נשיא סין, שי ג'ינפינג, הצהיר כי "כדור הארץ גדול מספיק בשביל סין וארה"ב", בעוד ששר החוץ הסיני, וונג יי, הזהיר את הממשל האמריקאי שלא להפר את הקווים האדומים של בייג'ינג, כאשר השניים קיימו היום (שישי) פגישות עם מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, שמבקר בסין בניסיון לצמצם את המתיחות בין המעצמות.

אחרי המהומות בקמפוס: המלחמה בארצות הברית נגד ההפגנות האנטישמיות
נשיא צרפת: "קיים סיכון שאירופה כפי שאנו מכירים אותה תמות"

שי ציין בפגישה כי שתי המדינות מציינות 45 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים ביניהן והביע תקווה כי הן יוכלו לשים דגש על שיתוף פעולה ולהימנע מעימותים. "שתי המדינות צריכות להיות שותפות, לא יריבות. הם צריכות להשיג הצלחה משותפת, לא לפגוע זו בזו, הן צריכות למצוא מכנה משותף בעודן משמרות הבדלים במקום תחרות זדונית", אמר הנשיא הסיני.

שי הוסיף כי "עתיד האנושות וגורלה תלויים בשאלה אם שתי המדינות יכולות למצוא את הדרך הנכונה להסתדר". "כוכב הלכת ארץ גדול מספיק כדי להכיל את ההתפתחות המקבילה והשגשוג המשותף של סין ושל ארה"ב", הצהיר.

שר החוץ בלינקן בביקור מדיני בסין (צילום :רויטרס)

קודם לכן, התקיימה פגישה ממושכת בין שרי החוץ, במהלכה הם דנו ביחסים בין המעצמות, בנוסף לסוגיות בינלאומיות נוספות, ובהן המלחמה בין ישראל לבין חמאס והמצב במזרח התיכון, המלחמה באוקראינה ושיתוף הפעולה בין סין לבין רוסיה, קוריאה הצפונית, מיאנמר ונושאים נוספים.

וונג ציין כי היחסים בין המדינות בתקופה הנוכחית "יציבים באופן כללי", אולם התריע כי "גורמים שליליים עדיין גוברים ונבנים והיחסים ניצבים בפני שיבושים שונים". "הזכויות הלגיטימיות של סין להתפתחות מדוכאות ללא סיבה והאינטרסים הבסיסיים שלנו ניצבים בפני אתגרים", אמר, "האם סין וארה"ב צריכות לשמור על הכיוון הנכון של התקדמות עם יציבות או לשוב למערבולת שמושכת מטה?".

דגלי ארה''ב וסין (צילום: רויטרס)
דגלי ארה''ב וסין (צילום: רויטרס)

השר הסיני גם הזהיר את ארה"ב שלא לחצות את הקווים האדומים של סין, בייחוד בכל הנוגע לטייוואן, וזאת בשל אישור חבילת הסיוע הביטחוני השבוע. "ארה"ב צריכה להימנע משליחת איתותים שגויים לכוחות הבדלניים של 'טייוואן עצמאית'", התריס, "אסור להשתמש בטייוואן בתור כלי להכיל את סין, להפסיק לחמש את טייואן ועליה לתמוך באיחוד סין בדרכי שלום".

בלינקן ציין כי השיחות נועדו לאפשר לשני הצדדים "להימנע מחוסר הבנה ולהימנע מחישובים מוטעים", אולם הזהיר בשיחותיו כי סין עלולה לעמוד בפני סנקציות בשל סיוע לרוסיה. "יש לנו אחריות משותפת, לא רק כלפי העמים שלנו, אלא כלפי אנשים ברחבי העולם, בהתחשב בהשפעה שיש ליחסים בינינו על העולם", אמר, "חשוב להראות שאנחנו מנהלים באופן אחראי את היחסים עבור שנינו ברחבי העולם".