המשטר הסיני הצהיר כי לטאיוואן "אין זכות" להצטרף מחדש לאו"ם מאחר שהיא חלק מהרפובליקה העממית, בתגובה לקריאתו של מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, לאפשר לטאיוואן לשוב לפעילות מלאה במסגרת מוסדות האו"ם.

בדיוק 50 שנה אחרי שטאיוואן סולקה מהאו"ם וסין העממית צורפה במקומה, הביע אמש בלינקן צער על כך שלא מתאפשר לשלטונות האי לקחת חלק פעיל במנגנוני האו"ם על אף שטאיוואן יכולה לתרום להתמודדות עם המשברים העולמיים.

"בעת שהקהילה הבינלאומית ניצבת מול מספר חסר תקדים של סוגיות מורכבות ועולמיות, חיוני שכל השחקנים יסייעו לטפל בבעיות האלה", אמר. "זה כולל את 24 מיליון התושבים שחיים בטאיוואן. ההשתתפות בעלת המשמעות של טאיוואן במערכת האו"ם אינה סוגיה פוליטית, אלא פרגמטית".

מזכיר המדינה הוסיף כי "העובדה שטאיוואן השתתפה באופן נמרץ בסוכנויות מקצועיות מסוימות של האו"ם לאורך מרבית 50 השנים האחרונות היא עדות לערך שהקהילה הבינלאומית מעניקה לתרומות של טאיוואן. עם זאת, לאחרונה, לא ניתן לטאיוואן לתרום למאמצי האו"ם", ציין בלינקן שהתייחס לכך שאינה מקבלת ייצוג בארגון הבריאות העולמי או בארגון התעופה האזרחי.

בשל כך, קרא בלינקן למדינות החברות באו"ם "להצטרף אלינו בתמיכה להשתתפות פעילה ומשמעותית של טאיוואן במערכת האו"ם ובקהילה הבינלאומית, בהתאם למדיניות 'סין אחת' שלנו".

בבייג'ינג לא אהבו את הדברים שהגיעו על רקע מתיחות גוברת בין ארה"ב לבין סין סביב טאיוואן וחששות כי המשטר הסיני מגביר את היערכותו להשתלטות בכוח על האי אחרי יותר מ-70 שנות פילוג. "האו"ם הוא ארגון ממשלתי בינלאומי שמורכב ממדינות ריבוניות. טאיוואן היא חלק מסין ואין לה זכות להצטרף לאו"ם", הצהיר מה שיאוגואנג, דובר המשרד לענייני טאיוואן בבייג'ינג. "הרפובליקה העממית של סין היא הממשלה החוקית היחידה שמייצגת את כל סין".

בשגרירות הסינית בוושינגטון האשימו כי הממשל האמריקאי "האיץ באחרונה את מאמציו להגזים בסוגיית טאיוואן כדי לסייע לטאיוואן להרחיב את 'המרחב הבינלאומי' לכאורה שלה ולאתגר את עיקרון 'סין אחת'". "סין אינה מרוצה מכך ולא תאפשר את זה", נמסר. "אנחנו מפצירים בארה"ב להכיר במציאות, למלא אחרי המחויבויות שלה, לציית לעיקרון 'סין אחת' ולהפסיק מיד קשרים רשמיים עם טאיוואן ולהפסיק התבטאויות חסרות אחריות ומוטעות".

גם בזירת היחסים בין סין לבין האיחוד האירופי יש מתיחות סביב טאיוואן. משלחת מטעם הפרלמנט האירופי צפוי לבקר בטייפה בשבוע הבא ולהיפגש עם בכירים מקומיים, וזאת על רקע קריאות בפרלמנט לחזק את הקשרים עם טאיוואן. בשל כך, הזהירו דיפלומטים סינים כי קשרים רשמיים עם טאיוואן יפגעו בעיקרון "סין אחת" ובסופו של דבר "יגרמו נזק ליחסים בין סין לבין האיחוד".