הפלישה הרוסית: חשש באוקראינה מכך שהכוחות הרוסיים ישתמשו בנשק כימי על מנת להשלים את ההשתלטות על מפעל הפלדה אזובסטל במריופול, כאשר הלוחמים האוקראינים הנצורים ממשיכים להתחנן לקהילה הבינלאומית שתסייע בפינוי שלהם.

דניס פשולין, מנהיג הבדלנים הפרו־רוסים בדונצק, הזהיר אתמול כי הכוחות הרוסיים שצרים על המפעל עשויים להחריף את ההתקפות שלהם אחרי שהושלם פינוי כל האזרחים שהסתתרו בבונקרים ובמנהרות התת־קרקעיות. "לפי המידע שברשותנו, לא נותרו שם אזרחים", אמר פשולין לערוץ רוסיה 1. "בהתאם לכך, הידיים של היחידות שלנו כבר לא קשורות".

בעקבות זאת, גורמים אוקראיניים הביעו חשש כי הרוסים אף יפעילו נשק כימי כדי להשתלט על המפעל, שבו עדיין מתבצרים מאות לוחמים, רבים מהם פצועים. "אני לא יודע לאילו התקפות בלתי הומניות אנחנו עוד יכולים לצפות, אבל בהתחשב בהצהרה הזו, אם יש גיהינום על פני האדמה - זה המקום הזה", אמר פטרו אנדרויושנקו, יועץ ראש העיר של מריופול, שציין כי ההתקפות לא נפסקות, וכי הן כוללות ירי ארטילרי, הפצצות אוויריות, טנקים וכוחות חי"ר.

אתמול התפרסם תיעוד של התנאים הקשים בעומק המתחם הענק, כאשר החיילים הפצועים מקבלים טיפול רפואי. רבים מהם איבדו גפיים. "כל העולם המתורבת חייב לראות את התנאים שבהם המגינים הפצועים של מריופול נמצאים - ולפעול!", נכתב בחשבון הטלגרם של גדוד אזוב. "הלוחמים שאתם רואים, ועוד מאות בתוך המפעל, מגינים על אוקראינה ועל כל העולם המתורבת, עם פציעות חמורות, במחיר הבריאות שלהם. האם אוקראינה והקהילה הבינלאומית לא יכולות להגן ולדאוג להם?".

הלכודים והפצועים במפעל במריופול, אוקראינה (צילום: MYTRO 'OREST' KOZATSKYIAzov Special Forces Regiment of AFP via Getty Images)
הלכודים והפצועים במפעל במריופול, אוקראינה (צילום: MYTRO 'OREST' KOZATSKYIAzov Special Forces Regiment of AFP via Getty Images)


קצין המודיעין של הלוחמים איליה סמוילנקו הבהיר כי אין להם פקודות להיכנע ולהתפנות מהמפעל, אולם הוא ציין כי הוא לא מאמין שהרוסים ייתנו להם לצאת בחיים. "הם לא יאפשרו לנו לחיות כי המגינים ראו את פשעי המלחמה של הפולשים במריופול", אמר.

סגנית ראש ממשלת אוקראינה אירינה ורסצ'וק הפצירה בקהילה הבינלאומית לסייע במבצע פינוי. "אנחנו צריכים מבצע מיוחד כדי לחלץ את הפצועים", אמרה. "הצלב האדום והאו"ם מוכנים לארגן את הפינוי. אני מבקשת מהקהילה הבינלאומית להצטרף אליו".

בתוך כך, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביקר אתמול בשוודיה ובפינלנד והצהיר כי ארצו מחויבת לסייע להן אם הן יותקפו. שתי המדינות צפויות להגיש בקרוב את הבקשות להצטרפות לברית נאט"ו אחרי שנים של ניטרליות, ורוסיה כבר הזהירה אותן מהצעד הדרמטי, שלטענתה יערער יותר את היציבות באירופה.

ובעוד באיחוד האירופי נמשך הוויכוח הפנימי על הרחבת הסנקציות נגד רוסיה, המלחמה באוקראינה מוצגת בגלוי על ידי רוסיה כמלחמה בינה לבין ארה"ב. סגנו של הנשיא ולדימיר פוטין במועצת הביטחון הלאומי, הנשיא לשעבר דמיטרי מדבדייב, אמר כי ארה"ב מנהלת מלחמה נגד ארצו כדי להנחיל מפלה קשה לצבאה ולפגוע בכלכלתה.

ראש שירות ביון החוץ של רוסיה סרגיי נארישקין הוסיף כי "מעשי משרד החוץ האמריקאי חולקים רבות עם מסורות משרד התעמולה של הרייך השלישי וראשו גבלס. לדבריו, משרד החוץ האמריקאי המליץ להפיץ כזבים המיועדים לעשות דה־הומניזציה להנהגה המדינית והצבאית של רוסיה.