שמו של המחבל המתאבד שביצע את הפיגוע אתמול באיסטנבול הוא נאביל פאדלי, בן 28 ממוצא סעודי, הוא נכנס לטורקיה ב-5 בינואר, וזיהויו נעשה על ידי טביעות אצבע. הרשויות טוענות כי פאדלי היה פעיל דאעש, ונרשם במשרד ההגירה, אך לא הופיע ברשימת החשודים, על פי שר הפנים של טורקיה, אפקן אלה. "ההערכה כי נלקחו ממנו טביעות אצבעות וכי יש רישום שלו היא נכונה. אך הוא לא היה ברשימות המבוקשים שנשלחו אלינו ממדינות אחרות", אמר אלה.



בתוך כך שירותי הביטחון ממשיכים בפעולות, המשטרה פשטה על אזורים נרחבים בעיר איסטנבול ועצרה שלושה חשודים בעלי אזרחות רוסית. כמו כן, בטורקיה ישנם גלי מעצרים של תומכי אופוזיציה, בעיקר כאלה שתומכים במנהיג הגולה פטהוללה גילן שמתנגד לנשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן. 40 חשודים שנעצרו ביממה האחרונה הם ממתנגדי המשטר.



כזכור, אתמול ארדואן נשא נאום בבירה אנקרה בעקבות הפיגוע שהתרחש באיסטנבול בו נהרגו 10 בני אדם ועוד 15 נפצעו. "עלינו לפעול בדרך אפקטיבית הרבה יותר נגד ארגוני הטרור. אנחנו חווים כעת גישה צבועה בכל הקשור לטרור בחלקים נרחבים של העולם. אנו מודעים לאתגרים מצד קבוצה של אקדמאים שמנסה לבקר את מדינתו בזמן שאנו מגנים על עצמנו. הם טוענים שזכויות וחירויות מופרות בטורקיה. וזה נכון. זכויות של אזרחנו מופרות בקביעות, לא ע"י הממשלה הטורקית, אלא על ידי אנשי הטרור שמפוצצים בתי ספר ומסגדים וחוסמים דרכים. אלו ארגוני הטרור שיורים על אזרחים והופכים את חייהם לגיהינום", אמר ארדואן.



נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס
נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס



ארדואן הוסיף: "ארגוני הטרור הם אלו שמפרים את זכויותיהם של בני עמנו אך האקדמאים וקבוצות במימון זרים מפנות את האצבע המאשימה אלינו. טורקיה התמודדה מול גישות כאלו לפני מאה שנה, גישה קולוניאליסטית כזאת היא לא חדשה בהיסטוריה שלנו. אך ארצנו זכתה בעצמאותה ונתנה לגישות אלו תשובה מוחצת. אך כעת אנו רואים שגישות אלו חוזרות. ארגונים בתוך טורקיה מקדמים גישות אלו ומקבלים מימון ממדינות זרות בשביל להתנהג בבוגדנות".



כזכור, מחבל מתאבד פוצץ את עצמו אתמול במרכז העיר איסטנבול. הממשלה הטורקית מסרה כי באירוע היו 10 הרוגים עוד 15 פצועים. הפיגוע התרחש בכיכר סולטן אהמט, הנמצאת במרכז החלק התיירותי של העיר ולכן מרבית ההרוגים הם תיירים גרמנים.



בחודש שעבר ביצעו לוחמים כורדים תקיפה על שדה התעופה סביחה גוקצ'ן, בתגובה למבצע הצבאי הברוטלי שמנהלת טורקיה במזרח המדינה נגד המחתרת הכורדית. במתקפה נהרגה עובדת ניקיון ונזק נגרם למספר מטוסים.