נשיא סוריה, בשאר אסד, ורעייתו אסמה הצביעו הבוקר (רביעי) בבחירות לנשיאות המדינה, שצפויות להסתיים בניצחון ברור של הרודן שמכהן בתפקיד כ-21 שנים. מדינות המערב הודיעו מראש שלא יכירו בתוצאות.

הקלפיות נפתחו בשבע בבוקר וייסגרו בשבע בערב, כאשר בפני המצביעים ניצב אסד, מועמד מפלגת הבעת' שיזכה בכהונה רביעית, ומולו שני מתמודדי "דמה", יו"ר הארגון הערבי לזכויות אדם מחמוד אחמד מאריי, שרץ מטעם האיחוד הדמוקרטי הסוציאליסטי הערבי, והשר לשעבר עבדאללה סאלום עבדאללה, מטעם המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת.

תיעוד מהתקיפה המיוחסת לישראל בסוריה (צילום: רשתות חברתיות)

הנשיא אסד ורעייתו אסמה הגיעו לפני הצהריים לקלפי בדומא, פרבר של דמשק, שהיה אחד ממוקדי הלחימה במלחמת האזרחים והיה תחת שליטת המורדים עד שנת 2018. בני הזוג התקבלו באהדה על ידי תושבים מקומיים ואסד הצהיר כי לביקורת הבינלאומית על הבחירות יש "ערך אפסי".

התקשורת הסורית דיווחה על תורים ארוכים בקלפיות ועל אחוזי הצבעה גבוהים והציגה צילומים של תושבים שממלאים את הקלפיות ומניפים את דגלי סוריה בעת שהם קוראים סיסמאות בעד אסד. "התגעגענו לשמחה הזו במשך שנים בגלל הטרור השחור", אמרה היאט אל-רבאייני, אחות בבית חולים בדמשק, בעת שהמתינה בתור.

שר החוץ של ארה"ב, בריטניה, גרמניה, צרפת ואיטליה פרסמו אמש הודעה משותפת שבה גינו את מיצג הבחירות בסוריה. "אנו רוצים להבהיר שהבחירות אינן חופשיות ואינן הוגנות ואנחנו מגנים את החלטתו של משטר אסד לקיים בחירות מחוץ למסגרת העבודה שגובשה במועצת הביטחון של האו"ם", מסרו השרים, שהדגישו כי הבחירות צריכות לאפשר השתתפות של כל האזרחים, כולל העקורים, הפליטים והגולים. "ללא המרכיבים האלה, הבחירות המזויפות האלה לא מייצגות התקדמות כלשהי לעבר הסדר פוליטי".

גם באופוזיציה הסורית יצאו נגד הבחירות וכינו אותן "בלתי חוקיות". "אין מקום בטוח כרגע או סביבה נייטרלית שיאפשרו לכל הסורים ליישם את זכותם להצביע", אמר האדי אל-בהרה, אחד מיושבי הראש של הוועדה החוקתית של האופוזיציה.