רוסיה הגיבה היום (שישי) בזעם להחלטת ממשל אובמה לגרש מארצות הברית 35 אנשי ביון רוסים תחת כיסוי דיפלומטי. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, הגיב בחריפות לפעולה וטען כי מנקודת המבט הרוסית, פעולות אלה הן "התגלמות האופי הלא צפוי, ואף האגרסיבי באופן חסר תקדים, של מדיניות החוץ של ממשל אובמה", והוסיף כי כי הרוסים מחשיבים פעולות אלה כ"לא מוצדקות ולא חוקיות לפי הדין הבינלאומי".



פסקוב אף הבטיח שרוסיה תגיב בצעדים מתאימים ומידתיים שייגרמו לתחושות דומות בצד האמריקאי. עם זאת, הבהיר הדובר כי מכיוון שמדובר בממשל שנמצא בשלהי כהונתו, אין לרוסים צורך למהר כי "אנו מאמינים שההתנהגות הגמלונית הזו, של פיל בחנות חרסינה תסתיים ונוכל לעבוד עם הממשל החדש בדרך לנורמליזציה של היחסים".



תגובת הנשיא המיועד דונלד טראמפ לפעולות הנשיא המכהן, תמכה בקו שמוביל הקרמלין והוא הודיע כי הוא יבטל את החלטת אובמה לגרש את הדיפלומטים. זאת להבדיל מבכיר מפלגתו, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיטש מקונול, שטען כי הסנקציות על רוסיה הן "צעד ראשון מבורך, גם אם מאוחר".




אמש, ממשל אובמה הודיע כי הוא מטיל סנקציות על שירותי הביון הרוסיים ומגרש עשרות דיפלומטים רוסים שמוצבים בארצות הברית ואשר חשודים בפעילות ריגול. הנשיא הבהיר כי לא מדובר בפעולת התגמול האחרונה נגד מוסקבה.



בהודעת הבית הלבן נאמר כי הנשיא אובמה, שנמצא בחופשה בהוואי, חתם על צו שקובע כי 35 אנשי ביון רוסים שפועלים בארצות הברית תחת כיסוי דיפלומטי ייאלצו לעזוב בתוך 72 שעות וכי בנוסף ייסגרו החל ממחר בצהריים שני מתחמים במרילנד ובניו יורק ששימשו את הרוסים לצורך פעילות ריגול.



אובמה גם הטיל סנקציות כלכליות על שתיים מסוכנויות הביון החשובות של רוסיה - המודיעין הצבאי (GRU) וסוכנות ביון החוץ (FSB) - ועל מפקד המודיעין הצבאי, איגור ולנטינוביץ' קורובוב, ועל שלושת סגניו. עיצומים כלכליים הוטלו גם על שלושה ארגונים וחברות רוסיות שלפי החשד סייעו למבצע הפריצה למחשבים של המפלגה הדמוקרטית ושל המטה של הילרי קלינטון במהלך מערכת הבחירות.



תומך במהלכי אובמה בניגוד לדעת דונלד טראמפ. מיטש מקונול, צילום: רויטרס
תומך במהלכי אובמה בניגוד לדעת דונלד טראמפ. מיטש מקונול, צילום: רויטרס



כל הצעדים התבססו על הצו הנשיאותי שהוציא אובמה בשנה שעברה, בעקבות הפריצה למחשבים של אולפני סוני שלפי החשד בוצעה על ידי האקרים צפון קוריאנים, ואשר מאפשרת לנשיא להטיל להקפיא נכסים של גורמים זרים שמעורבים במתקפות סייבר נגד ארצות הברית.



 "הפעולות האלה מגיעות אחרי אזהרות חוזרות ונשנות באופן פרטי ופומבי שהפנינו לממשל הרוסי וזו תגובה הכרחית ומתאימה למאמצים לפגוע באינטרסים האמריקאים תוך הפרה של נורמות בינלאומיות של התנהגות", מסר אובמה בהודעה הרשמית. "הפעולות האלה אינן כל התגובה שלנו לפעולות הרוסיות האגרסיביות. אנחנו נמשיך לנקוט במגוון פעולות בזמן ובמקום המתאימים שנבחר, ורק חלקם יזכו לפרסום".



זמן קצר לאחר מכן פרסמו המשרד להגנת המולדת והבולשת הפדרלית מסמך משותף שנועד להציג את האופן שבו החוקרים גילו את המעורבות הרוסית בהתקפות הסייבר במהלך הבחירות. המסמך כלל נתונים טכניים על הכלים ועל התשתית ששימשה את שירותי הביון הרוסיים על מנת "לערער ולנצל רשתות ומחשבים שקשורים לבחירות, כמו גם מגוון של ישויות ממשלתיות, פוליטיות ובמגזר הפרטי".



המטרה: לסייע לטראמפ



הסנקציות מגיעות אחרי שמוקדם יותר החודש הודיעו סוכנויות הביון האמריקאיות כי הן הגיעו למסקנה שהרוסים נקטו בצעדים מעשיים כדי להתערב במערכת הבחירות לנשיאות על מנת לסייע לדונלד טראמפ להיבחר לתפקיד, וכי הם עמדו בין השאר מאחורי הפריצות למחשבי הוועדה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית ולמחשבים של בכירים במטה קלינטון. בעקבות זאת, עשרות סנאטורים, כולל רפובליקנים בכירים, קראו להטיל סנקציות על הקרמלין.



בתגובה למהלך של אובמה הודיע הקרמלין כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, יורה על מענה הולם לסנקציות האמריקאיות. קודם לכן אמר אמר טראמפ כי על אף החלטתו של אובמה, עם כניסתו לתפקיד באפשרותו לבטל את ההוראה של ולהחזיר לארצות הברית את הגורמים הריסים שגורשו.



דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס