמה סיבות עיקריות: חידוש מאגרי המיירטים של כיפת ברזל: המלאי של טילי היירוט במערכת "כיפת ברזל" התרוקן באופן משמעותי בעקבות סבבי הלחימה האחרונים מול חמאס. החוק יאפשר חידוש מלאי טילי היירוט וחיזוק משמעותי של מערכת ההגנה האווירית. חבילת סיוע לפיתוח "מגן אור": החוק כולל חבילת סיוע של 14 מיליארד דולר לישראל, שתיועד להאצת הפיתוח של מערכת "מגן אור". מערכת זו מבוססת על טכנולוגיית לייזר ונועדה להגן מפני מגוון איומים, ביניהם רקטות, טילים, פצצות מרגמה, כלי טיס בלתי מאוישים, רחפנים ועוד.

השמדת משגרי הרקטות לנתיבות (צילום: דובר צה''ל)
השמדת משגרי הרקטות לנתיבות (צילום: דובר צה''ל)

תמיכה בפעילות צבאית באזור: מעבר לכך, החוק כולל הקצאה של 2.44 מיליארד דולר לתמיכה בפעילות צבאית של ארה"ב באזור פיקוד מרכז (CENTCOM). סכום זה מיועד למאבק נגד החות'ים, האיראנים ומיליציות נוספות באזור, ובכך תורם באופן עקיף לביטחון ישראל.

אך כאמור, עד השבוע האחרון, בעיקר בשל קשיים בתוך בסיס התמיכה של המפלגה הרפובליקנית (תנועת ה-Make America Great Again או בכינוי - MAGA), הנושא לא קודם. בתחילה, הסיבה הייתה אי נכונות להעביר סיוע נוסף לאוקראינה, ולמרבה הצער, לאחרונה נוספה לכך גם התנגדות גוברת בתוך אותו בסיס תמיכה להעברת סיוע לישראל.

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלינסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלינסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

בסופו של דבר, הצעתה של מרג'רי טיילור גרין למנוע העברת סיוע לאוקראינה זכתה לתמיכה של 71 חברים מהמפלגה הרפובליקנית בלבד. נתון זה מלמד כי קיים רוב משמעותי בבית הנבחרים לתמיכה בחבילת הסיוע החוץ, למרות קולותיהן של קבוצת מיעוט צעקנית של לאומני MAGA, אך כפי שניתן לראות, קבוצה זו אינה מייצגת את דעת הרוב במפלגה הרפובליקנית, קל וחומר לא את דעת בית הנבחרים כולו.

חזרה לג'ונסון...

רק בסוף השבוע הקודם, ערב המתקפה המצערת, כאשר יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון נחשף למידע המודיעיני שהתגשם, הוא נסע לפגוש את הנשיא טראמפ באחוזתו. מטרת הפגישה הייתה לדון באפשרויות העברת חוק התקציב, תוך התחשבות בקרבה לבחירות הקרובות ובקואליציה ההולכת ומתרחבת בבית, שמאיימת אף על הדחתו של ג'ונסון.

המתקפה האיראנית הברוטאלית על ישראל שינתה את המצב באופן דרמטי. כבר במהלך ליל ההתקפה, בתכתובות שקיימתי עם חברי קונגרס ועם ראשי צוותים בלשכותיהם, היה ברור לי שהאירוע משנה את כללי המשחק. חברי קונגרס רפובליקנים רבים הביעו כוונה ברורה ומיידית להאיץ את הליכי החקיקה ולפעול מול יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון כדי להבטיח את העברתה. הלחץ עבר באופן מיידי ליו"ר בית הנבחרים ג'ונסון.

דיון בקונגרס, וושינגטון (צילום: REUTERS/Ken Cedeno)
דיון בקונגרס, וושינגטון (צילום: REUTERS/Ken Cedeno)

לחץ זה הגיע בעיקר מחברי קונגרס אוונגליסטים, שדרשו ממנו לפעול להעברת כל חבילת הסיוע (או לפחות את מרביתה) ללא היסוס, בדיוק כפי שהועברה בסנאט. ג'ון הייגי, מנהיג CUFI, ציין ש-250 מנהיגי קהילות פשטו על הקפיטול ביום שני כדי להפעיל לחץ על חברי קונגרס להעביר את סיוע החוץ.

