ארצות הברית מאשימה את רוסיה באחריות להפצצת שיירת סיוע ומחסן השייכים לסהר האדום בתחילת השבוע. בהודעה רשמית מטעם הבית הלבן שפורסמה הלילה (רביעי) טען בן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי, כי "ממשלת רוסיה אחראית להפצצות, מאחר שלפי הסכמי הפסקת האש אחריותם הייתה לוודא שלא יתקיימו מבצעים אוויריים בעת שעוברות משלחות סיוע הומניטרי". עוד הוסיף כי ארצות הברית מעוניינת לשמר את הפסקת האש, אך מוטרדת מחוסר ההיענות של רוסיה. 



מוקדם יותר הלילה, אמרו בכירים אמריקאים ל-CNN כי לפי מידע מודיעיני רוסיה אחראית להפצצות. "כל הראיות מצביעות על כך", אמר אחד מהם. לדבריהם, צבא ארצות הברית מצידו בחן מכ"ם מסווג ולפי אותו מודיעין אווירי הסיק שרק מטוסי קרב רוסיים היו בעמדה המתאימה לתקוף את השיירה כשאירע הפיצוץ.



שיירת הסיוע נפגעה ביום שני בלילה דרומית לחאלב, מה שהוביל את האו"ם לעצור את פעולות הסיוע בסוריה. הוועד הבינלאומי של הצלב האדום מסר כי 20 אזרחים נהרגו כשביניהם גם מנהל הסניף של הסהר האדום. שיירת הסיוע הייתה אמורה להגיע למזרח חאלב,  שם כרבע מיליון אזרחים נמצאים במצוקה כשהם זקוקים למזון, תרופות ומים.



מתקפה "מחליאה, פראית ומכוונת ככל הנראה"


מזכ"ל האו"ם באן קי מון כינה את ההתקפה ביום שני "מחליאה, פראית ומכוונת ככל הנראה". לדבריו, "בדיוק כשחשבנו שזה לא יכול להיות גרוע יותר, השחיתות דוחפת את זה אפילו נמוך יותר". באן אמר את הדברים במהלך הכינוס השנתי של מנהיגי העולם באו"ם. הנשיא ברק אובמה התייחס גם הוא לאזור הנצור באותו אירוע ואמר כי "מי שנמצא בסוריה ובמקומות אחרים בעולם ומסכן את חייו כדי להגיש סיוע לאנשים במצוקה. העולם כולו חייב לאנשים האלה".



לפי הדיווחים, המורדים מחזיקים בשטח בו הופצצה שיירת הסיוע. רוסיה מסייעת לבעל בריתה נשיא סוריה בשאר אל אסד בלחימה, למרות שטענה כי מטרתה היא לתקוף ארגוני טרור כמו דאעש. שר ההגנה הרוסי איגור קונשנקוב אמר כי ניתוח של סרטון התקיפה מראה כי "משאית של טרוריסטים נעה יחד עם השיירה".