נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מתח אתמול (חמישי) ביקורת על ההפגנות הפרו-פלסטינאיות בקמפוסי האוניברסיטאות והמכללות, ואת התנהלות הרשויות נגדן. "יש שם שנאה מבעבעת", אמר בשיחה עם כתבים. "ההפגנות בשארלוטסוויל מתגמדות לעומת מה שמתחולל שם".

טראמפ: "ביידן לא חבר של ישראל, האנטישמיות במדינה - באשמתו"
אוניברסיטת קולומביה הציבה דד ליין לפינוי האוהלים: "יהודים לא מגיעים לקמפוס"

בדבריו התייחס טראמפ להפגנת הימין הקיצוני שהתרחשה בשארלוטסוויל ב-2017, בה צעדו בין היתר ארגונים ניאו-נאצים אמריקאים וצעקו סיסמאות כגון "היהודים לא יחליפו אותנו". במהלך האירוע התקיימו התנגשויות בין מפגיני הימין למפגיני נגד, שהגיעו לשיא בדריסתה למוות של מפגינת נגד.

דגלי KKK וארגוני עליונות לבנה בהפגנה בשארלוטסוויל, 2017 (צילום: רויטרס)
דגלי KKK וארגוני עליונות לבנה בהפגנה בשארלוטסוויל, 2017 (צילום: רויטרס)

ב-2017 התקשה טראמפ לגנות את מפגיני הימין הקיצוני, שמהווים חלק מהותי מהבייס שלו, ואמר כי "היו אנשים טובים בשני צדי המתרס". בהמשך נאלץ לפרסם הצהרה נוספת שבה הצליח לגנות את גילויי האלימות. במהלך כהונתו של טראמפ חל זינוק בפשעי שנאה – לא רק כלפי יהודים, אלא גם כלפי מוסלמים וקבוצות מיעוט אחרות. 

שיא האלימות הגיע ב-2018, אז נרצחו 11 מתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג. כל זה לא מנע ממנו השבוע להפנות אצבע מאשימה כלפי ביידן, ולומר כי העלייה באנטישמיות נובעת מהתנהלותו של הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן – שגינה את ההפגנות ואף מספק מאז שבעה באוקטובר תמיכה רחבה לפעולות ישראל בעזה, על אף ניסיונותיו למתן אותן.

תושבים בזירת אירוע הירי בבית הכנסת ''קהילת עץ החיים'' (צילום: AFP)
תושבים בזירת אירוע הירי בבית הכנסת ''קהילת עץ החיים'' (צילום: AFP)

לארצות הברית, כידוע, חוקי הפגנות מתירנים יחסית ליתר העולם המערבי, הנובעים מהתיקון הראשון לחוקה המגן על חופש הביטוי של האזרחים. הפגנות הקמפוסים שמתחוללות כיום מוגנות בחוק האמריקאי, כפי שההפגנה האלימה ב-2017 הייתה חוקית אף היא. התערבות גורמי שיטור בהפגנות שאינן אלימות, עלולות להביא את המדינה לנקודת רתיחה שתתפשט הרבה מעבר לסוגיית המלחמה בעזה.