נושאת המטוסים היחידה בצי הרוסי, "אדמירל קוזנצוב" הגיעה לחופי המזרח התיכון והחלה היום (שלישי) בהתקפות במסגרת המבצע הרוסי להגנה על משטר אסד, במסגרת מלחמת האזרחים בסוריה. שר הביטחון הרוסי, סרגיי שויגו דיווח כי מטוסי סוחוי 33 שהמריאו מסיפונה מפגיזים מטרות באזור הערים חומס ואידליב והמטרות העיקריות הן "מחסני תחמושת, נקודות מפגש של פעילי טרור ובסיסי אימונים, כמו גם מפעלי ייצור של נשק להשמדה המונית", בנוסף לכך, ביקש שויגו להדגיש כי לא מדובר במקומות ייצור קטנים אלא "מפעלים, לא סדנאות מקומיות, שמייצרים כלי נשק מסוכנים להשמדה המונית בייצור המוני". כמו כן הוא הבהיר כי ההפצצות יימשיכו בעתיד. לפני כשנה צרפת שלחה לאזור את נושאת המטוסים היחידה שלה, השארל דה גול.



כבר בסוף חודש ספטמבר רוסיה הודיעה שבכוונתה לשלוח את נושאת המטוסים לחזית הסורית, יחד עם הצי המלווה אותה ולהצטרף לכוח הימי של הפדרציה שהורכב עד אז משש ספינות קרב וארבע ספינות סיוע. היא צפויה לשהות באזור למשך של כשלושה חודשים. אמש התרסק מטוס קרב מסוג מיג 29 רוסי שחזר ממשימת הפצצה בים התיכון. טייס המטוס שרד את ההתרסקות.






ביום שישי האחרון כוחות המשטר הודיעו על התקדמות בלחימה שהם מקיימים נגד ארגוני המורדים הנצורים בעיר. על פי הדיווח, צבא סוריה, בעזרת בעלות בריתו, רוסיה, חיזבאללה ואיראן, הצליח לכבוש מחדש את שכונות אל-מיניאן ודאחיית אל-אסד שבמערב העיר.

כזכור, העיר חלב היא העיר השנייה בגודלה בסוריה ובמהלך מלחמת האזרחים במדינה הפכה לזירת הלחימה העיקרית בין כוחות המשטר הסורי ובעלות בריתו לבין כוחות המורדים. האזור שבשליטת המורדים נמצא תחת מצור כבד והפצצות קבועות מצד הצבא הסורי. במהלך הלחימה, הצדדים האשימו אחד את השני בפשעי מלחמה ושימוש בנשק כימי.

ספקות ביכולתה הטכנית


בעת מעברה של נושאת המטוסים בתעלה הבריטית צולמה הספינה מעלה עשן רב, מה שהעלה ספקות רבים על מצבה הטכני ויכולת התפעולית שלה, ואף הייתה מלווה בספינה גוררת כחלק מהצי המלווה שלה.

כמו כן התברר כי היא מונעת על ידי מנועי דיזל ולא על ידי כורים גרעיניים כמו נושאות המטוסים המתקדמות של הצי האמריקאי. "האדמירל" יכולה לשאת 15 מטוסים מדגמי מיג 29 וסוחוי 33, 10 מסוקי תקיפה מדגם KA-52 וחימוש להגנה עצמית מפני ספינות, מטוסים ותותחים. 

האדמירל קוזנצוב מעלה עשן. צילום: AFP PHOTO/ FORSVARET
האדמירל קוזנצוב מעלה עשן. צילום: AFP PHOTO/ FORSVARET