מלחמת רוסיה-אוקראינהעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח הערב (שני) כי האוליגרך הרוסי-ישראלי, רומן אברמוביץ', וחלק מחברי צוות המשא ומתן של אוקראינה בשיחות עם רוסיה סבלו מתסמינים של הרעלה. זאת, לאחר פגישה שנערכה מוקד יותר החודש בקייב.

לפי הגורמים האלמוניים, אחרי שאברמוביץ' קיים שיחות בקייב, כולל עם הנשיא וולודימיר זלנסקי, הוא ולפחות שניים מחברי הצוות האוקראיני החלו לפתח תסמינים של עיניים אדומות, דמעות בלתי פוסקות וכואבות וקילופים בעור בפנים ובידיים. עם זאת, מאז מצבם השתפר והם לא נמצאים בסכנה. זלנסקי עצמו לא נפגע ודובר מטעמו מסר שאין להם מידע על חשד להרעלה.

אחד מחברי צוות המשא ומתן האוקראיני שהורעל לכאורה היה המחוקק הטטארי מחצי האי קרים, רוסטם אומרוב. אומרוב הכחיש את הפרסומים. "אני בסדר. זו התגובה שלי לכל החדשות הצהובות שנפוצות", צייץ בטוויטר. "אל תאמינו לאף מידע לא מאומת. יש לנו מלחמת מידע בינינו לבינם".

שיחות המו''מ בין רוסיה לאוקראינה (צילום: Maxim Guchek/BelTA/Handout via REUTERS)
שיחות המו''מ בין רוסיה לאוקראינה (צילום: Maxim Guchek/BelTA/Handout via REUTERS)

החשד, כך טענו הגורמים, הוא שגורמים קיצוניים ברוסיה עומדים מאחורי ניסיון ההרעלה לכאורה על מנת לסכל את המאמצים לסיים את המלחמה. גורם המקורב לאברמוביץ' אמר לעיתון כי לא ברור מי ניסה לפגוע באישים. הגורמים הוסיפו כי מומחים במערב בחנו את התקרית וציינו כי לא ניתן לקבוע אם מדובר בתסמינים שנגרמו בשל חשיפה לרכיב כימי או ביולוגי או שמדובר בתוצאה של התקפת קרינה אלקטרומגנטית.

אברמוביץ', שמחזיק בקשרים קרובים עם שני הצדדים, מילא תפקיד תיווך פעיל בשלבים הראשונים של המגעים בין רוסיה לבין אוקראינה בתחילת המלחמה, כולל שיחות במוסקבה, בקייב ובלביב, ואף נטען כי זלנסקי שכנע את הממשל האמריקאי שלא להטיל סנקציות על אברמוביץ'. עם זאת, הקרמלין ציין כי אחרי שהחלו השיחות הישירות בין הצוותים של שתי המדינות, האוליגרך צמצם את פעילותו. 

אתר התחקירים בלינקאט דיווח כי ההרעלה לכאורה התרחשה בלילה שבין 3 ל-4 במרץ אחרי שאברמוביץ' ואיש עסקים רוסי נוסף נועדו עם אומרוב. כאשר הם פרשו לדירה בקייב בעקבות השיחות, הופיעו התסמינים והם לא נעלמו עד הבוקר. למחרת, נסעו הצוותים מקייב ללביב בדרכם לפולין ולאיסטנבול כדי להמשיך בשיחות.

בבלינקאט נטען כי אחד מאנשיהם, כריסטו גרוזב, התבקש לארגן בדיקה של מומחים לכלי נשק כימיים. גרוזב, שהיה מעורב גם בחקירת ההרעלה של אלכסיי נבלני, מסר כי לא ניתן היה לאסוף דגימה בלביב מאחר שחברי הצוות מיהרו לטורקיה וכאשר חוקרים גרמנים קיימו בדיקה, כבר לא ניתן היה לזהות את הרעל. "זה לא נועד להרוג, אלא לשלוח אזהרה", סיכם גרוזב.

כתב הגרדיאן, שון ווקר, הוסיף כי מקור שמודע לפרטים אישר את הדיווחים וסיפר כי אברמוביץ' "איבד את הראייה למשך שעות אחדות" וכי הוא קיבל טיפול בטורקיה.