החשש מפלישה רוסית לאוקראינה: הבדלנים באוקראינה טענו הבוקר (שישי) כי הופגזו על ידי כוחות הממשלה, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. דיווח זה מגיע בצל אזהרות ארה"ב כי בכוונת רוסיה לנסות ולייצר הצדקה לפתיחה במלחמה. 

בנוסף, שליח ארה"ב בארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה אמר היום כי מדינות אירופה וארה"ב "מודעות לכך שרוסיה מתכוונת לייצר עילה שתצדיק את הפלישה לאוקראינה". השליח אף טען כי מאז ה-30 בינואר, מספר החיילים הרוסיים בגבול כמעט והכפיל את עצמו. לטענתו, מספר החיילים שעמד אז על 100 אלף, עומד כעת על בין 190-160 אלף חיילים: "זו התנועה הצבאית הגדולה באירופה מאז מלחמת העולם השנייה".

על פי הדיווח, הרפובליקה העממית של דונייצק הודיעה כי ההפגזה כוונה לכפר פטריבסקה בשעה 5:30. רפובליקת מורדים אחרת, לוהאנסק, דיווחה על מספר תקריות של ירי מרגמות באותו הזמן. ממשלת אוקראינה טענה מצידה כי המורדים ירו ארטילריה או מרגמות ארבע פעמים במהלך הבוקר. הצבא האוקראיני אמר אתמול כי אין בכוונתם לפתוח במתקפה על עמדות המורדים. בסך הכל דווח על 60 הפרות של הפסקת האש ביממה האחרונה. 

בנוסף, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ישקיף מקרוב  תרגילים של הכוחות הגרעיניים של רוסיה מחר. הניסויים יכללו שיגור של טילי שיוט בליסטיים. במקביל, אוקראינה מעריכה כי ההסתברות להסלמה משמעותית של הסכסוך עם רוסיה נמוכה, כך על פי שר ההגנה האוקראיני אולקסי רזניקוב בהצהרה שמסר לפרלמנט. "המודיעין שלנו רואה כל מהלך שעלול להוות איום פוטנציאלי על אוקראינה. אנו מעריכים את ההסתברות להסלמה כנמוכה", אמר רזניקוב.

בתוך כך, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי רוסיה העבירה 10 מפציצי סוחוי Su-24 מחצי האי קרים אל בסיסי חיל אוויר הממוקמים במקומות אחרים, זאת כחלק מתרגילי אימונים. עוד דווח כי תנועות הצבא הרוסי נבדקות מקרוב לאחר שמוסקבה הודיעה כי החלה להסיע כמה חיילים מאזורים ליד אוקראינה. קייב והמערב חלקו על הטענה, ואמרו כי נראה כי חלק מהיחידות והציוד הוחלפו באחרים.

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן אמר אמש בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם כי רוסיה "מניחה את היסודות להצדקת פתיחת מלחמה ומתכוננת לצאת להתקפה על אוקראינה בימים הקרובים", וקרא למוסקבה "לשנות מסלול". 

בהמשך, הודיעה מחלקת המדינה האמריקאית כי בלינקן קיבל את ההזמנה להיפגש עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בסוף השבוע הבא, בתנאי שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה. 

כמו כן, בהמשך היום, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יערוך שיחה על משבר אוקראינה עם מנהיגי קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, פולין, רומניה, בריטניה, האיחוד האירופי ונאט"ו, כך עדכן הלילה משרד ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו.

כזכור, בלינקן שינה את תוכניות הנסיעה שלו לבקשתו של ביידן כדי שיוכל לדבר בפגישת האו"ם המתוחה, בה פירט את המודיעין האמריקאי על ניסיונותיה של רוסיה להמציא עילה לפלישה, והזהיר: "זה יכול להיות אירוע אלים שרוסיה תביא על אוקראינה, או האשמה מקוממת שרוסיה תפנה נגד ממשלת אוקראינה".

"אני כאן היום לא כדי להתחיל מלחמה, אלא כדי למנוע אותה", אמר בלינקן, בניסיון "להשפיע על רוסיה לנטוש את נתיב המלחמה ולבחור נתיב שונה כל עוד יש זמן". זאת, בצל הטענות האמריקאיות כי עדויות בגבול אוקראינה מראות שרוסיה "מתקדמת לקראת פלישה קרובה" ואינה מסיגה משם את כוחותיה הצבאיים, למרות טענות מוסקבה. 

גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסר לכתבים כי יש עדויות לכך שרוסיה מתכננת לפלוש לאוקראינה כבר בימים הקרובים ולשם כך היא מכינה עילה על מנת להצדיק זאת. "יש לנו סיבה להאמין שהם מכינים מבצע שווא כדי שיהיה להם תירוץ לפלוש. כל אינדיקציה שיש לנו מצביעה על כך שהם מוכנים להיכנס לאוקראינה ולתקוף. התחושה שלי היא שזה יקרה בימים הקרובים", אמר ביידן. 

דבריו של בלינקן ואזהרתו של ביידן מסמנים תחושת דחיפות גדולה מצד הממשל בארה"ב, שם סבורים כי פעולותיה של רוסיה מצביעות כי הקרמלין התקדם עם התוכניות למלחמה. "כל אינדיקציה שיש לנו היא שהם מוכנים להיכנס לאוקראינה, לתקוף את אוקראינה", ציין ביידן.

בתגובה, רוסיה דחתה שוב את הטענה שהיא מתכוננת לתקוף את אוקראינה כ"האשמות חסרות בסיס". הקרמלין האשים את ביידן בתדלוק המתח ופרסם מכתב שבו נכתב כי וושינגטון מתעלמת מדרישותיה הביטחוניות של רוסיה ומאיימת ב"צעדים צבאיים-טכניים" לא מוגדרים.  בנוסף, מספר יחידות חי"ר רוסיות זוהו כאשר הן חוזרות לבסיסיהן באזור דאגסטן וצ'צ'ניה, לאחר שסיימו תרגילי אימון בחצי האי קרים, כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות אינטרפקס.

חילופי הדברים מגיעים לאחר יממה מתוחה במהלכה טענו בצבא אוקראינה כי כוחות הנתמכים על ידי רוסיה ביצעו ירי פגזים לעבר הכפר לוהנסק, ופגעו בגן ילדים. לא היו נפגעים באירוע.

במקביל, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הפגזות נשמעו באזור נמל התעופה דונייצק והכפר אלנובקה במזרח אוקראינה. מוקדם יותר היום, רוסיה האשימה את אוקראינה בירי לעבר קבוצות בדלניות בשטחה.