אלאן כורדי, ילד בן פחות משלוש, נולד בעיירה קובאני שבסוריה. בן למיעוט הכורדי, כפי ששמו העיד עליו, בני משפחתו נסו מאימת דאעש בשנת 2014 לטורקיה. לאחר שהמצור האיום על עירם הם הסתיים, כמו פליטים רבים, הם שבו לביתם החרב בניסיון לשקם את חייהם. אלא שביולי 2015 משפחתו של אלאן הקטן נאלצה לנוס שוב, הפעם בשל סדרת פיגועים רצחנית שביצעו אנשי דאעש בעיר. לאחר שהשתכנעו שרק באירופה הם יוכלו למצוא ביטחון, עלו בני המשפחה על סירה רעועה בחופי מערב טורקיה ויצאו לכיוון יוון.

את גופתו של אלאן מצאו אנשי המשטר הטורקית כשהפעוט  שוכב, כמו ישן, על החולות הזהובים של חוף הים הטורקי. תמונתו של הפעוט הפכה לסמל, פנים אנושיות וקטנות לגל הפליטים האדיר ששתף את אירופה והזכיר לה כמה קרוב המזרח התיכון המדמם.
לאחר ארבע שנים של מלחמת אזרחים ששיסעה את התשתיות, הכלכלה והחברה בסוריה למעלה מארבעה מיליון פליטים נמלטו מהמדינה. רובם נקלטו במחנות פליטים אין סופיים של ארגון הפליטים של האו"ם בירדן, לבנון וטורקיה.  הפליטים ברי המזל שהגיעו לטורקיה, מדינה חופשית יחסית בעלת כלכלה חזקה,  החלו לפעול לצאת מהמדינה והמזרח התיכון ההרוס. הם יצאו, בכל דרך אפשרית, לכיוון המקום היחיד בו אפשר למצוא חופש, תעסוקה וחיים שפויים, אירופה.

נכון לחודשים האחרונים של 2015, מיליון פליטים סורים עשו את המסע המפרך בים. אליהם הצטרפו עוד עשרות אלפים מעיראק, לוב, טוניסיה, תימן ואפילו מרצועת עזה, הנחנקת תחת ההגבלות הישראליות ושלטון האימים של ארגון חמאס. 
 

אלאן כורדי נישא ע"י קצין טורקי מחוף הים. צילום: רויטרס

בניגוד לגלי הגירה אחרים, שהכו גלים תקשורתיים רק במקרים נקודתיים, מיליון הפליטים הסורים שהגיעו לאירופה ב-2015 חוללו סנסציה אותה לא חוותה אירופה מאז הימים הכואבים של מלחמות הבלקן. שיירות אינסופיות של פליטים צועדות לאורך הכבישים ביוון, הונגריה, סרביה, קרואטיה במטרה להגיע לביטחון ולשפע .
אלפי פליטים טבעו במימיו של הים התיכון ועוד רבים אחרים נכשלו ונאלצו לחזור לטורקיה, ואף גרוע מכך לסוריה.  אך מאות האלפים שהצליחו להגיע חוללו סופה פוליטית במקומות אליהם הגיעו. בהונגריה, הנשלטת על ידי מפלגת הימין המתונה של ויקטור אורבאן, שהתבטא עוד בטרם המשבר נגד קליטת מהגרים, חוללו אלפי המהגרים שגדשו את רחובות בודפשט לא פחות ממצב חירום לאומי. הצבא ההונגרי אייש מרכזי קליטה מאולתרים, פעילי מפלגת הימין הקיצוני יוביק השתוללו בהפגנות והמקרה שהפך לסמל ההתנגדות לקליטת הפליטים בהונגריה, צלמת ערוץ טלוויזיה הונגרי שתועדה כשהיא מכשילה ומפילה אב סורי האוחז בבתו.
 
