שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, האשים היום (שלישי) את ארה"ב "בצביעות" בשל הביקורת שהעביר הממשל האמריקאי על רוסיה בעקבות פיצוץ הלוויין במסגרת ניסוי שנערך אתמול בנשק נגד לוויינים, שגרם לשדה רסיסים ענק שגם סיכן את תחנת החלל הבינלאומית.

משרד ההגנה של רוסיה הודה היום כי הוא השמיד בהצלחה באמצעות טיל לוויין רוסי ישן שהוצב בחלל מאז 1982 וטען כי היה מדובר בפעילות מתוכננת כדי לחזק את יכולות ההגנה. במוסקבה גם דחו את ההאשמות כי הניסוי היה מסוכן. "ארה"ב יודעת בוודאות שהרסיסים שנוצרו, מבחינת זמן הניסוי והפרמטרים של הקפת כדור הארץ, לא היוו ולא יהוו איום על תחנות חלל, רכבי חלל ופעילויות בחלל", נמסר.

שר החוץ לברוב התריס כי "להכריז שרוסיה מסכנת את השימוש בחלל לצורכי שלום, זו צביעות לכל הפחות". "היינו מעדיפים שארה"ב תשב בשולחן המו"מ סוף סוף, במקום להציג האשמות חסרות בסיס, ותדון בחששות שלה בנוגע לאמנה שרוסיה וסין מציעות כדי למנוע מרוץ חימוש בחלל ואשר ארה"ב לא מוכנה לקבל", אמר. "יהיה מעניין מאד לשמוע את העמדה הספציפית וההגיונית ולא הקשרים. אנחנו מוכנים לזה".

ארה"ב הודיעה אמש כי הרוסים ביצעו ניסוי בטיל נגד לוויינים ופגעו בלוויין מודיעין ישן, וכתוצאה מכך נוצרו יותר מ-1,500 פיסות שברים "שמאיימות כעת על האינטרסים של כל המדינות". בשל הסכנה, נדרשו אתמול בבוקר שבעת אנשי הצוות בתחנת החלל להיכנס לשתי חלליות המילוט - סויוז הרוסית ודראגון האמריקאית - לקראת אפשרות שיצטרכו לנטוש את התחנה.
 
"הניסוי הזה יסכן משמעותית את האסטרונאוטים והקוסמונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית וטיסות אנושיות אחרות", אמר דובר מחלקת המדינה, נד פרייס. "ההתנהגות המסוכנת והבלתי אחראית של רוסיה מסכנת את הקיימות ארוכת הטווח של החלל החיצון ומראה בבירור שטענותיה של רוסיה כי היא מתנגדת לחימוש החלל הן לא הגיוניות וצבועות".

מנהל נאס"א, ביל נלסון, הצהיר כי הוא "זועם". "זה בלתי מתקבל על הדעת. זה לא ייאמן שממשלת רוסיה תעשה את הניסוי הזה, ותאיים לא רק על אסטרונאוטים בינלאומיים, אלא על האסטרונאוטים שלהם, שנמצאים על תחנת החלל הבינלאומית, כמו גם על האסטרונאוטים בתחנת החלל הסינית", אמר שנלסון שהוסיף כי "בעקבות ענן הפסולת שנוצר, האסטרונאוטים עמדו בפני סיכון גדול יותר, אשר יכול לגרום לנזק עצום אם יפגע במקום הנכון".

מדובר באירוע השני בתוך שבוע שבו פיסות מפיצוץ לוויין מסכנות את תחנת החלל. בשבוע שעבר נאלצו האסטרונאוטים לתמרן את התחנה מחשש להתנגשות בפסולת חלל, שרידים של לוויין מזג אוויר סיני שהושמד בניסוי של נשק סיני נגד לוויינים לפני 14 שנה והתפרק לאלפי פיסות.

בארה"ב הביעו לא פעם דאגה מהיכולות המתקדמות של רוסיה ושל סין בתחום פיתוח כלי הנשק נגד לוויינים שעלולים להפוך את החלל לזירת קרב במקרה של עימות צבאי. דוח של הפנטגון התריע בשנה שעברה כי סין מתקדמת בפיתוח של אמצעי לחימה שיוכלו לפגוע בלוויינים בגובה רב ונמוך וכי בייג'ינג "ככל הנראה מתכוונת להשיג כלי נשק נוספים שמסוגלים להרוס לוויינים שנעים במסלול מעגלי סביב כדור הארץ.

האסטרו-פיזיקאי ג'ונתן מקדוול ממרכז הרוורד-סמיתסוניאן, התריע כי הניסויים בנשק נגד לווייני גורמים לעומס של פיסות מסוכנות בחלל. "יש חשש ממשי שנוצרת בעיה סביבתית אמיתית בחלל החיצון. פעילות מסחרית לא מוסדרת באופן ראוי וזה מתרחש בקצב מהיר יותר מהרגולציה", אמר לגרדיאן. "יש מגזר חלל מסחרי בעיקר בארה"ב ובאירופה, אבל גם סין מתחילה מגזר כזה עכשיו. זה כמו המערב הפרוע שם".