מתיחות גבוהה בארצות הברית: יותר מ-62 אלף איש חתמו עד היום (שבת) על עצומה הקוראת לבית הלבן לקרוא לתנועת "חיי שחורים נחשבים" (Black Lives Matter) ארגון טרור. העצומה שנפתחה יום לפני תקרית הירי בדאלאס, אז מייקה ג'ונסון רצח חמישה שוטרים בעת שהיו בתפקיד, תפסה תאוצה מאז אותו אירוע. על העצומה לצבור 100 אלף חתימות עד החמישי באוגוסט על מנת לזכות בהתייחסות רשמית מטעם הבית הלבן.




הפגנות תנועת Black Lives Matter. צילום: רויטרס



יוצר העתירה כתב כי "טרור מוגדר כ'שימוש באלימות ובהפחדה במטרה להשיג מטרות פוליטיות'. בהגדרה הזו השתמשו כשהכריזו על דאעש ועל ארגונים אחרים כארגוני טרור. תנועת 'חיי שחורים נחשבים' הרוויחה את התיאור הזה לאור פעולותיה בפרגוסון, בולטימור, ואפילו בעצרת תמיכה של ברני סנדרס". בעצומה לא מפורטות דרכי הפעולה שעוררו את כעסו של מחבר העצומה שלא מזדהה בשמו המלא, אלא בראשי תיבות. הפנייה לממשל דורשת להכיר בתנועה כארגון טרור מטעמים עקרוניים של "יושר, מוסר ובטיחות". תנועת "חיי השחורים נחשבים" גינתה בהודעה רשמית את הירי בדאלאס, אך בעבר רטוריקה אנטי משטרתית הייתה פופולרית בקרבה.



הפגנות נגד אלימות המשטרה. צילום: רויטרס




היום אלפים יצאו לרחובות להפגין נגד ירי שוטרים שהביא למותם של שני גברים שחורים במהלך השבוע. המפגינים חסמו דרכים בניו יורק סיטי, אטלנטה ופילדלפיה, ואפילו מול הבית הלבן. גם בסן פרנסיסקו ובפניקס התקבצו קהלים גדולים, כשבפניקס שישה בני אדם נפצעו ושלושה נעצרו. במקום התרחשו עימותים בין המפגינים שחלקם יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה, שבתורם השתמשו נגד המפגינים בגז פלפל נגד המפגינים שחלקם יידו אבנים לעבר השוטרים, כך נמסר מטעם המשטרה המקומית.



מוחים התרכזו גם באזור באטון רוג', לואיזיאנה שם נורה אלטון סטרלינג בתחילת השבוע, לאחר שדיבר עם שני שוטרים לבנים מחוץ לחנות מכולת. המפגינים במקום צעקו "אין צדק, אין שקט, די לגזענות במשטרה". ההפגנה הגדולה ביותר התרחשה באטלנטה שם אלפים צעדו עם שלטים. ראש עיר אטלנטה, קאסים ריד, צייץ שהצעדה במקום הייתה רגועה ברובה, זאת למרות שכעשרה אנשים נעצרו. 



אלפים יצאו להפגין ברחבי ארצות הברית. צילום: רויטרס




"האזרחים והשוטרים צריכים להרגיש חלק מאותו צד"


כזכור, ביום חמישי האחרון התרחשה תקרית ירי בהפגנת תנועת "חיי שחורים נחשבים" שהתרחשה בדאלאס, טקסס. מטרת ההפגנה הייתה למחות על שני מקרי אלימות משטרתיים בהם נהרגו שני גברים שחורים. אך בהפגנה עצמה, שעד התקיפה התנהלה באופן רגוע יחסית, מייקה ג'ונסון, גבר שחור בן 25 ירה בחמישה שוטרים לבנים בעת שהיו בתפקיד, פצע שבעה שוטרים נוספים ושני אזרחים. לאחר חוסר וודאות לגבי מניעיו, התברר כי פעל באופן עצמאי. בחיפוש שבוצע בביתו לאחר המעשה התגלו חומרים להרכבת פצצות, תחמושת מסוגים שונים ויומן שמפרט טקטיקות לחימה, כך דווח בדוח משטרתי.

ראש עיר דאלאס, מייקל רולינגס, מסר כי ג'ונסון, ששירת בעברו צבא ארה"ב ובין היתר לחם באפגניסטן, כתב מניפסט על טקטיקות צבאיות, ונרשם לקבוצת פייסבוק שקשורה לפעילים שחורים קיצוניים. כמו כן צוין כי ג'ונסון התבטא גזענות ואמר כי הוא רוצה "להרוג אנשים לבנים".

מייקה ג'ונסון, היורה מדאלאס. חומרים להרכבת פצצות נמצאו בביתו. צילום: רויטרס.


המתמודדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון, מסרה הודעה לתקשורת לפיה "יש לחסל את מגיפת הגזענות שפושה בארצנו, ולהתאמץ לבנות את הקהילה מחדש בצורה שבה האזרחים והשוטרים רואים את עצמם כחלק מאותו צד". אמש דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני הגיב לארועים וכתב: "תפילות ותנחומים לכל המשפחות שנהרסו בעקבות האירועים הקשים שקרו בארצנו". גם הנשיא המכהן ברק אובמה הגיב לאירועים ואמר כי "ליבנו עם הקורבנות ומשפחותיהם, הם מתאבלים וכן עם שוטרים ברחבי אמריקה - אנחנו מתאבלים איתם, תפילותינו לשלום הפצועים".