לצד הילרי: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שב ותקף היום (שלישי) את דונלד טראמפ כשהוא מאשים כי המועמד הרפובליקני "מוכיח כל הזמן שהוא לא ראוי לשמש כנשיא". אובמה גם פנה למנהיגי הרפובליקנים וקרא להם: תגידו לו "מספיק". במסיבת עיתונאים בבית הלבן עם ראש ממשלת סינגפור, אמר אובמה כי "לטראמפ אין את שיקול הדעת, המזג או ההבנה כדי להיות נשיא", בהתייחסו לדבריו של טראמפ בגנות הוריו של הקצין המוסלמי שנהרג בעיראק.



"המתקפה שלנו נגד משפחה שכולה, העובדה שלא נראה שיש לו ידע בסיס בסוגיות קריטיות באירופה, במזרח התיכון, באסיה, אומרת שהוא ממש לא מוכן לתפקיד הזה", המשיך אובמה. "אמרתי את זה בשבוע שעבר (בנאום בוועידה הדמוקרטית, ח"א) והוא ממשיך להוכיח את זה". הוא ציין כי בשתי מערכות הבחירות הקודמות, מול ג'ון מקיין בשנת 2008 ונגד מיט רומני לפני ארבע שנים, הוא הרגיש שהוא צודק בכמה סוגיות של מדיניות, בעוד המועמדים הרפובליקנים הם שטועים, "אבל מעולם לא חשבתי שהם לא יכולים לעשות את העבודה", הדגיש.



תהיה הנשיאה הבאה? הילרי קלינטון. צילום: Getty images
תהיה הנשיאה הבאה? הילרי קלינטון. צילום: Getty images



"אתם צריכים להגיד 'מספיק'"


אובמה גם יצא נגד בכירי המפלגה הרפובליקנית שאינם מגנים ומוקיעים את מועמד מפלגתם, וזאת על אף שהיו כמה בכירים שכן יצאו נגד הדברים. "השאלה שהם צריכים לשאול את עצמם היא אם הם צריכים לומר במונחים ברורים ביותר שמה שהוא אמר זה בלתי מתקבל על הדעת, למה אתם עדיין תומכים במועמדותו?", תהה. "מה זה אומר לגבי המפלגה שלכם כאשר זה האדם שנושא את הדגל שלכם? צריך להיות רגע שבו אתם צריכים להגיד 'מספיק'".



בתוך כך, חבר בית הנבחרים הרפובליקני מניו יורק, ריצ'רד האנה, הפך היום לחבר הקונגרס הראשון ממפלגתו שהצהיר בגלוי כי יתמוך בקלינטון לנשיאות. "אני חושב שטראמפ מהווה מבוכה לאומית", אמר האנה, שפורש בבחירות הקרובות מהקונגרס. "האם הוא באמת הבחור שאתם רוצים שיחזיק בקודים הגרעיניים? בעוד שאני לא מסכים איתה בסוגיות רבות, אני אצביע לגברת קלינטון".



דבריו של אובמה מגיעים יממה לאחר שפורסם כי המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, מגדילה את הפערים מול טראמפ. מסקר של ה-CBS עולה כי קלינטון נישאת על גלי תמיכה לאחר הוועידה הדמוקרטית שנערכה בשבוע שעבר. מהנתונים עולה כי 46 אחוזים אמרו כי יצביעו לקלינטון בבחירות שייערכו בנובמבר הקרוב, לעומתם 39 אחוזים הצהירו כי יבחרו בטראמפ.



עוד בוועידה הדמוקרטית תמך אובמה בקלינטון כשאמר: "אני הרבה יותר אופטימי בנוגע לאמריקה, אני בא לכאן הערב לומר לכם שיש לנו עוד הרבה עבודה לעשות ויכול לומר בביטחון שמעולם לא היו גבר או אישה מוסמכת יותר לכהן כנשיא של ארצות הברית מהילרי קלינטון", אמר אובמה והוסיף: "אני מבקש מכם לעשות עבור הילרי קלינטון את מה שעשיתם עבורי, תבחרו בה לנשיאה של אמריקה".



טראמפ על הילרי: "היא השטן"


בעוד הסקרים מראים כאמור, על פער הולך וגדל לטובת המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, טראמפ מנסה לשפר את מעמדו באמצעות מתקפות חדשות: המועמד הרפובליקני כינה את יריבתו "שטן" וטען כי הוא מאמין שהבחירות לנשיאות בנובמבר יזויפו על מנת להבטיח שהוא יפסיד. אחרי שהקפיד לכנות את מזכירת המדינה לשעבר "נוכלת" שוב ושוב, סיפק טראמפ כינוי חדש ליריבתו הדמוקרטית כאשר מתח ביקורת על הסנטור ברני סנדרס בשל תמיכתו בקלינטון: "הוא עשה עסקה גרועה", אמר בנאום בפנסילבניה, "הוא לא היה צריך לעשות את העסקה הזו. האמינו לי, יש לו חרטה".



טראמפ טען כי "אנשיו של סנדרס כועסים עליו והם צריכים להיות". "אם הוא לא היה עושה שום דבר, הולך הביתה, הולך לישון, משתחרר, הוא היה הופך לגיבור, אבל הוא עשה עסקה עם השטן, היא השטן".



סנדרס בוועידת המפלגה הדמוקרטית. צילום: רויטרס
סנדרס בוועידת המפלגה הדמוקרטית. צילום: רויטרס




מי שהצטרף למתקפות נגד טראמפ הוא המיליארדר וורן באפט, שבמשך שנים נמנע מלהתערב באופן ישיר במערכות הבחירות. באפט התייצב לצד קלינטון בעצרת בחירות בנברסקה וגינה את טראמפ על דבריו נגד משפחתו של הקצין המוסלמי. באפט גם עקץ את טראמפ על הרקורד העסקי שלו, במיוחד על הכישלון של הנפקת רשת המלונות ובתי הקזינו שלו בשנת 1995 שבעקבותיה החברה איבדה כסף שנה אחרי שנה, וטען כי קוף היה מצליח יותר מאיש העסקים הניו יורקי. "ב-1995, כשהוא הציע את החברה הזו, אם קוף היה משליך חץ לעבר העמוד של הבורסה, בממוצע הוא היה משיג 150 אחוז. אבל אנשים שהאמינו לטראמפ, שהקשיבו לשירת הסירנה שלו, סיימו עם הפסד של יותר מ-90 סנט לדולר", אמר.