הלחץ מצד הבייס האוונגלי-ציוני, בשילוב העובדה שיו"ר בית הנבחרים ג'ונסון עצמו נוצרי ציוני מלואיזיאנה, החל להשפיע. מוקדם יותר בשבוע שעבר, במסיבת עיתונאים, ג'ונסון הביע הערכה שפוטין עתיד לפלוש לבלקנים. בעקבות כך, הוא ציין כי הוא מעדיף לשלוח "כדורים במקום בנים" והחליט, לאחר חודשים ארוכים של דיונים, לאחד את כלל הצעות החוק לחבילה אחת של 95 מיליארד דולר.

כיצד הצליחו ג'ונסון וביידן לאשר את הצעת חוק הסיוע החוץ? פוליטיקו חושף את הדיל מאחורי הקלעים. האסטרטגיה של הבית הלבן התמקדה בחיזור אחרי יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון מאחורי הקלעים, תוך מתן מרחב פעולה משמעותי לו עצמו. לדברי עוזרים בסביבתו של ביידן, מדובר בהצלחה משמעותית של אסטרטגיית הבית הלבן.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

אסטרטגיה זו התמקדה בחיזור איטי אחר יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון מאחורי הקלעים, תוך מתן מרחב פעולה משמעותי לו עצמו למציאת פתרון. גישה זו, גם אם גרמה לתקלות תכופות וגררה תסכול בקרב הפלג הקיצוני של המפלגה הרפובליקנית, הוכיחה את עצמה כחיונית להעברת הצעת החוק. כאשר ככל הנראה, הנשיא מבטיח לג'ונסון רשת למניעת הדחתו של האחרון ע"י הפלג הפופליסטי, שגם לא הגיש את ההצעה להדחתו לאחר מעבר החקיקה, וככל הנראה בגלל חוסר באצבעות שיובילו להדחת היו"ר.

וככה "חתן האירוע" הצליח להעביר את חוק התקציב לישראל ברוב של 366:58. הצד שאמור להדליק נורות אדומות מתמקד בהצבעה של 21 רפובליקנים נגד, אך עדיין מדובר במספר מכובד, שהצליח למרות הכל, עבור היו"ר ג'ונסון למצב את המנהיגות שלו. ללא התייחסותו האמונית של היו"ר, שהתקיימה מספר שעות לפני ההצבעה, לא ניתן לדלג.

יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון, רגע לפני ההצבעה, התייחס בראיון לרשת האולטרא-ימנית ניוזמקס לסיבות שהביאו אותו להציג את החוק, תוך שימוש בניסוח נוצרי-ציוני: "זהו ציווי תנ"כי לעמוד לצד ישראל." היו"ר הדגיש את ברית האל עם אברהם, כפי שמצוטט בבראשית י"ב, ג': "וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה". 

פוטין מתארח אצל מנהיג איראן חמנאי בטהרן ביולי 2022 (צילום: רויטרס)
פוטין מתארח אצל מנהיג איראן חמנאי בטהרן ביולי 2022 (צילום: רויטרס)

וכך, בפעם נוספת, התגייסו הנוצרים הציונים לטובת מדינת ישראל, ולמעשה לטובת העולם כולו. בזכותם, תוך שבוע בדיוק, הצעת החוק שהייתה תקועה במשך חודשים, הובאה להצבעה כוללת. הצעה זו תאפשר התייצבות חשובה של כוחות ציר ארה"ב-טיוואן-ישראל-אוקראינה כנגד ציר הרשע, כפי שמכנה הנשיא ביידן את רוסיה, סין ואיראן. הצלחת החוק מהווה גילוי מנהיגות אמיצה ויוצאת דופן של יו"ר בית הנבחרים ג'ונסון, הנובע מהזדהות ואמונה עמוקה כי שליחותו כנוצרי היא לסייע למדינת ישראל בשעתה הקשה.