איש העסקים הרוסי אולג דריפסקה קרא היום (חמישי) להפסקת הלחימה הרוסית באוקראינה  באוקראינה. בהמשך העריך כי רוסיה תתמודד עם משבר כלכלי חמור ביותר מזה שלוש שנים לפחות עקב המלחמה באוקראינה.

"אני מבין את זה טוב יותר מאחרים. מסך הברזל כבר הורד. המשבר יהיה הגרוע ביותר מזה שלוש שנים לפחות. תכפילו את משבר 1998 לפחות פי שלוש. כדי להרים את מסך הברזל צריך כצעד הראשון לעשות שלום, הצעד השני הוא לדון ביושר היכן אנחנו ואיך חיים, באילו תנאים, אילו סיכונים יש. האוכלוסייה לא אשמה", אמר דריפאסקה.

בהמשך ציין כי בעוד שלושה שבועות יתברר מה קרה לבנקים בבעלות המדינה ברוסיה כתוצאה מהסנקציות. לפני מספר שבועות התבטא דריפאסקה נגד מלחמה, וכתב: "השלום חשוב מאוד. המשא ומתן חייב להתחיל בהקדם האפשרי!"

כזכור, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הודה אתמול כי הכלכלה הרוסית ספגה "מכה רצינית" בשל הסנקציות המערביות, כאשר הרובל ממשיך לאבד מערכו והאיחוד האירופי הודיע על איסור העברת יורו לרוסיה. הבורסה במוסקבה נותרה סגורה זה היום השלישי ברציפות, בעוד הרובל הגיע לשפל היסטורי של 110 רובל לדולר לפני שנסגר על 107.71 רובל לדולר.

אישה ליד כספומט במוסקבה, רוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
אישה ליד כספומט במוסקבה, רוסיה (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הודה אתמול כי הכלכלה הרוסית ספגה "מכה רצינית" בשל הסנקציות המערביות, כאשר הרובל ממשיך לאבד מערכו והאיחוד האירופי הודיע על איסור העברת יורו לרוסיה. הבורסה במוסקבה נותרה סגורה זה היום השלישי ברציפות, בעוד הרובל הגיע לשפל היסטורי של 110 רובל לדולר לפני שנסגר על 107.71 רובל לדולר.

גם מול היורו נרשם אתמול שפל היסטורי של 122.395 רובל ליורו, אולם לאחר מכן המטבע התייצב על 119.77. "הכלכלה הרוסית מתמודדת עם מכות רציניות", אמר פסקוב בשיחה עם עיתונאים זרים. אולם הוא מיהר להוסיף כי "יש מרווח בטיחות מסוים, יש פוטנציאל, יש תוכניות מסוימות".

ראש הממשלה מיכאיל מישוסטין הודיע כי הממשלה תקבל סמכויות נוספות כדי להתמודד עם המשבר, כולל הקצאות מחודשות של התקציב להוצאות הדחופות ביותר לאורך השנה הנוכחית. הוא גם הודיע כי צעדים נוספים יכללו פטור לחברות טכנולוגיה מתשלום מס הכנסה ומביקורות למשך שלוש שנים וכי הממשלה תסייע לעסקים להגן על הנכסים שלהם בחו"ל.

ד"ר צבי וינר, מרצה בכיר לכלכלה במכללה האקדמית גליל מערבי העוקב אחר השפעות המלחמה באוקראינה על המצב הכלכלי העולמי אומר כי "נראה שמנהיגי המערב שמיהרו להעניש כלכלית את רוסיה, לא השקיעו מחשבה מעמיקה באפשרות הפגיעה העתידית גם במערכות הכלכליות המערביות כתוצאה מהענישה הקולקטיבית שמטרתה פגיעה משמעותית בכלכלה הרוסית. יש לזכור כי בניגוד לאזרחי רוסיה, שלמרבה הצער אין ביכולתם להחליף שלטון, ליושבי המערב אצבע קלה יחסית על ההדק, ואם הפגיעה בכיסם תהייה קשה מידי הם לא יהססו להביע בקלפי את מחאתם על השלטון הקיים" . ד"ר וינר מוסיף כי  "הנפגעים העיקריים מהסנקציות הכלכליות שהטיל המערב על רוסיה הם אזרחים רוסים קשי יום המתפרנסים בדוחק וממורמרים על השלטון למרות שאין ביכולתם לעשות דבר כדי להחליפו. המחשבה כי הפגיעה באזרח הקטן ברוסיה הגדולה תוביל למחאה נגד פוטין ואולי גם תעודד ניסיון הפיכה וקריאה למרד  היא טעות שמקורה בצורת חשיבה מערבית הסובלת מאי-הבנת התרבויות האחרות".