חבר הכנסת לשעבר, דניאל בנלולו, שמכהן כיום כנציג הקרן הקיימת ישראל בבריסל ובלוקסנבורג, מספר על המצב העדין והמתוח בבירת בלגיה. בפיגוע, שעד עתה נספרו בו כ-34 הרוגים בפיגועים שאירעו בשדה התעופה וגם ברכבת התחתית. 



"אני נמצא כאן שנה ומרגיש את המתיחות שהולכת וגוברת בבריסל. הם במצב חדש שאינם מתורגלים לו והתגובה היא הזרמת כוחות ביטחון וכלי רכב ביטחוניים לעיר. הפיגועים עכשיו הם עם אפקט קשה יותר ממה שאנחנו מכירים בארץ כי הציבור מופתע ולא רגיל לזה. אנחנו לצערנו רגילים ומתורגלים מה לעשות במקרה של פיגוע. עד ממש זו היתה מדינה שקטה עם תיירות והיום מתעוררים ליום חדש. למציאות אחרת שכולה פניקה וחרדה"
יש הערכות מאיפה הגיעו המפגעים?

"יש כאן שכונה אחת קטנה ששמה מולנבק שמגדלת ומחנכת קבוצות ילדים והורים לטרור. פשוטו כמשמעו. כל הסיכויים שזה הגיע משם. דאעש שולט בשכונה הזו בכל בתי התפילה ומכניס בהם מוטיבציה לטרור והרג. לכל מה שיכול לגרום נזק. הבלגים לא רגילים למצב הזה ולא יודעים איך להתמודד איתו עדיין. ראש הממשלה פה הוא אדם מבריק ועושה מאמצים עליונים להשתלט על המצב".

מה אתה יכול לספר על הפיגוע היום?
"בלגיה קמה לבוקר אחר. זו לא אותה בלגיה. הפיגועים באו בהפתעה עצומה. זה התחיל בתוך שזה התעופה בדלפק של אמריקן ארליינס. פיצוץ ראשון קטן. ואחריו היה פיצוץ גדול אדיר ומחריד. שני הפיצוצים הללו גרמו לאנשים להיכנס לאניקה איומה. כל השדה מלא בדם ופצועים, כולל ילדים קטנים. התמונות מהשדה איומות.  מחזה שאי אפשר לתאר במילים. הבלגים לא מורגלים לזה בכלל והם בהלם.

"מדובר במתקפה על אירופה. זה כבר לא נגד היהודים ולראייה שהפצצה לא היתה בדוכן אל על או סמוך לו, אלא בחברה אמריקאית. אנחנו בבעיה עולמית. הכל נהרס שם, אין יוצאים ואין נכנסים. הנוסעים המבוהלים רצו בהיסטריה לתוך השדה למקום בו חונים וממריאים המטוסים. פרצו את הדלתות ונהרו לשם. הם התחבאו מתחת למטוסים".

"בשלב הזה הזעיקו צוותי הצלה וכיבוי אש מבריסל וערים סמוכות. שעה אחרי הפיצוצים, אי אפשר היה להתנייע, והיה מסובך להגיע לשם. הכל בבריסל חסום. התחבורה הציבורית כולה בעצירה. ואז היו פיצוצים נוספים בנקודות במטרו. זה נטרל לגמרי את המטרו, שהוא כלי חיוני. עצרו הכל. העלו את רמת הכוננות ל-4, שזו הגבוהה ביותר מה שאומר שכולנו עכשיו מצווים להישאר בבתים ולא לצאת. בנוסף קרסו כל הטלפונים ואין דרך לתקשר עם הלכודים בנמל התעופה התקשורת היחידה זה ווטסאפ וגם זה בקושי".
 
איך היתה התחושה בחודשים האחרונים סביב תפיסת המחבל בבריסל?
"אז התחיל כל המתח פה. הם נכנסו למצב שהם לא מכירים והם לא מבינים. מאוד מפחיד פה. הרכובות מלאות ברכבים צבאיים ואנשי ביטחון כל הזמן, כשיש גם רכבים צבאיים גם על המדרכות. אנשי צבא עם נשקים שלופים. לפני כמה ימים הם תפסו את המחבל. ארבעה חודשים חיפשו אותו והוא היה מתחת לאף שלהם, בבית המשפחה פה בשכונת מולנבק. פעם אצל אמא שלו, פעם אצל האחות שלו וחברה. חמישה חודשים לקח להם להגיע אליו...ככה אנחנו כאן סביב המתח הזה שמשנים את רמות הכוננות פעם 2 אחר כך שלוש וסביב תפיסת המחבל היה 4 וגם היום 4 שזה איסור לצאת מהבתים. בכוננות הקודמת הייתי שבוע בבית בלי יכולת לצאת". 
 
אתה מתגעגע לישראל?
"מתגעגע לחיים בארץ אבל אוהב מאוד את העבודה הציבורית פה. אני אוהב את המפגשים עם הקהילות היהודית ועם שאר הציבור פה וכל מה שכרוך בזה. יש פה קהילה אוונגליסטית גדולה שמאוד פרו ישראלית ואני נואם בפניהם הרבה"

הם מדברים על עלייה לישראל?
"בבלגיה אין הרבה יהודים. כ-40 אלף, לא יותר. רוב היהודים שאני פוגש בבית הכנסת או אירועים שונים שאני מוזמן אליהם הם כבר עם משפחות בארץ בין היתר הילדים של רבים שהגיעו לישראל להתגייס לצבא .יש פה ציונות גדולה ואני מעריך שתוך שנתיים תהיה עלייה מאסיבית מפה ומכל אירופה לישראל. הם אומרים פה שהכי טוב להגיע לארץ כי זו מדינה שלנו לטוב ולרע"