אלון ליאל, לשעבר שגריר ישראל בטורקיה, שוחח עם מתן וסרמן והתייחס למצב החדש שנוצר לאחר הפסקת הסחר הטורקי ועל יחסיו הקרובים של ארדואן עם בכירי חמאס.

המחאות פרו-פלסטיניות בקמפוסים נעזרו בארגונים אנטישמים ותומכי טרור | דיווח
בפעם השנייה: רוסיה ביצעה מתקפת סייבר נגד מפלגת השלטון בגרמניה

איך אתה מנתח את החלטת הסחר החדש של התורכים?
"זה מהלך מאוד חריף, מאוד חריף של הפסקת כל הסחר. הטורקים עשו לפני שבועיים שלושה מהלך של עצירת סחורות מסוימות. 54 סחורות, הם פרסמו רשימה, אך פה יש מהלך גורף חד משמעי של הפסקת הייצוא והייבוא וזה משפיע על אלפי משפחות".

ויש לכך משמעויות.
"כן, גם בטורקיה וגם בישראל. זה נוגד את כל ההסכמים שיש לנו עם טורקיה. יש לנו הסכם סחר חופשי שבצורה ברוטלית נעצר, סחורות שנמצאות בנמלים, סחורות שבדרך לנמלים. זה מהלך מאוד חריג". 

אולי זה קשור להפסד בבחירות המקומיות של ארדואן?
"אני לא חושב. ההפסד היה מכה. הייתה ביקורת על הסחר והמהלך הקודם של הפסקת חלק מהסחורות היה יותר קשור לזה, אבל עכשיו זה מהלך אחר שהוא מאוד גורף. עכשיו חצי שנה אחרי המלחמה, גם הסחר וגם שאין טיסות. הכל עומד על כ-7 מיליארד דולר, בשנה שעברה היה כעשרה מיליארד דולר. אלה היקפים מאוד גדולים. טורקיה למעשה הייתה שותף הסחר החמישי בחשיבותו של ישראל. זה מהלך חד וחסר תקדים ומה שזה עושה אם זה מיושם בקפדנות, זה מוריד את חגורת ההגנה שהייתה לנו בנושא הכלכלי".

אך יש אפשרות שזה לא ייעצר שם?
"יש אפשרות שיהיה ניתוק יחסים בתור הצעד הבא שלהם. כבר אין לאן עוד להחריף את העניינים ואני מקווה שזה לא יגיע לזה. הם אמרו שהם יעצרו את הסחר עד שתיפסק המלחמה. בתאוריה אם תיגמר המלחמה נניח עוד חודש חודשיים, אז הסחר יחזור, אבל אין בכוונת ישראל להפסיק, לכן זה צעד חריף וחזק".

הפגנות נגד ישראל באיסטנבול, טורקיה (צילום: REUTERS/Umit Bektas)
הפגנות נגד ישראל באיסטנבול, טורקיה (צילום: REUTERS/Umit Bektas)

איך אתה מנתח את המניעים לצעד האמור?
"למעשה יש שני דברים שמובילים את העניין: עלבון טורקי מאוד חזק, שכל מדינה שרוצה מכניסה סיוע לרצועה ולטורקים אנחנו לא מאפשרים לא להצניח ולא להכניס. זה נובע מחוסר האמון בהם והם מאוד רוצים לקחת חלק בעניין ההומניטרי. זה גם הוביל לכך שהם רצו באמצעות אוניות והיה כל סיפור המאווי מרמרה. האוניות שהיו צריכות לצאת היו תחת דגל של גינאה ואנחנו לחצנו על גינאה לא לאפשר להם לצאת ועיכבנו גם את המשלוח ההומניטרי הימי. כל הדבר הזה יוצר כעס טורקי גדול שלא נותנים להם להיות מעורבים ואני לא חושב שהם ציפו שניתן להם להיות מעורבים בנושא החטופים".

אילו עוד דברים ניתן לראות בהם אפשרות למעורבות טורקית?
"הצווים נגד המנהיגים הישראלים, הצבעה קרובה באו"ם בקרוב על הכרה בפלסטין כחברה מלאה, הצטרפות לתביעה של דרום אפריקה. ויש מדינות נוספות. אפילו ראינו מדינות בדרום ומרכז אמריקה שניתקו יחסים באופן כזה שגורם לטורקיה להרגיש, מבחינת היחסים מול ישראל, שיש צעדים וגמישות שעליהם היא לא משלמת היום מחיר, מה שבעבר הייתה חוטפת מארגונים בינלאומיים ומארצות הברית".

לסיום כמה ריאלית האפשרות שבכירי החמאס יגיעו לאיסטנבול במקום דוחא?
"מתרבות הידיעות שהאמריקאים לוחצים על הקטארים לא לאפשר להם לשהות שם. הם גיששו עם ירדן שאמרה להם לא וארדואן אמר שאם אין מקום אחר אז שישהו שם. אני מבין שארדואן אמר להנייה שיהיה שם באופן זמני עד שימצא יעד אחר. הנייה פגש השבוע שרים בממשלת טורקיה. הוא נמצא בטורקיה ולא מן הנמנע שיש בכירים נוספים שכבר שם או יצטרפו ואלו המגורים הזמניים שלהם".

חבר פרלמנט בטורקיה התמוטט לאחר שנאם נגד ישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')