הסכם הפיוס של טורקיה וישראל מביא עימו פיוסים נוספים? נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן הביע חרטה בפני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעקבות הפלת המטוס הרוסי, תקרית בה נהרג טייס רוסי, ואמר כי הוא מתנצל על שאירע, כך לפי הודעה היום (שני) של דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. עוד נמסר כי ארדואן הדגיש כי הוא מוכן להתמודד עם משבר היחסים בין המדינות. לפי הדיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, טרם נמסרה תגובה מטורקיה בנושא.  



הפלת המטוס אירעה בחודש נובמבר בשנה שעברה סמוך לגבול רוסיה וטורקיה, כשמטוסי קרב טורקיים מדגם F-16 הפילו מטוס קרב מדגם סוחוי 24 שחדר למרחבה האווירי ולפי הודעת גורם צבאי טורקי הוא הוזהר עשר פעמים לפני שהופל. במטוס היו שני טייסים, ולאחר שהופל, אחד מהם נהרג וגופתו נשבתה על ידי המורדים. הטייס השני הצליח לחבור במבצע נרחב בהיקפו אל כוח רוסי והגיע לחוף מבטחים.




הפלת המטוס הרוסי. צילום מסך




פוטין: "תקיעת סכין בגב"


בעקבותיו האירוע, רוסיה הטילה מגבלות סחר על אנקרה ופוטין אף הדגיש כי הן לא יוסרו עד שארדואן לא יתנצל על התקרית, כפי שעשה כעת. נשיא רוסיה כינה בזמנו את הפלת מטוס הקרב כ"תקיעת סכין בגב" ואמר כי המקרה יישא "השלכות רציניות" עבור יחסי מוסקבה-אנקרה. הטייס ששרד את הנפילה, קונסטנטין מורטין, שלל יממה לאחר התקרית את טענות הטורקים כי הזהירו מראש את הטייסים, ועדותו אף גרמה להחמרה בתגובה הרוסית. לדבריו, "לא קיבלנו שום אזהרה. גם הטענות שחדרנו לשטח האווירי של טורקיה אינן נכונות". 



יומיים לאחר התקרית, הגן הנשיא הטורקי על כוחותיו שפעלו להפלת המטוס ואמר כי "על כולם לכבד את זכותה של טורקיה להגן על גבולותיה", וכי זו הייתה "תגובה אוטומטית", בהתאם להוראות הצבא במקרים כאלה. ארדואן הוסיף אז כי הוא אינו מעוניין להגביר את המתח הקיים. מקבילו הרוסי התייחס באותו היום להידרדרות ביחסים בין המדינות ואמר כי מנקודת מבטה של מוסקבה, טורקיה היא זו שמנסה לגרור את היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לקיפאון במכוון. 



בעקבות האירוע, מוסקבה קטעה את הקשרים הצבאיים עם אנקרה ואמרה שתפרוס את מערכת טילי הנ"מ הכי מתקדמת שיש לה בסוריה כדי להרוס כל מטרה שעשויה לאיים על מטוסיה. רוסיה אמרה כי תאכוף תקנות מחמירות יותר על מזון וייבוא חקלאי מטורקיה.