אלימות באוקראינה לקראת ניסיון דיפלומטי של טראמפ: נשיא ארצות הברית הנכנס, דונלד טראמפ, שוחח הלילה (ראשון) לראשונה עם נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו בנוגע לסכסוך בין אוקראינה לרוסיה שהחל לאחר שרוסיה פלשה לחצי האי קרים ותמיכת מוסקבה בכוחות המורדים במזרח המדינה, בדגש על אזור העיר דונייצק. במהלך השיחה הביע טראמפ את כוונתו להביא לשלום בין שתי המדינות ואמר כי "ארצות הברית תעבוד עם אוקראינה, רוסיה וכל הצדדים המעורבים האחרים במטרה להביא לשלום לאורך גבול המדינות".



שיחת הטלפון בין השניים באה בתקופת חשש מצד האוקראינים, אשר חוששים שטראמפ, שנחשב כמקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ומזכיר המדינה שמינה, רקס טילרסון, אף קיבל מידי הנשיא הרוסי אות כבוד, ישנו את מדיניות קודמם ברק אובמה, שהפעיל סנקציות כלפי רוסיה בתגובה להתערבותה באוקראינה. במהלך קמפיין הבחירות של טראמפ, נטען כי פוטין סייע לו להיבחר לנשיאות, ואף נטען כי בידי המודיעין הרוסי מידע שאיתו רוסיה סוחטת את הנשיא האמריקאי כדי שיתקן את הקשרים בין שתי המדינות וייכנע לדרישות הפדרציה הרוסית.



התחממות בחזית המזרחיץ טנקים של צבא אוקראינה, צילום: רויטרס
התחממות בחזית המזרחיץ טנקים של צבא אוקראינה, צילום: רויטרס



החודש המדמם ביותר מאז 2015



בנוסף לכך, מאז חודש דצמבר נרשמת עלייה בלחימה בשטח מזרח המדינה. במהלך הלילה חוסל מנהיג המורדים אולג אנאשנקו בעיר לוהנסק בעזרת מכונית תופת. המורדים האשימו את השלטונות בקייב בחיסול, אך בבירה האוקראינית הכחישו את הטענות ואף רמזו כי ייתכן והחיסול קשור למאבקי כוח בין ארגוני המורדים. דובר ארגוני המורדים טען כי ההתקפה בוצעה על ידי השירותים החשאיים של אוקראינה, שמטרתה לערער את יציבות "הרפובליקה של לוהסנק" ואיים כי המורדים "ימצאו את מבצעי הפעולה המפלצתית ויענישו אותם בהתאם".



מוקדם יותר פתח הצבא האוקראיני באש ארטילרית כבדה במחוז דונבאס. החודש האחרון היה המדמם ביותר במלחמה באוקריאנה מאז שנת 2015.