בדאעש חוטפים מכה אחר מכה. בשנתיים האחרונות ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) איבד יותר מרבע מהשטח עליו הוא שלט, בו גם ערים ואזורים אסטרטגיים, כך דיווחה היום (ראשון) סוכנות המעקב אחרי סכסוכים בין לאומיים, ה-IHS. "אובדן דרכי הגישה ונתיבי ההברחה לטורקיה פגעו באופן קשה ביכולות הארגון לגייס לוחמים חדשים ממדינות זרות", הסביר ראש הסוכנות קולמב סטראק, בהתייחסו למתקפה הטורקית שזכתה לכינוי "מגן הפרת".



למרות אבדן השטחים, ארגון הטרור עדיין שולט בערים מוסול וראקה, שם הקים סמלי שלטון אסלאמיים בלב המזרח התיכון והכריז עליהן כעל "בירות אזוריות". סטראק הוסיף כי מאז חודש יולי הארגון איבד אמנם פחות שטחים מאשר בחודשים קודמים, אך השטחים שאבדו היו בעלי חשיבות אסטרטגית. כמו כן הוא ציין כי ממשלת עיראק מתכננת מתקפה משמעותית במטרה לכבוש מחדש את בירת הארגון בעיראק, מוסול. 



משבר הומניטרי חסר תקדים


ההערכות הן שהמערכה על מוסול תחל בשבועות הקרובים ויחד איתה עולה החשש למשבר הומניטרי נוסף באזור רווי הדמים. וואלי נאסר, יועץ לשעבר של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, הזהיר מפני גל חדש של פליטים וחוסר יציבות. בנוסף לכך, נציג נציבות הפליטים של האו"ם בעיראק אמר כי ייתכן ולאחר הקרב נראה את "אחד האסונות הקשים ביותר שהם מעשי ידי אדם". חששות נוספים הועלו בנוגע לגורלן של כ-2,000 נשים יזידיות שמוחזקות בעיר כשפחות מין



שפחה יזידית נסחרת על ידי ארגון דאעש. צילום ארכיון
שפחה יזידית נסחרת על ידי ארגון דאעש. צילום ארכיון



כזכור, בחודש ספטמבר הכריז צבא ארצות הברית כי המבצע לכיבוש מוסול יתחיל עד סוף שנת 2016. "הקואליציה נגד דאעש צפויה לצאת בקרוב לקרב על העיר מוסול שבעיראק, במטרה לשחררה מידי ארגון המדינה האסלאמית עד לסוף השנה", אמר קולונל ג'ון דוריאן, גנרל בכיר בצבא ארצות הברית. בנוסף אליו, העריך הגנרל סטפן טאונסנד, שפיקד על מבצעים נגד המדינה האסלאמית כי המתקפה על העיר צפויה להיפתח בחודש אוקטובר וכי ההכנות אליה בעיצומן. לדבריו, "בסופו של דבר, אם השאיפה היא לנסות לבצע את זה עד סוף השנה, אנו נצטרך להתחיל בקרוב".



צבא עיראק מצפה לקרבות עזים שיגובו בקואליציה הבינלאומית. לפי הערכות, כוחות הקואליציה צפויים להיתקל במכשולים לא מעטים בעמק הסמוך לעיר אולם נראה כי ההתנגדות בעיר עצמה תהייה קטנה יחסית, כשכוחות דאעש מוערכים בסדר גודל של 3,000-9,000 לוחמים. מפקד המבצע לשחרור מוסול, הגנרל העיראקי נאג'ם אל-ג'בורי אמר בעבר לרשת רויטרס כי הוא צופה שהקרב על העיר יעבור בקלות ויסתיים בניצחון עד סוף השנה.