מחאה נדירה בקובה: אלפי בני אדם הפגינו בהוואנה ובערים נוספות ברחבי האי נגד השלטון הקומוניסטי, על רקע הטיפול במגפת הקורונה והמחסור בתרופות ובמזון, המחאה הגדולה ביותר במדינה מזה 30 שנה.

ההפגנות החלו בסן אנטוניו דה לוטס באנוס שבמערב האי ובפלמה סוריאנו שבמזרח האי, ובתוך שעות ספורות התפשטו להוואנה וליישובים נוספים. בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות, נראו המפגינים צועקים "הלאה עם הרודנות!", "חופש!" ו"מולדת וחיים". כוחות משטרה גדולים התעמתו עם המפגינים והפעילו אלות וגז מדמיע ונמסר על מעצרים.

המפגינים ציינו כי הם כועסים על המחסור במזון ובתרופות, על ההתנהלות של השלטון מול מגפת הקורונה, החל מהמגבלות שהוטלו ועד קמפיין החיסונים האיטי, ועל המשך השלטון הקומוניסטי. קובה סובלת מהמשבר הכלכלי הגדול ביותר מזה שלושה עשורים אחרי שממשל טראמפ החזיר את הסנקציות על האי ועל רקע הירידה בהכנסות מהתיירות בשל המגפה.

"אני פה בגלל רעב, אני פה כי אין תרופות, בגלל הפסקות החשמל, יש מחסור בהכל", אמר אחד המפגינים. "אני רוצה שינוי מוחלט - שינוי של הממשלה, בחירות רב מפלגתיות וסיום הקומוניזם". "אנחנו לא יכולים יותר", הוסיף מפגין אחר. "אין מזון, אין תרופות, אין חירות. הם לא מאפשרים לנו לחיות. נמאס לנו".

מדובר במחאה הגדולה ביותר במדינה מאז 1994, כאשר עשרות אלפים הפגינו נגד המשבר הכלכלי, והמחאה הראשונה מאז שהסתיים רשמית השלטון של משפחת קסטרו מוקדם יותר השנה. הנשיא הנוכחי, מיגל דיאז-קאנל, מיהר להאשים כי ארה"ב עומדת מאחורי ההפגנות וקרא לתושבים להתאחד נגד מי שמנסים "לערער את המדינה". "אנחנו קוראים לכל המהפכנים של המדינה, לכל הקומוניסטים, לצאת לרחובות", הצהיר בנאום טלוויזיוני.

הדיווחים על ההפגנות בקובה עוררו את הקהילה הקובנית-אמריקאית בפלורידה, כאשר רבים יצאו לרחובות מיאמי כדי להביע תמיכה במחאה. "פלורידה תומכת בתושבי קובה בעת שהם יוצאים לרחובות נגד משטר רודני בהוואנה", מסר המושל רון דה סנטיס. "הרודנות הקובנית דיכאה את העם בקובה במשך עשורים רבים וכעת מנסה להשתיק את מי שיש להם אומץ לדבר נגד המדיניות ההרסנית שלה".