כשהם יושבים 12 מטר זה מזה, נפגשו ביוטה סגן הנשיא מייק פנס ויריבתו הדמוקרטית, הסנאטורית קמלה האריס מקליפורניה, לעימות הסגנים. התמודדות שלהם הביאה עמה ציפיות משמעותית, בין השאר משום שאבחון הנגיף של הנשיא טראמפ מעמיד בספק את השאלה האם צפויים להתקיים עימותים נשיאותיים נוספים עד הבחירות. העימות הזה גם ציין רגע היסטורי, כאשר האריס הפכה לאישה השחורה והדרומית-אסייתית הראשונה שמשתתפת בדיון כללי בבחירות לנשיאות.

העימות הגיע ברגע כאוטי בוושינגטון: וירוס הקורונה מתפשט במהירות דרך הבית הלבן של טראמפ ובין בעלי בריתו העיקריים בקמפיין. וביום שלישי טראמפ עצר לפתע את השיחות עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. פנס והאריס חולקים את המירוץ עם שניים מהגברים הוותיקים ביותר שהתמודדו לנשיאות - טראמפ בן ה-74 והמועמד הדמוקרטי בן ה-77, ג'ו ביידן - עובדה זו שמה דגש נוסף על תפקידיהם כשני הסגנים.

טראמפ וביידן מחליפים קללות במהלך העימות הסוער (צילום: רויטרס)

מארגני העימות, בתגובה להתפשטות נגיף הקורונה בתוך הבית הלבן ובשל העובדה שפנס היה באירוע בו, לכאורה, החל להתפשט הנגיף בבית הלבן לפני קצת יותר משבוע, ביצעו מספר שינויים בפרוטוקולי הבטיחות שלהם. בין השאר הוחלט לשים את פנס והאריס במרחק של יותר מ- 12 מטרים זה מזה, תוך שימוש במחסום פלסטיק בין המועמדים ודרישה נחרצת מכל הקהל ללבוש מסכות.

הסיכונים העלולים להיגרם מהווירוס בעימות הובילו כמה דמוקרטים לתהות מדוע התחרות בכלל מתרחשת, במיוחד לאור קרבתו של פנס לנשיא שאובחן כחיובי. ג'סי שונאו, רופאו של פנס, אמר בתזכיר שפורסם ביום שלישי כי סגן הנשיא אינו צריך להיכנס לבידוד מכיוון שהוא לא היה "בקשר קרוב" למי שאובחן כחיובי. פנס ערך מספר בדיקות ובכולן יצא שלילי.

צוותו של פנס מחה על התקנת מחסומי הפלסטיק סביבו בדיון. התנגדותם הדגישה כיצד מסע הפרסום של טראמפ רוצה להימנע מכל איזכור של נגיף הקורונה, והדאגה בקרב חלק מאנשי מטהו של הנשיא מכך שהוא עשוי להוות תקדים לעימותים הקרובים בינו לביידן. טראמפ ניסה להציג את אבחנתו בנוגע לנגיף ואת החלמתו כביכול כבונוס. הדמות שהוא מנסה להראות לציבור היא של מנהיג חסר פחד שלקה בנגיף וניצח - ובכך הציב מודל לגבורה מול המגפה.

עם זאת הוא לא טרח להזכיר את אלה הנמצאים במעגל הפנימי שלו שחלו, ולא את אנשי צוות הבית הלבן - אנשי מקצוע פוליטיים ולא מפלגתיים - שחולים כעת. הוא גם לא גילה כל אמפתיה ליותר מ -210,000 האמריקנים שנפטרו מהמחלה, ולבני משפחותיהם.

מבחינתה של האריס, האתגר הוא להשתמש בבמה חשובה זו ולהתוות קו - ברור מספיק עבור כל אחד ואי אפשר להתעלם ממנו - מהטיפול של טראמפ במגפה כנשיא וכלה בפיאסקו הגובר בממשלו. כפי שאמר ביידן ביום שני בלילה, ההדבקה שלו היא בעיקר תוצאה של סירובו לנהוג על פי נהלי הבטיחות הנדרשים. נדמה כי האופי שלו פעל נגדו בזמן שהוא נאבק בנגיף ועניין זה עלול להוות סיכון משמעותי.

מטרותיו של פנס בעימות הלילה הן להקרין רוגע ולהצליח היכן שטראמפ לא הצליח בשבוע שעבר, תוך הגנה על הטיפול הממשלתי במגפה והעברת המסרים של קמפיין טראמפ כי הנגיף לא צריך ולא יכול לשלוט בחיים האמריקניים. זו בהחלט תהיה משימה קשה לאור הנתונים הקשים של המגפה בארצות הברית. מעבר למספר החולים והנפטרים הגבוה, גם בעלי עסקים רבים ואחרים נפגעו קשה מהמשבר הכלכלי שנגרם.