רוסיה מפגינה שרירים: נושאת המטוסים הרוסית "אדמירל קוזנצוב", תצטרף ללחימה בסוריה, כך דיווח היום (רביעי) שר הביטחון הרוסי, סרגיי שויגו: "הכוח הרוסי למזרח הים התיכון מורכב כיום משש ספינות קרב ועוד ארבע ספינות סיוע. בכדי לחזק את כוחנו, אנחנו מתכננים לחזק אותו בצי המובל על ידי אדמירל קוזנצוב". 



על פי מקורות נוספים במשרד הביטחון הרוסי, נושאת המטוסים תשתתף בתקיפות נגד חמושים בסוריה, וצפויה להיות במשימה זאת לפחות שלושה חודשים. יש לציין כי מדובר במהלך חריג של הרוסים, שמצביע על המשך מעורבות בלחימה לצידו של הנשיא המכהן, בשאר אסד, שכן זוהי נושאת המטוסים היחידה שיש לרוסיה, בניגוד לארצות הברית שמחזיקה 10 כאלה.



הגעתה של הספינה לחופי סוריה באה אחרי כישלון הפסקת האש במדינה, אשר מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי ושר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב ניסחו בסוף השבוע שעבר. הפסקת האש החלה באופן אופטימי, כששני הצדדים דיווחו על ירידה משמעותית בקרבות בסוריה, אך מריבות בנוגע לשיירות סיוע לעיר חאלב הנצורה הקשו על המשך קיומה וטעות מבצעית, בה ארצות הברית הפציצה בטעות כוחות של צבא המשטר הסורי בקרב שנערך נגד כוחות דאעש סמוך לעיר דיר א-זור במזרח המדינה, הביאו לסוף הפסקת האש והמשך הלחימה.


 

חילופי האשמות בין המעצמות


לאחר קריסת הפסקת האש במדינה, הופצצה שיירת סיוע של האו"ם שנעה לעבר העיר חאלב, תקיפה שהאמריקאים האשימו בה את רוסיה. דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי, הביע זעזוע על הפצצת שיירת הסיוע שהייתה בדרכה לחלאב. "היעד של השיירה היה ידוע לממשל הסורי ולרוסיה, ובכל זאת האנשים הללו נהרגו כשהם מנסים להעביר סיוע לעם הסורי". עוד אמר קירבי: "אנו נעלה את הנושא מול רוסיה, ונשקול את המשך שיתוף הפעולה מולה לאור ההפרה המזעזעת הזאת".



תקיפה אווירית של הקואליציה נגד דאעש, סוריה. צילום: רויטרס
תקיפה אווירית של הקואליציה נגד דאעש, סוריה. צילום: רויטרס



רוסיה האשימה את ארצות הברית בתקיפה וטענה כי מל"ט אמריקאי מסוג פרדיטור שהה באוויר דקות ספורות לפני התקיפה ואף האשימה את ארצות הברית שהיא מנצלת את האירוע בכדי להשיג ממנה את האש בעקבות הפצצת גכוחות המשטר בדיר א-זור. דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב, אמר כי "ההאשמות של המערב לפיהן מוסקבה אחראית לה הן ניסיון להסיט את תשומת הלב מהפצצת כוחות צבא סוריה כל ידי הקואליציה בדיר א-זור בשבת".