נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס הלילה (חמישי) לעצירת משלוחי פצצות במשקל טון ואמר כי הן "שימשו את ישראל להרג אוכלוסייה אזרחית בלתי מעורבת". בריאיון לרשת CNN אמר כי "אם ישראל תפעל באזורים בהם ריכוזי אוכלוסייה צפופים ברפיח - נפסיק אספקת פצצות ופגזים נוספים".

מה יקרה ביום שארה"ב לא תשלח לכאן נשק? בישראל נערכים לתרחיש הבא
במשקפיים של ביידן: הסיבות שגורמות לישראל לתלוש שערות

בהמשך הריאיון התייחס ביידן ליום שאחרי המלחמה, במה שנשמע כמו מסלול עוקף ישראל, ואמר כי "אנחנו פועלים מול מדינות ערביות שמוכנות לקחת עליהן את שיקום רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, ולקדם את הקמת המדינה הפלסטינית לפי חזון שתי המדינות".

מוקדם יותר התייחס שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין להחלטה, ואמר כי "ישראל לא צריכה לפתוח במבצע צבאי ברפיח ללא תוכנית שלוקחת בחשבון את הביטחון של האזרחים". בתוך כך, הבית הלבן יצא בהודעה בנושא ואמר כי השיחות על הסכם אפשרי עוד נמשכות, ולטענתם, "ניתן לגשר על הפער בין שני הצדדים".

ההחלטה חסרת התקדים של ארצות הברית באה בעקבות שבועות של התייעצויות החל מאפריל בין פקידים אמריקאים וישראלים כיצד לענות על הצרכים ההומניטריים של האזרחים ברפיח ו"איך לפעול אחרת נגד חמאס שם מאשר במקומות אחרים בעזה". מדובר ב-1,800 פצצות במשקל טון למטוסי קרב ו-1,700 פצצות במשקל 250 ק"ג למטוסי קרב.

הריסות ברפיח (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )
הריסות ברפיח (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )

מוקדם יותר השבוע דיווח הוול סטריט ג'ורנל מפי גורמים המעורים בפרטי העסקה כי משלוח הנשק לישראל שממשל ביידן מעכב כולל 6,500 ערכות JDAM (ברד כבד) שהופכות "פצצות טיפשות", בשווי של 260 מיליון דולר, למדויקות ומונחות GPS. לפי גורם בממשל ביידן, גם לא חלה התקדמות באישור עסקת נשק אחרת לישראל בשווי מיליארד דולרים.

סוגיית רפיח היא אחד הגורמים המרכזיים למתיחות בין ישראל לארצות הברית בתקופה האחרונה, ובחודש שעבר אמר בכיר ישראלי לרשת ABC כי "ארצות הברית מעכבת משלוחי נשק".

לדבריו "בתחילת המלחמה, המשלוחים הגיעו בקצב מאוד מהיר, אך כעת לוקח להם הרבה יותר זמן. אנחנו מודעים היטב לתסכול של ארצות הברית מהתנהלות המלחמה, למרות שאני לא בטוח מה הסיבה לכך". כמו כן, הגורם הישראלי טען כי קיים מחסור בפגזי ארטילריה של 155 מ"מ, כמו גם של פגזי טנקים של 120 מ"מ. 

גורמים בוושינגטון הכחישו את הדברים, ואמרו כי לא היה כל שינוי מדיניות העברת הסיוע. עם זאת, פגיעה בסיוע הצבאי כמנוף לחץ על ישראל הייתה על השולחן בוושינגטון כבר זמן מה. בעבר אישרו בפנטגון כי התקיים דיון בנושא, בעיקר בצל הפעולה הצפויה ברפיח.