אחר המהומות הקשות, שבמהלכן נפצעו כ-900 בני אדם, על רקע משאל העם על עצמאות חבל קטלוניה שבספרד, הודיעה הערב (רביעי) חברת הפרלמנט, הקטלאנית מיריה בויה, ממפלגת CUP, התומכת בהתנתקות קטלוניה מספרד, כי ייתכן שביום שני הקרוב יכריזו הקטלאנים על עצמאותם. לדבריה, "אנחנו יודעים שהצעד עלול להביא למעצרים ולמחלוקות, אך אנחנו מוכנים לכך, ולא נעצור בשום פנים ואופן".



מוקדם יותר אמר נשיא החבל, קרלס פוידמונט, שהוא יבקש מהפרלמנט של האזור להכריז על עצמאות בעקבות משאל העם, אשר מדריד הודיעה שהוא בלתי חוקי. "זה כנראה יסתיים ברגע שנקבל את כל הקולות מחו"ל בסוף השבוע ולכן סביר להניח שנפעל כבר בסופ"ש או בתחילת שבוע הבא", אמר המנהיג הקטלאני ל-BBC. בראיון לעיתון הגרמני "בילד", לעומת זאת, הוא הדגיש כי כבר הרגיש "נשיא של מדינה חופשית שבה מיליוני אנשים קיבלו החלטה חשובה".



מלך ספרד. טען שהמשאל "לא חוקי". צילום: רויטרס
מלך ספרד. טען שהמשאל "לא חוקי". צילום: רויטרס



בנוסף, הוא טען כי סירוב הממשלה במדריד לנהל משא ומתן עם תושבי החבל "לא הותיר לקטלוניה שום ברירה אחרת מאשר להכריז על עצמאות". לטענתו, "ממשלת ספרד מאפשרת מעצרים של מפגינים, משפיעה על התקשורת וחוסמת אתרים באינטרנט. אנחנו תחת פיקוח צמוד יום ולילה. איך אפשר להגדיר זאת אם לא כמשטר סמכותני?".



מפגינים ברחבי קטלוניה. צילום: רויטרס
מפגינים ברחבי קטלוניה. צילום: רויטרס



כזכור, רק לפני כיממה אמר מלך ספרד, פליפה השישי, כי "משאל העם אינו חוקי - הוא נעשה בניגוד לחוקת המדינה ומסכן את הדמוקרטיה". לדבריו, "מנהיגי קטלוניה הפרו את החוק והראו חוסר נאמנות בלתי קבילה, ועל המדינה להבטיח את הסדר החוקתי". בתוך כך, בהתייחסו למצב האומה, לאחר ימים של תסיסה ברחובות, הוא טען כי "מנהיגי האזור התנהגו בצורה חסרת אחריות וסיכנו את היציבות הכלכלית של המדינה".



עם זאת, במהלך הנאום שנשא, והועבר בשידור חי בערוצי הטלוויזיה המרכזיים בספרד, הצהיר המלך גם כי "המצב במדינה רציני מאוד", קרא לאחדות, ואף הכריז כי מדינתו "תתגבר על הזמנים הקשים הללו".