לעומת הצרות של תרזה מיי בבריטניה, נראה מצבו של נשיאה החדש של צרפת, עמנואל מקרון, מצוין. בבחירות לפרלמנט הצרפתי שהסיבוב הראשון שלהן ייערך מחר, צפוי מהפך היסטורי שיעניק רוב מוחלט למפלגתו החדשה של הנשיא הנבחר על חשבון המפלגות המסורתיות משמאל ומימין.



ככל הנראה, עד השעה 21:00 מחר, צפויים פחות מ-50% מבעלי זכות הבחירה להצביע עבור נציגיהם לפרלמנט. מדובר בביטוי לעייפות לאחר מערכת הבחירות לנשיאות, אך גם לחשיבות המשנית של הבחירות הללו מאז שהוצמדו לבחירות לנשיאות, כדי להעניק להם משמעות של אישור ההצבעה לנשיאות. הצרפתים לא מתלהבים לאשר, אבל פרט למקרים יוצאי דופן גם לא רוצים לסתור את הצבעתם.



וכך, על פי הסקרים, יוביל הסיבוב הראשון של הבחירות לפרלמנט הצרפתי להשגת רוב מוחלט למפלגת המרכז החדשה של הנשיא עמנואל מקרון, "קדימה הרפובליקה", בסיבוב השני שייערך בעוד שבוע. מספר שיא של 7,882 מועמדים יתחרו היום על 577 המקומות בבית התחתון של הפרלמנט - האסיפה הלאומית. המועמדים שיקבלו יותר משנים עשר אחוזים וחצי מכלל קולות בעלי זכות הבחירה באזורם יעפילו לסיבוב השני.



עמנואל מקרון ואשתו. צילום: getty images



הסקרים נותנים 29% מקולות כלל המצביעים למפלגתו של מקרון, 23% למפלגת הימין הרפובליקני ו-17% אחוזים לחזית הלאומית של מרי לה פן בימין הקיצוני. אך בפרלמנט צפוי למפלגת הנשיא רוב מוחלט שלבין 370-425 מושבים, לעומת 120-150 לרפובליקנים, בעוד שהחזית הלאומית עם 18 מושבים לכל היותר תשתרך אחרי הסוציאליסטים עם 25, והשמאל הקיצוני עם 22. ההסבר נעוץ בשיטת הבחירות האזורית בשני סיבובים שאינה נותנת ביטוי ליחסי הכוחות ברמה הארצית, ומגדילה את כוחה של המפלגה המנצחת.



מדגם תוצאות הסיבוב הראשון, אישר את התחזיות, כשלמפלגתו של מקרון שהשיגה 32.2% מהקולות, צפויים בין 390-430 מושבים באסיפה הלאומית. לימין הרפובליקני שהשיג 21%, צפויים 85-125 מושבים, לחזית הלאומית עם 14% לא יהיו יותר מ-17 מושבים. לסוציאליסטים צפויים 25 מושבים והשמאל עם 25% אחוזים עם עד 21 מושבים, לשמאל הקיצוני עד 21 מושבים.