היום שאחרי: נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר היום (ראשון) בפרלמנט האיראני כי "יישום ההסכם שהושג בין טהרן והמעצמות מספק את כל המפלגות למעט הקיצונים הרדיקליים". רוחאני נאם בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית ואמר עוד כי "כולם שמחים על הסרת הסנקציות חוץ מהציונים, מחרחרי מלחמה וקיצוניים בארצות הברית".



בנאומו אמר נשיא איראן כי העסקה "תפתח חלונות חדשים להתקשרות איראן עם העולם". הוא אף צייץ על כך בטוויטר וקרא למאורע של הסרת הסנקציות: "ניצחון מפואר". עוד הוא כינה את האירוע כ"דף זהב" בהיסטוריה של איראן ואמר כי הוא צופה עתיד כלכלי שיהיה פחות תלוי בנפט. "עסקת הגרעין היא הזדמנות שאנחנו צריכים להשתמש בה כדי לפתח את הארץ, לשפר את רווחתם של האזרחים וליצור יציבות וביטחון באזור", אמר רוחאני בזמן שהציג את התקציב לשנה הבאה בפרלמנט.



"איראן השלימה את הצעדים"


כזכור, הרפובליקה האסלאמית יצאה אתמול משנים של בידוד כלכלי כאשר המעצמות הסירו את הסנקציות ששיתקו את הכלכלה האיראנית, לאחר שדוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אישר כי איראן אכן עמדה בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות. מזכ"ל סבא"א, יוקיה אמאנו, הכריז כי הדוח שהוא הגיש למועצת הביטחון של האו"ם ולמועצת הנציבים של הסוכנות מבוסס על קביעת הפקחים בשטח שהגיעו למסקנה כי "איראן השלימה את הצעדים המקדימים הדרושים על מנת להתחיל את יישום ההסכם".



אמאנו הדגיש כי כעת תתחיל איראן לאפשר פיקוח קבוע של פקחי הסוכנות במתקניה הגרעיניים על מנת שניתן יהיה לוודא שכל הפעילות היא לצורכי שלום. "היחסים בין איראן לבין הסוכנות לאנרגיה אטומית נכנסים כעת לשלב חדש", אמר. "זה יום חשוב עבור הקהילה הבינלאומית. אני מברך את כל מי שסייעו לזה להפוך למציאות".



במסגרת ההסכם, היתה צריכה איראן לצמצם את העשרת האורניום מרמה של עשרים אחוז שמאפשרת פיתוח של נשק גרעיני לרמה של 3.67 אחוזים ולצמצם את מאגר האורניום המועשר שלה ל-300 קילוגרם בלבד. היא גם נדרשה להסיר את ליבת כור המים הכבדים באראק, אשר מאפשר פיתוח של פצצה מבוססת פלוטוניום, ובשבוע שעבר הודיעו האיראנים כי הם יצקו במקום בטון. כמו כן, התחייבה טהרן להפעיל לא יותר מ-5,600 צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן בנתנז ולהוציא את כל החומרים הגרעיניים ממתקן ההעשרה בפורדו.



בתוך כך, באיראן הודיעו כי שוחררו מהכלא ארבעה אסירים בעלי אזרחות אמריקנית, בנוסף לזו האיראנית שברשותם, כך אמר התובע הכללי של טהרן לכתבים. איראן הודיעה כי שמותיהם של הארבעה הם: ג'ייסון רזאיאן, עיתונאי של הוושינגטון פוסט, אמיר חקמאטי, סעיד עבדיני ונוסראטולה קוסראבי. אשתו של סעיד עבדיני, כומר אמריקני שהוא אחד מהאסירים שהוחזקו באיראן, אישרה כי הוא אכן שוחרר. בהתאם לכך, שבעה איראנים שוחררו מהכלא האמריקני, כחלק מעסקת חילופי שבויים עם הרפובליקה האסלאמית. כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "IRNA". שמותיהם של האסירים האיראנים בארצות הברית הם: נאדר מודאנלו, באחרם מצ'אניק, קוסרוב אפגני, אראש גאהרמן, טוראג' פארידי, נימה גולסטאנה ועלי סבוני.