ארגון האסלאם הקיצוני "בוקו חראם" שיחרר היום (חמישי) 21 תלמידות שנחטפו לפני שנתיים וחצי מבית הספר בכפר צ'יבוק שבצפון מזרח ניגריה. כך אמר גורם בכיר בממשלה לתאגיד השידור הבריטי ה-BBC. עם זאת, ציין התאגיד כי הממשלה לא הוציאה הודעה על כך, וכי דיווחים קודמים על שחרור התלמידות התבררו ככוזבים. אולם, מלשכת נשיא המדינה נמסר לאחר הכחשה ראשונית, כי הדיווח הוא נכון. דובר הנשיא מסר כי "שחרורן התאפשר הודות למשא ומתן בתיווך ארגון 'הצלב האדום' וממשלת שווייץ. מדובר במקרה ראשון בו הארגון הקיצוני משחרר חטופים בעקבות משא ומתן עם ממשלת אבוג'ה".

ארגון הטרור "בוקו חראם" חטף 273 תלמידות בנות 16-18 באפריל 2014, וגרר גינוי בינלאומי שכלל צעדת מיליון הנשים במדינה האפריקאית, וכן את אחד הקמפיינים הענקיים ברשתות החברתיות תחת הכותרת "החזירו את בנותינו" ובין היתר בהובלת האישה הראשונה של ארצות הברית, מישל אובמה.

כתב התאגיד בניגריה, מרטין פישנס, מסר כי הגורם הממשלתי לא ציין איך הצילו את התלמידות. אם כי, על פי אחת ההערכות התלמידות נמצאות בידי כוחות הביטחון בעיר מיידוגורי בצפון מזרח ניגריה. עד כה התברר רק, כי תלמידה אחת מבין החטופות שוחררה לפני כשנתיים במבצע צבאי. 


סרטון בהשתתפות הבנות החטופות שפורסם לפני כחודשיים:

  

"התאסלמו והתחתנו בחתונה המונית"


על פי הערכות, כיום נמצאות בידי הארגון הקיצוני 218 תלמידות, לאחר ש-43 אחרות הצליחו להימלט באותו יום בו נחטפו. בנוסף, "בוקו חראם" חטף אלפים נוספים בשנים האחרונות במדינה האפריקאית. בשנתיים האחרונות קראו האו"ם וארגוני זכויות אדם לארגון האסלאמיסטי הקיצוני לשחרר את התלמידות. זאת, למרות שמנהיג הארגון לשעבר אבו באכר שקאו הצהיר שבועיים לאחר החטיפה לאזור מיוער סמוך לגבול עם קמרון, כי כולן התאסלמו ונישאו ללוחמי "בוקו חראם" ב"חתונה המונית".

משפחותיהם של הנערות החטופות בצעדת מחאה להשבת הבנות. צילום: רוירטס
משפחותיהם של הנערות החטופות בצעדת מחאה להשבת הבנות. צילום: רוירטס


הורי הבנות הביעו מחאה קשה על "העבדות החדשה", והפנו אצבע מאשימה כלפי חוסר האונים של ממשלתם. "קללת האל על כל מי שנכשל בשחרור הבנות", אמר אנוק מארק, שבתו ושתיים מבנות משפחתו בין החטופות.