חודש הטרור באירופה ממשיך.הפיגוע שהתרחש אתמול במינכן וגבה את חייהם של תשעה בני אדם קרה אחרי פיגוע קטלני בניס, בו נהרגו 84 בני אדם בפיגוע דריסה וירי במהלך חגיגות יום העצמאות ופיגוע נוסף שאירע בבוואריה, לא רחוק ממינכן, שם פליט אפגני שנשא גרזן דקר חמישה בני אדם ופצע ארבעה מהם באורח אנוש. על שני הפיגועים דאעש, ארגון הטרור האיסלאמי נטל אחריות, אך בפיגוע הזה ישנם גם סימנים, על פי התקשורת הגרמנית, למעורבות של גורמים בימין הקיצוני שמתנגדים למדיניות ההגירה. אז מה האפשרויות כרגע?



דאעש

ארגון דאעש, צילום: אל מידאין
ארגון דאעש, צילום: אל מידאין



הארגון הרצחני נטל אחריות על שני הפיגועים שהתרחשו באירופה השבוע. בנוסף לכך, אתרים וחשבונות במדיה החברתית שמקושרים לארגון חגגו עם שמע הפיגוע ושיתפו תמונות וסירטונים מהזירה. בציוץ בחשבון שמקושר לארגון נאמר "תודה לאללה, מי ייתן שאלוהים יביא שגשוג לאנשי דאעש". בנוסף לכך, עדת ראייה דיווחה כי היא הייתה בסניף מקדונלד'ס שבו החל הטבח ושמעה את היורה צועק, "אללה הוא אכבר". העדה, שהזדהתה בשם לורטה, סיפרה "ראיתי את היורה טוען אקדח ואז שמעתי בם בום בום, והוא יורה בילדים, הם לא יכלו לברוח, ואז שמעתי אותו אומר, אללה הוא אכבר, אני מכירה את זה כי אני מוסלמית, אני לא יכולה אלא לבכות".


 

קבוצות ימין קיצוני

אנדרס ברינג ברוויק, צילום: רויטרס
אנדרס ברינג ברוויק, צילום: רויטרס


היום הוא יום השנה החמישי לפיגועים שביצע אנדרס ברינג בריוויק בנורבגיה. בריוויק, איש ימין קיצוני, רצח 77 בני אדם, בהם בני נוער, חברי תנועת שמאל באוסלו ובאי הנופש אוטויה במדינה כחלק ממחאה נגד ההגירה המוסלמית לאירופה בכלל ולנורבגיה בפרט והוא נתפש כסמל בתנועות ימין אירופאיות.



כמו כן, בצילום וידאו מהאירוע, אפשר לשמוע את היורה מדבר בגרמנית וצועק קללות כנגד זרים, וטוען כי הוא נולד וגדל בגרמניה וכי הוא מטופל בתרופות פסיכאטריות.  

אל שבאב



אופי ההתקפה מזכיר את התקיפה שהתרחשה בקניון בניירובי בספטמרבר 2013. גם שם קבוצת חמושים פתחה באש בלב מרכז קניות והרגו 175 אנשים.

זירת הפיגוע בניירובי, צילום: רויטרס
זירת הפיגוע בניירובי, צילום: רויטרס