הפיצוץ של רקטת הפאלקון 9 עם הלוויין הישראלי עמוס 6 בפלורידה אתמול מהווה מכה תפעולית ותדמיתית קשה עבור חברת SpaceX של המיליארדר אלון מאסק, אשר נחשבת לאחת החברות המובילות בתחום היזמות הפרטית בחלל החיצון. 

החברה הוקמה בשנת 2002 על ידי אלון מאסק, היזם יליד דרום אפריקה, שבין השאר היה ממייסדי שירות התשלומים הממוחשב PayPal והקים את חברת טסלה מוטורס לפיתוח מכוניות חשמליות. שני הפיתוחים המרכזיים של החברה בתחום החלל הם הרקטה פאלקון 9 והקפסולה דראגון V2. 
במאי 2012, כשנה אחרי סיום עידן מעבורות החלל של נאס"א, הפכה SpaceX לחברה הפרטית הראשונה שביצעה טיסה מסחרית לתחנת החלל הבינלאומית. מאז הפכו הפאלקון 9 והדראגון לכלים המרכזיים של סוכנות החלל האמריקאית להעברת אספקה וציוד לאסטרונאוטים ששוהים על התחנה, וזאת בהתאם לחזונו של הנשיא ברק אובמה לשיתוף פעולה בין המגזר הממשלתי והפרטי בתחום החלל. בנוסף, משגרת החברה לחלל גם לוויינים, כפי שהיה אמור להתרחש עם עמוס 6 בסוף השבוע הקרוב. 

בספטמבר 2014, נקבע כיSpaceX  וחברת בואינג הן שיפתחו את החלליות שיעבירו את האסטרונאוטים האמריקאים לתחנת החלל, וזאת במקום המצב הנוכחי שבו אנשי הצוות ממריאים על גבי קפסולה רוסית. בנובמבר האחרון הודיעה נאס"א כי ביצעה לראשונה הזמנות לטיסות מאוישות מהחברה של מאסק, כאשר היעד הוא להתחיל עם השיגורים בסוף השנה הבאה. עדיין לא ברור עד כמה התאונה היום תגרום לעיכוב ביכולתה של החברה לעמוד בלוחות הזמנים.

אילון מאסק. הכרזה דרמטית בכנס האסטרונאוטיקה הקרוב. צילום: רויטרס
הפיצוץ היום מצטרף לשורה של תקלות שעמן נאלצה להתמודד בשנה וחצי האחרונות, חלק בלתי נפרד תחום הטיסות לחלל ושיגור רקטות. ביוני אשתקד, התפוצצה רקטה נוספת מדגם פלאקון 9, שנשאה את הקפסולה דראגון עם אספקה לתחנת החלל הבינלאומית, כשתי דקות אחרי ההמראה מקייפ קנברל, האתר בו התפוצץ "עמוס 6" אתמול. בדיקות העלו שהגורם לתאונה היה מייצב לקוי, ובעקבות זאת בוצעו שדרוגים שאפשרו את חידוש הטיסות אחרי חצי שנה. 
החברה גם כשלה בשני הניסיונות הראשונים שלה – בינואר ובאפריל אשתקד - להנחית את השלב הראשון של הרקטה בחזרה על פלטפורמה צפה באוקיינוס השקט, וזאת כחלק מהרצון לחסוך בעלויות השיגור העתידיות. למרות זאת, SpaceX המשיכה בניסיונות ובדצמבר אשתקד רשמה נחיתה אנכית מוצלחת ראשונה בקייפ קנברל. מאז היא הצליחה לבצע זאת שוב עוד ארבע פעמים, האחרונה שבהם לפני כשבועיים על פלטפורמה בים. 
מלבד הטיסות לתחנת החלל, מקדמים מאסק וחברת SpaceX גם תוכנית שאפתנית של טיסות למאדים, המיועדות לצאת לדרך בסביבות שנת 2025, עוד לפני לפני תאריך היעד שהציבה נאס"א למשימה המאוישת הראשונה שלה לכוכב האדום. מאסק צפוי להכריז על פרטי התוכנית בקונגרס הבינלאומי לאסטרונאוטיקה שיתקיים במקסיקו בסוף החודש הנוכחי.
"זו החלטה בסיסית שאנחנו צריכים לקבל בתור אנושות. איזה סוג עתיד אנחנו רוצים? האם אנחנו רוצים עתיד שבו אנחנו נשארים לנצח על כוכב לכת אחד עד שאירוע הכחדה אי שם בעתיד יתרחש או האם אנחנו רוצים להיות זן של כוכבי לכת רבים שבסופו של דבר נהיה בין הכוכבים, בין כוכבי הלכת ומערכות הכוכבים הרבות?", תהה בשיחה עם עיתונאים בינואר האחרון. "מאדים הוא השלב הטבעי הבא. למעשה, הוא כוכב הלכת היחיד שיש לנו סיכוי להקים עליו עיר שמקיימת את עצמה".