 הצלמת  ההונגריה מפליה מהגר האחוז את בתו. צילום: רויטרס
 
אך לא רק בהונגריה חוללו הפליטים סערה. קרואטיה הודיעה כי היא תסגור את גבולה לפליטים ומקדוניה סירבה להכניס לשטחה פליטים שנתקעו באזור הגבול שלה עם יוון.  אך גם במדינות בהם השתקעו הפליטים, חוללה נוכחותם סערה. בשוודיה, שקלטה לתוכה למעלה מ-80 אלף פליטים סורים, שורה של מעשי אונס מזעזעים עוררו מחאה ומרכזי קליטה של פליטים במספר עיירות הוצתו והותקפו. 

אימת דאעש

אך לא רק תופעת העקורים האומללים הגיעה לאירופה מהמזרח התיכון המתפרק  אלא גם הטרור, המאורגן על ידי ארגוני טרור קיצוניים. באופן לא מפתיע היכה הטרור בצרפת, אחת המדינות המחויבות ביותר באיחוד האירופי למלחמה בטרור האסלאמי. המתקפה הראשונה בוצעה על ידי חברים בסניף חצי האי ערב של ארגון אל קעידה. המטרות שנבחרו היו השבועון השנוי במחלוקת "שארלי הבדו", שקרא תיגר על המוסלמים הקיצוניים בעבר כשפרסם קריקטורות הלועגות לנביא מוחמד, ומרכול יהודי. 
המתקפה השנייה על אדמתה של צרפת הייתה פעולה ישירה של ארגון דאעש. חברי הארגון, שחלקם הגיעו לצרפת מסוריה תחת המסווה של פליטים, ביצעו סדרת מעשי טבח בלא פחות משבעה שזירות, בהן בית קפה, מסעדה ובמועדון הבאטקלן בלב ליבה של הבירה הצרפתית. במתקפות נהרגו 130 בני אדם והמצוד שהתרחש ברחבי היבשת אחר הרוצחים, שהביא לחיסולו של מפקד החוליה, זרע אימה בקרב תושבי היבשת במשך שבועות ארוכים אחר כך. 
השילוב הנפיץ של עוד ועוד מהגרים שמגיעים לחופי אירופה ומבקשים מקלט יחד עם הסכנה הבלתי פוסקת של מתקפות טרור, שמתוכננות ומקבלות תמיכה ומימון מגורמים קיצוניים במזרח התיכון ממשיכים לייצר באירופה אווירה של שנאה וחשדנות.  בבחירות המקומיות האחרונות, הצליחה מפלגת "החזית הלאומית", של מארין לה פן לקבל תמיכה חסרת תקדים, כשההישג נלקח ממנה בסיבוב שני של הצבעות רק בזכות התגייסות משותפת של שתי המפלגות הגדולות נגדה. 
 

זירת הפיגוע בשארלי הבדו. צילום: רויטרס
 
גם בשוודיה, מפלגת "הדמוקרטים השוודים" הידועה בקשריה עם קבוצות ניאו נאציות מצליחה לקבל בסקרים למעלה מרבע מהקולות. מפלגת יוביק בהונגריה מתחזקת אף היא. השאלה מי יהיה מסוגל להתמודד עם משבר ההגירה והטרור האסלאמי הופך לחלק גדול יותר ויותר בדיון הפוליטי של אירופה, שהתמקד בעבר בכלכלה המקרטעת ומדיניות רווחה.
בין אם חושבים שאירופה הביאה על עצמה את המשבר הנוכחי בהתעלמות מסכנות הטרור האסלאמי ובקבלה חופשית מידי של מהגרים ובין אם חושבים שקליטת הנמלטים ממלחמת האזרחים בסוריה והסובלנות האירופאית הם דווקא מודל לחיקוי, הדבר שנעשה ברור יותר ויותר במהלך השנה החולפת הוא שאירופה איננה מנותקת מהמתרחש במזרח לה, ואם המלחמה, שלטון העריצות של דאעש, ותהליך ההתפוררות של מדינת הלאום הערבית יימשך, אירופה לא תהיה אי של שלווה מעבר לים של אומללות ולהבות.