יומיים לאחר ההפיכה הצבאית במיאנמר הודיעו אתמול (רביעי) כוחות הביטחון כי המנהיגה המודחת, כלת פרס נובל לשלום אאונג סאן סו־צ'י, תישאר במעצר עד אמצע החודש בשל החזקה אסורה של מכשירי קשר.

במקביל, גוברת התסיסה האזרחית נגד ההפיכה, שמאיימת לשים קץ לדמוקרטיה שחזרה לפני עשור אחרי שלטון צבאי שנמשך קרוב ל־50 שנה.
המשטרה מסרה כי נגד סו־צ'י הוגש כתב אישום על הפרות של חוקי היצוא והיבוא, וכי בחיפושים בביתה התגלו מכשירי קשר שהוכנסו למדינה שלא כחוק ושנעשה בהם שימוש ללא היתר. בשל כך הוארך מעצרה עד 15 בפברואר, אולם לא נמסר היכן היא מוחזקת.

במקביל, הוגש כתב אישום גם נגד הנשיא ווין מיינט, בעל בריתה של סו־צ'י, על הפרת התקנות שאוסרות התכנסויות במהלך מגיפת הקורונה, וזאת בשל מפגשים שקיים לקראת הבחירות הכלליות שהתקיימו בנובמבר. בדומה לסו־צ'י, גם מקום הימצאו של הנשיא אינו ידוע ומעצרו הוארך בשבועיים.

עם מעצרה פורסמה קריאה של סו־צ'י לציבור לפתוח בקמפיין אי־ציות חברתי נגד מבצעי ההפיכה. רבים נענו לקמפיין חדש שקורא להחרים מוצרים ושירותים של תעשיות שקשורות לצבא, כולל בנקים, רשתות שיווק, בתי חולים, סיגריות, ספקיות אינטרנט ושירותי בידור.

כמו כן, הצוותים הרפואיים בעשרות בתי חולים ומוסדות רפואיים ברחבי מיאנמר החלו אתמול בשביתה, כאשר הם מאשימים את הגנרלים שהם פוגעים בעם בעיצומה של מגיפת הקורונה. "אנחנו מסרבים לקבל הוראות כלשהן ממשטר צבאי בלתי לגיטימי, שהראה שאין לו כבוד למטופלים העניים שלנו", מסרו מארגני המחאה. בשל ההפיכה נמסר אתמול כי משלוח של חיסוני קורונה שהיה אמור להגיע מהודו נדחה.

ההפיכה הצבאית התבצעה בשעות הבוקר של יום שני, זמן קצר לפני שהמועצה המחוקקת עמדה להתכנס לראשונה מאז הבחירות, שהסתיימו בניצחון סוחף של הליגה הלאומית לדמוקרטיה בהנהגתה של סו־צ'י.

הצבא, בהובלתו של הרמטכ"ל מין אאונג הליאנג, הכריז על מצב חירום לשנה, הקים חונטה שלטת של 11 חברים והודיע שלאחר מכן יתקיימו בחירות חדשות. הוא גם הורה לכל חברי הפרלמנט הנבחרים לעזוב את בית ההארחה הממשלתי בבירה נייפידאו עד היום בבוקר בשל פיזור המועצה המחוקקת.

הצבא טען בשבועות האחרונים כי היו אי־סדרים בבחירות וכי הניצחון של המפלגה הפרו־דמוקרטית אינו לגיטימי, אולם ההערכות הן כי ההפיכה התבצעה בשל התוצאות החלשות של מועמדי הצבא בבחירות ומאחר שהרמטכ"ל היה צריך לפרוש השנה מתפקידו.