אחד הרגעים המשמעותיים בתולדות האיחוד האירופי מתרחש היום (חמישי). אזרחי בריטניה יכריעו במשאל עם אם הממלכה המאוחדת תישאר חברה בגוש האירופי או שתפרוש מהאיחוד. המהלך צפוי לזעזע את האיחוד ולהשפיע על עתידו של ראש הממשלה דיוויד קמרון. הסקרים האחרונים מעידים על קרב צמוד מאוד בין התומכים בהתנתקות לבין המתנגדים.



בעלי זכות ההצבעה הם האזרחים הבריטים והאירים ואזרחי חבר העמים הבריטי, שהם בני 18 ומעלה ומתגוררים בבריטניה. זאת נוסף על הבריטים שמתגוררים בחו"ל והיו רשומים במאגר המצביעים ב־15 השנים האחרונות, וכן אזרחי חבר העמים המתגוררים במושבה הבריטית בגיברלטר. הם יבחרו את תשובתם לשאלה "האם בריטניה צריכה להישאר חברה באיחוד האירופי או לעזוב את האיחוד האירופי?". ההצבעה תתקיים בין 06:00 (08:00 שעון ישראל) ל־21:00 (23:00 שעון ישראל). התוצאות מ־382 אזורי הספירה צפויות להתפרסם מחר לפנות בוקר.



לפי הסקרים מהשבוע החולף, כאמור, ניטש דו־קרב בין שני המחנות היריבים, עם יתרון קל לתומכי ההישארות. זאת אף על פי שבשבוע שעבר – עד הירצחה של חברת הלייבור ג'ו קוקס על ידי פעיל הימין הקיצוני – נראה היה כי תומכי הפרישה פותחים פער משמעותי של כ־6%. גם סוכנויות ההימורים דיווחו כי בימים האחרונים יש יותר הימורים על הישארותה של בריטניה באיחוד, בניגוד למגמה של השבועות האחרונים.



קרב בתוך המפלגה השמרנית



ראש הממשלה קמרון הפציר אתמול במצביעים פעם נוספת לתמוך בהישארות בריטניה באיחוד, שבו היא חברה מאז 1973, אך הדגיש כי יכבד כל תוצאה שתתקבל במשאל העם. "הצבעה בעד פרישה היא בלתי הפיכה: אי אפשר לקפוץ ממטוס ואז לטפס חזרה דרך תא הטייס", אמר קמרון לרדיו BBC והדגיש: "אני אדם פטריוטי מאוד".



מנגד, ראש עיריית לונדון לשעבר בוריס ג'ונסון, שנחשב למנהיג מחנה הפורשים, הכריז: "יום חמישי יכול להיות יום העצמאות של המדינה שלנו. העמדה האידיאלית שלנו היא לקחת שליטה מחדש על סכומים עצומים של כסף, כדי שנוכל להוציא את זה לטובת העדיפויות שלנו", אמר, "לקחת שליטה מחדש על מערכת ההגירה שלנו, לקחת שליטה באופן בסיסי על הדמוקרטיה שלנו".



תמיכה להישארות בלייבור, צילום: רויטרס
תמיכה להישארות בלייבור, צילום: רויטרס



השבוע, ביום שלישי בערב, בעימות דרמטי מול 6,000 צופים בוומבלי, התייצב מול ג'ונסון יורשו לראשות העירייה, סאדיק חאן מהלייבור. האחרון תקף את המחנה של תומכי הפרישה בהפצת פחד ושנאה כלפי זרים, באמצעות הטענה שטורקיה עומדת להצטרף לאיחוד ולשלוח מיליוני מהגרים מוסלמים. "זו הפחדה, בוריס, אתה צריך להתבייש. אתה משתמש בתחבולה של טורקיה כדי להפחיד אנשים שיצביעו בעד פרישה מהאיחוד", הטיח בו חאן. "הגירה הביאה יתרונות כלכליים, תרבותיים וחברתיים עצומים למדינה שלנו. הקמפיין שלכם לא היה פרויקט של פחד, זה היה פרויקט של שנאה בכל הנוגע להגירה".



גם ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי, התגייס אתמול לטובת תומכי ההישארות. במאמר שפרסם ב"גרדיאן" הבריטי, הוא קרא למצביעים להישאר באיחוד כדי שהממלכה לא תהיה מבודדת. "זה לא יהיה אסון לעולם אם תבחרו לעזוב את האיחוד האירופי", כתב, "זה יהיה גרוע יותר מאסון, כי זו תהיה הבחירה הלא נכונה".



החשש: מדינות נוספות יפרשו מהאיחוד


אם ההצבעה תסתיים בניצחון של מחנה ההישארות באיחוד, ההערכות הן כי קמרון יצליח לשמור על תפקידו, אך ינסה לקדם רפורמות נוספות במסגרת האיחוד, כדי לרכך את עמדתם של חברי מפלגתו שתמכו בפרישה. הוא גם עשוי לבצע בשבועות הקרובים רענון שורות בממשלה, ושרים "מורדים" עלולים לשלם בתפקידם, ובהם גם חברו הקרוב זה 30 שנה, שר המשפטים מייקל גוב.



אם רוב הבריטים יצביעו בעד פרישה מהאיחוד, קמרון - שהבטיח כבר ב־2013 לקיים את משאל העם - עשוי להתפטר מתפקידו באופן מיידי או להיות מודח על ידי מתנגדיו. בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לרשת את מקומו הוא בוריס ג'ונסון, ידיד ישראל. במקביל, צפוי להתחיל משא ומתן שיימשך שנתיים בין הממשלה בלונדון לבין האיחוד על הסכם הפרישה ועל עתיד היחסים בין הצדדים. מנהיגי האיחוד האירופי הביעו חשש כי פרישה בריטית תיצור אפקט דומינו, ותוביל מדינות נוספות לקדם מהלכים דומים וכך יתחזקו הקולות הקיצוניים ביבשת.



אפקט דומינו? ביבשת לא רוצים להיפרד. צילום: רויטרס
אפקט דומינו? ביבשת לא רוצים להיפרד. צילום: רויטרס



כשבוע אחרי הרצח של חברת הפרלמנט ג'ו קוקס, נמשכים האיומים נגד פוליטיקאים. חברת הפרלמנט איווט קופר, מבכירות מפלגת הלייבור ושרה לשעבר בממשלה, חשפה כי קיבלה השבוע איומים לפגוע במשפחתה בשל תמיכתה בהישארות בריטניה באיחוד.