גילויים חדשים על פיגועי הטרור בפריז. רשת החדשות האמריקאית CNN פרסמה היום (שלישי) כי ה"מוח" העומד מאחורי פיגועי הטרור בפריז, עבד אל-חמיד עבאוד, זייף את מותו בסוריה כדי שיוכל לחזור לאירופה ולתכנן את המתקפה המשולבת. עוד נחשף כי עבאוד אחראי על ניסיון הפגיעה ברכבת בקיץ האחרון בצרפת וככל הנראה היו לו לפחות עוד שני ניסיונות לתקוף כנסיות בפריז באפריל.



גורמים המעורים בחקירה אומרים כי מדובר כעת ב-20 מחבלים שביצעו את הפיגוע בשישי, וכי שניים מהם עדיין נמצאים בצרפת, ויש חשד כי יבצעו פיגועים נוספים. נשיא צרפת פרנסואה הולנד מנסה לגייס לא רק את אירופה לעזרה במלחמה בטרור, אלא גם את נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שאותו יבקר בימים הקרובים, במסגרת מאמץ כלל עולמי שסופו לא נראה בימים הקרובים.



ראשת העיר מולנביק בבלגיה, השכונה ממנה יצאו חלק מהמחבלים, הורתה על סגירה של בר שכונתי שבעליו, איברהים עבד אל-סלאם, שדווח כי הגיע לטורקיה בניסיון להגיע לסוריה וגורש ממנה, הוא אחד מהמחבלים שפוצץ עצמו במסעדה בפריז. סלאח, אחיו הצעיר של עבד אל-סלאם, שהיה שותף גם הוא במתקפה המשולבת, נמלט מהזירה והוא ככל הנראה האדם המבוקש ביותר באירופה כעת. עד לאחרונה, סלאח שימש כמנהל הבר "השכונה" של אחיו. האחים מכרו את העסק לפני שישה שבועות.



"לא היה בהם שום דבר רדיקלי"



"זה מכניס לשוק, במיוחד כשמדובר באנשים שאתה מסתובב איתם", אמר ל"רויטרס" נביל בן ה-25, שהכיר את האחים. "הם היו בחורים רגילים, שנהנו מצחוק משותף. לא היה בהם שום דבר רדיקלי, הם היו כאן רק בשבוע שעבר, סתם העבירו את הזמן, אני חושב שהם עברו שטיפת מוח. יש מוח מתכנן מאחורי כל זה". היקאם, גם הוא תושב שכונת מולנביק, סיפר ל"רויטרס" על האחים: "הם עישנו, הם לא הלכו למסגד או משהו. ראינו אותם בכל יום בקפה. לאיברהים היו קול כמו של סילבסטר סטאלון. הוא היה יכול להיות לעתים מעט משוגע. שיחקנו קלפים, דיברנו על כדורגל. דיברנו על היומיום, שום דבר על ג'יהאד, שום דבר על אסלאם".



כלי התקשורת בבלגיה דיווחו שסלאח בילה זמן מסוים בכלא עבור שוד, לפני חמש שנים, יחד עם אדם אחר ממולנביק, אותו תוקף שמיני שהמערב חושד כי הוא המוח המתכנן של המתקפה המשולבת, עבד אל חמיד עבאוד, בן 28. גם חוקרים צרפתים חושדים כי אותו עבאוד הוא זה שהזמין את ההתקפות בפריז מסוריה, שם ככל הנראה עבד בתעמולה האינטרנטית של דעאש תחת השם הג'יהאדיסטי "אבו עומאר אל בלגיקי" ("הבלגי"). המשטרה הבלגית לא אישרה כי היו אישומים אחרים של האחים הבלגים, או אם היו תחת מעקב.



האח השלישי



אחר עבד אל סלאם סלאח מתנהל מצוד קפדני בבלגיה ובצרפת. לשני האחים שהשתתפו במתקפה יש אח שלישי, מוחמד עבד אל סלאם, שהתראיין הערב (שלישי) ל-CNN ואמר: "אני חושב שאנשים לא מבינים מה עברנו. אחי שהשתתף בהתקפה הטרוריסטית היה פסיכולוגית מוכן לבצע כזה אקט. אלה לא אנשים רגילים. אין לי ספק קל שהם היו מוכנים לזה לגמרי, שלא השאירו עקבה שתיצור חשד שיבצעו כאלה מעשים. אם היית רואה אותם כל יום - ההתנהגות שלהם היתה די נורמלית".
עוד אמר האח ל-CNN כי בחודשים האחרונים האחים איברהים וסלאח הפסיקו לשתות ולעשן. לדבריו, בימים האחרונים היו יותר נחמדים למשפחותיהם, וכי אולי זו היתה הדרך שלהם להגיד שלום. עוד הוא הוסיף כי הוא אינו יודע היכן נמצא סלאח, וכי "יכול להיות שהוא ירצה להרוג עוד אנשים", והוא מודאג מכך שאחיו עלול ימות במצוד המשטרתי. הוא ביקש למסור לאחיו שיתקשר למשטרה ושייקח אחריות על מעשיו. מוחמד עבד אל-סלאם לא חלק על כך שאיברהים לקח חלק במתפקה המשולבת בפריז, אבל לא משוכנע לגמרי שסלאח ביצע אותה.

ממריצים בבית מלון בפריז
בתוך כך, נודע כי בשני חדרי מלון ששכר בפריז עבד אל-סלאם סלאח לפני המתקפה נמצאו סמים ממריצים שבהם השתמשו כדי לצאת למתקפה. כמו כן, הממשלה הבלגית העלתה את רמת כוננות הטרור שלה ל-3, רמה אחת מתחת לרמתה הגבוהה ביותר.

לפני יומיים פרסמה משטרת צרפת הודעה בה קראה לעדים לסייע בחיפוש אחר אל-סלאם, שהינו בעל אזרחות בלגית. בהודעה כינו אותו "מסוכן" ואמרה כי ככל הנראה הוא הצליח לברוח מהזירה.



בתוך כך, המגזין הסאטירי הצרפתי "שארלי הבדו", יפרסם מחר שער מיוחד לאחר פיגועי הטרור בפריז. בקריקטורה המתנוססת על השער המתריס כלפי הטרור ומחבלים בפרט, נראה אדם שותה כוס שמפניה בשמחה כשהוא מחורר מכדורים וכתוב: "להם יש נשק ולנו שמפניה!". אומר הגיליון האחרון של שארלי הבדו, שפוגע בדוכני עיתונים ביום רביעי.




שער המגזין. צילום: מתוך אתר ה-CNN


כזכור, בחודש ינואר הותקפו עובדי מערכת המגזין בפיגוע ירי שהביא ל-12 הרוגים. המגזין היה תחת ביקורת של קיצונים מוסלמים לאחר שפרסם בעבר קריקטורות כנגד הנביא מוחמד ולעג לו, מהלך שהרגיז מאוד את הקהילה האסלאמית הרחבה במדינה.



המגזין החל לפעול בשנת 1970 ושם לו למטרה להתעסק בסאטירה בענייני דת, פוליטיקה ועוד. גם אחרי מרחץ הדמים במשרדיו, המשיך המגזין להוציא לאור את עיתוניו. ימים ספורים לאחר הפיגוע העיתון פרסם קריקטורה של הנביא מוחמד כשהוא מזיל דמעה ומחזיק שלט בו נכתב: "גם אני שארלי", סיסמה שהפכה לסמל הזדהות עם המאבק הצרפתי בטרור, ומעליו הכיתוב: "הכל נסלח".