התגובות להסכם עם איראן: נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהתראיין למספר כלי תקשורת בעקבות סיום השיחות בלואזן, התייחס הלילה (שני) בראיון לתומס פרידמן מה"ניו יורק טיימס" להסכם שנחתם בין איראן למעצמות.



בראיון שנמשך 46 דקות בחדר הסגלגל, אמר אובמה כי הוא "מבין את הסתייגותה של ישראל מההסכם, אך יחד עם זאת אני רוצה לפנות לעם בישראל ולומר כי אין אפשרות טובה יותר מזו". אובמה הוסיף: "בזמן שבו אנו רואים אנטישמיות ואלימות גוברות במזרח התיכון, זה אתגר לאנושות כולה להילחם בערכים כאלה. נעשה הכל כדי שעם ישראל ידע שאנחנו הגב שלהם. אנחנו איתם ומגבים אותם וזו זכותה של ישראל להגן עלי עצמה".


אובמה שב והתייחס לעסקה עם איראן ואמר: "לישראל יש את הזכות להיות מודאגת ממשטר שהביע בכל הזדמנות אפשרית את הרצון להשמיד אותה, משטר שהכחיש את השואה, שהביע רעיונות אנטישמיים. אך למרות זאת, אין נוסחה כדי למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני, ולכן נעשה המו"מ".

בראיון, אובמה התייחס לקשר הצמוד מול איראן בתקופת השיחות ואמר: "איראן היא מדינה מורכבת, כמו שאמריקה היא כזו. ואין ספק, כי בהתחשב בהיסטוריה של שתי המדינות, יש אמון בינינו, שלא ייעלם במהירות". 
 
הוא הוסיף כי "הבחירה ברוחאני הוכיחה כי יש רעב בקרב העם האיראני, להצטרפות מחודשות לקהילה הבין לאומית, להפוך לכלכלה בין לאומית. הסכם הגרעין היא תוצאה שמוכיחה פוטנציאל לכך".

"למרות המחלוקת עם נתניהו, הקשר שלנו עם ישראל לא ניתן לערעור"
 
נשיא ארה"ב התייחס למערכת היחסים עם ישראל ולקשר עם נתניהו ואמר: "אנו נמשיך לעבוד עם בני הברית שלנו, ואין לנו בת ברית יותר גדולה במזרח התיכון מישראל. אני הנחתי את הצוות שלי להמשיך לשתף פעולה עמה. למרות חילוקי הדעות שהיו לי עם ראש הממשלה הישראלי, נתניהו, גם על איראן וגם על הנושא הפלסטיני, אני ממשיך ואומר כי הקשר וההגנה שלנו על ישראל לא ניתנים לערעור". 
 
אובמה הדגיש: "יהיה זה כישלון עצום שלי, כנשיא, אם במשמרת שלי, ישראל תיפגע או תהפוך פגיעה יותר". כמו כן, הוסיף אובמה כי היחסים עם ארה"ב אינם תלויים באף מפלגה" וחשוב שלא יעבדו עם צד פוליטי אחד בלבד". 


בטקסט שכתב פרידמן, שפורסם לצד הראיון, הוא תיאר את תחושותיו ומסקנותיו: "הנשיא אובמה הזמין אותי לחדר הסגלגל לדבר על הסכם המסגרת שהושג עם איראן בשבוע שעבר בשווייץ. מה שהדהים אותי ביותר היה מה שהייתי מכנה "דוקטרינת אובמה" המשובצת בדבריו של הנשיא. כששאלתי אם יש מכנה משותף להחלטותיו להשתחרר מהמדיניות ארוכת השנים של ארצות הברית לבידוד בורמה, קובה ועכשיו איראן אובמה אמר כי לדעתו 'התקשרות' יכלה לשרת את האינטרסים האמריקאים מול שלוש המדינות האלה הרבה יותר מאשר וסנקציות אינסופיות בידוד". 

מוקדם יותר, התייחס בנימין נתניהו להסכם המסגרת שנחתם בלוזאן והפציר בארצות הברית להשיג עסקה טובה יותר מול איראן/ בראיון לרשת CNN, אמר נתניהו כי ילחץ על מחוקקים אמריקאים שלא לתת לטהרן "דרך חופשית לפצצת אטום". 
 
לדבריו, הוא שוחח עם מספר חברי קונגרס, הן דמוקרטים והן רפובליקנים על הגרעין האיראני. "זה לא נושא מפלגתי, זה לא נושא ישראלי בלבד. זה נושא עולמי", אמר. "כולם יהיו מאויימים על ידי מדינת הטרור הבולטת של ימינו שתוכל לשמור את התשתית לייצור לא פצצה אחת, אלא פצצות רבות בשנים הקרובות". 

גם שר הביטחון, משה יעלון, התייחס לשיחות בלוזאן וכינה את ההסכם כ"טעות היסטורית" ואף הגדיר אותו כמסוכן. יעלון כתב בדף הפייסבוק שלו כי: "מסגרת ההסכם בין איראן למעצמות היא הישג איראני עצום וטעות היסטורית של המערב. איראן היא מפלצת טרור שמממנת, מאמנת ומחמשת ארגונים וישויות כדי לזרוע הרס וחורבן בקרב משטרים פרו-מערביים במזרח התיכון ובעולם כולו, ואין לה כל כוונה להפסיק בכך. להיפך".