ממישיגן ועד קליפורניה, אתמול (שישי) מצביעי המפלגה הרפובליקנית הביעו השתאות, דחייה ובוז מההוראות מלמעלה שהנחיתו עליהם המנהיגים בעלי הפרופיל הציבורי הגבוה ביותר של המפלגה, והעיקרית שבהן: לדחות מהממסד המפלגתי את דונלד טראמפ. כך מנתח היום עיתון ה"ניו יורק טיימס" את הרוחות בקרב המפלגה הרפובליקנית, בסקירה פוליטית לקראת הפריימריז שייערכו הלילה בחמש מדינות שונות.

הפרשנים מייקל ברבארו, אשלי פרקר וג'ונתן מרטין מדווחים ב"ניו יורק טיימס" כי התגובות הזועמות של החברים והמצביעים של המפלגה הרפובליקנית להנחיה שהונחתה מלמעלה מגיעות ביממה האחרונה מכל קצוות הקשת הפוליטית, מאז שמיט רומני וג'ון מקיין דחפו מיליוני מצביעים לשתף פעולה עם האסטרטגיה הנרחבת שנועדה לעצור דהירתו המהירה של המיליארדר האקסצנטרי טראמפ. לטענתם, התגובות הללו מבטאות את עוצמתה של התנועה הפופוליסטית שמעוררת בה בעת תמיכה ומבוכה באליטה הרפובליקנית ומסכנת את שלמות המפלגה.

מיט רומני בנאום שנשא נגד טראמפ, יוטה. צילום: רויטרס
מיט רומני בנאום שנשא נגד טראמפ, יוטה. צילום: רויטרס

 
בראיונות שונים, גם רפובליקנים ותיקים שלפני ארבע שנים הצביעו בעד רומני, התקוממו נגד המסר והתוכנית של בכירי המפלגה לעצירת טראמפ. "אני חשה בחילה ואני חושבת שזו חרפה", אמרה ל"ניו יורק טיימס" לולה באטלר, גמלאית בת 71 ממנדוויל, לואיזיאנה, שהצביעה בעד מושל מסצ'וסטס לשעבר ב-2012. "אתה נותן לי הוראות למי להצביע ולמי לא להצביע? בחייך. רק אם יירה ברחוב בבתי ובנכדיי לא אצביע בעד טראמפ. שום דבר אחר לא ישכנע אותי לא להצביע נגדו", הוסיפה. חברתה למפלגה, מינדי נטלס, בת 33, האשימה את המפלגה בכך שהיא "משתמשת ברומני כמו בבובה" כדי להגן על עצמה מטראמפ, משום שמנהיגיה אינם מסוגלים לשלוט עליו. "יש לו דעות משלו. הוא יכול לחשוב", אמרה.

דונלד טראמפ בקנטאקי. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ בקנטאקי. צילום: רויטרס
הקמפיין הרפובליקני הנרחב שנועד לעצור את טראמפ, וההתקוממות החזקה באותה מידה נגדו, מבטאים לדעת הכותבים שבר שחל במפלגה הרפובליקנית בשבועות האחרונים. מנהיגיה הבכירים ביותר של המפלגה טעו כנראה בהבנת המצביעים שלהם, קוממו אותם, עוררו את עוינותם אפילו כשניסו לנמק את מעשיהם, והצליחו רק לדחוף אותם עוד יותר למחנהו של טראמפ, כך טוענים פרשני ה"ניו יורק טיימס". בזמן שמיט רומני חזר על קריאותיו, טראמפ בחר להתעלם מפגישה חשובה עם פעילים ומנהיגים רפובליקנים, אחרי שפשטו שמועות שמפגינים מתכוונים להפגין נגדו שם. זהו לדעתם סימן נוסף להתנתקות טראמפ מהמנגנון המפלגתי, כך מכריעים הכותבים.

ג'ון מקיין באירוע קמפיין בחירות של לינדזי גרהאם. צילום: רויטרס
ג'ון מקיין באירוע קמפיין בחירות של לינדזי גרהאם. צילום: רויטרס

 

עשוי לככב בלואיזיאנה

בתוך כך, סקרים מראים כי טראמפ עשוי לככב הלילה (שבת, שעון ישראל) בבחירות המוקדמות בלואיזיאנה, דבר שיהווה פרס גדול למתמודד הרפובליקני מניו יורק, מפני שזו המדינה הגדולה ביותר מבין המדינות שבהן ייערכו ההתמודדויות בסוף השבוע הנוכחי. בבחירות המתקיימות בחמש מדינות בארצות הברית ינסו איל ההון טראמפ ושרת החוץ לשעבר הילרי קלינטון לבסס את מעמדם כמתמודדים מובילים במירוץ לנשיאות. ההצבעה היום גם תהיה הראשונה מאז פתח הממסד הרפובליקני בהתקפה חריפה על המיליארדר האקסצנטרי מניו יורק.

דונלד טראמפ בעימות בדטרויט. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ בעימות בדטרויט. צילום: רויטרס
טראמפ מוביל בפער ניכר על יריביו בספירת הצירים הדרושים לזכייה במועמדות המפלגה לנשיאות, וינסה לגרוף צירים נוספים בקנזס, קנטאקי, לואיזיאנה ומיין, שבהן ייערכו ההתמודדויות. סקרים מועטים נערכו בארבעת מדינות אלה, המחזיקות יחד ב-155 צירים, ולכן קשה לחזות את תוצאות ההצבעה. הבחירות המקדימות במדינות אלו פתוחות רק בפני רפובליקנים רשומים, והעובדה כי מצביעים עצמאיים שסייעו עד כה לטראמפ לא יורשו להשתתף, מוסיפה אי ודאות למירוץ.
בצד הדמוקרטי, מצביעים במדינות לואיזיאנה, קנזס ונברסקה יצטרכו לבחור היום בין קלינטון לסנטור ברני סנדרס מוורמונט. על פי הסקרים, מובילה קלינטון בפער ניכר בלואיזיאנה, היכן שישנה קהילה שחורה גדולה, בדומה לזו שסייעה לה לנצח במדינות הדרום בסופר טיוזדיי. עם זאת, האסיפות המפלגתיות בקנזס ובנברסקה עשויות להטיב עם סנדרס. בסך הכל מחזיקות שלוש מדינות אלו ב-109 צירים.

הילרי קלינטון בסופר טיוזדיי. צילום: רויטרס
הילרי קלינטון בסופר טיוזדיי. צילום: רויטרס

 
ב-15 במרץ יצביעו המדינות פלורידה, אילינוי, אוהיו, מיזורי וצפון קרוליינה, שבכולן ניתן לזכות במספר גדול של צירים. פלורידה ואוהיו נוקטות שיטת "מנצח לוקח הכל". אם טראמפ ינצח בשתי מדינות אלה - הוא יהיה כמעט בלתי ניתן לעצירה בדרך לזכייה במועמדות לנשיאות.